Filmsorozat a máig ható négy évről
Sorompós idők (2004. július) Bizakodó hangulatunkban sokszor úgy gondoljuk, hogy a határok légiesülnek, összekötnek, eltűnnek. De ez a kérdés – legalábbis itt, Közép-Európában – sebekről, félelmekről, emlékekről is szól. Még akkor is, ha egy határ már hatvan éve eltűnt, s legfeljebb az emberek emlékeiben él. Erről (is) szól Cselényi László dokumentumfilm-sorozata. Tizenkét részben vetítette a Duna Televízió a Cselényi László által szerkesztett-rendezett Sorompók című film-folyamot, amelyben a neves televíziós a második bécsi döntéssel meghúzott határvonal észak-erdélyi oldalát járta végig. Azt kutatva-nyomozva, hogy mit is jelentett a városok, falvak, emberek életében az 1940–1944 közötti időszak. S bár a kora délelőtti vetítés talán nem a legszerencsésebb egy ilyen sorozathoz, Cselényi neve garancia: több száz filmje, rendezése, szerkesztése közül kiemelkedik az Európa-díjjal kitüntetett Minoritates Mundi című sorozat, amely Európa és a világ kisebbségeinek helyzetét bemutató alkotásként túlzás nélkül nevezhető a nemzetközi kisebbségi kérdés vizuális enciklopédiájának. Talán a külhonban tapasztaltak sarkallják arra Cselényit, hogy újra és újra visszatérjen Kárpát-medencei tájakra: a Sorompók tizenkét, egyenként harmincperces epizódban próbálja feldolgozni a reménykedést, a várakozást, amely a második bécsi döntést megelőzte, s amelyet mások mellett Cs. Szabó László is olyan erővel jelenített meg a kolozsvári visszatérésről szóló esszéjében. A Sorompókban sorsok, történetek sorjáznak, lelkészek, tanárok, földművesek, írók, az eseményeket megélők és később születettek mondják ki mindenféle pántlikás hejehujázás nélkül, csöndesen azt, amit elejtett szavakból, tábortűz melletti beszélgetésekből a közeli megfigyelő már régebben sejthetett: az a négy év feltöltődést jelentett, amely bizonyos értelemben a mai napig tartalékot jelent. A nagyszalontai földműves, Patócs Sándor, a magyarlónai lelkész, Szatmári Béla vagy a mezőbándi nyugdíjas orvos, Bartha István szavait legjobban a kolozsvári Jakab Gábor katolikus lelkipásztor foglalja össze. Mint mondja: „abból a négy évből élünk ma is.” A Zalányi Ferenc operatőr fényképezte arcok olyan sorsokról, történetekről mesélnek, sokszor szavak nélkül, amelyek segítségével legalább megsejthetjük egy egész közösség elmúlt félszázadának emberfeletti megpróbáltatásait. Hiszen a földbirtokoscsaládból származó élesdi Juricskay Juliska néni az 1944 utáni gyötrelmeit meséli (nem járhatott iskolába, nem kaphatott állást, a rokonokat kényszerlakhelyre költöztették), majd az elmondottaktól megrémülve többször elmondja: „Félek, félek, félek.” Megdöbbentő a kolozsvári Szilágyi Júlia története, aki négyévesen, a magyar csapatok bevonulásakor az örömtől sírni látja az édesapját, hogy aztán négy évvel később éjszaka kelljen a családnak menekülnie a koncentrációs táborba való deportálás elől. A nyárádtői Gyulai Rozália elmeséli, hogy a „kismagyar világban” bizony megépítették a faluba vezető utat, a boldognak tartott idő azonban tragédiával zárul: édesapját a visszatérő román csapatok elhurcolják, s fogolytáborban hal meg. S bár egy-egy visszaemlékező már-már mitikus magasságokba emeli a családja életében fellélegzést jelentő időszakot („egy kiló narancs egy pengő volt a boldog időben”), Cselényi dokumentumfilmesként azt teszi, amit tennie kell: rögzít, megörökít, bemutat. A későn születettek okulására.
|