Mórok a házban
Alhambra (2006. január) Spanyolország, XIII-XIV. század. Tornyok, kertek, szerájok és árkádok épülnek a muzulmán uralom alatt. A granadai Alhambráról elnevezett társasjátékban minél nagyobb és értékesebb területekből álló város építéséért folyik a küzdelem. A Németországban 2003-ban az Év Játékának választott Alhambra a Stimmt a So! és az Al Capone játékok továbbfejlesztése, illetve spanyolos-móros újracsomagolása. Az eredeti Al Caponéban Chicago négy negyedében kell többségi részesedést szereznünk különféle üzletekben, például mosodákban vagy játéktermekben. A Stimmt So! hasonló logikára épül: tőzsdei vállalatokban kell versenytársainknál jelentősebb befolyást elérnünk a parketten. A játék menete elsőre talán nehezen érthető, de nagyon könnyen megtanulható. Minden versenyző a saját körében pénzt vehet el a kihelyezett bankjegyek közül, vagy vásárolhat a különféle épületek közül, vagy átépítheti Alhambráját. Ha a vásárlás során pontosan fizetett (ami már csak azért is praktikus, mert túlfizetés esetén sem jár vissza semmi), akkor ismét ő következhet. Az Alhambrát a kiindulásként szolgáló szökőkúthoz kell hozzáépíteni, úgy, hogy a falak megfelelően illeszkedjenek egymáshoz. A felépített épületekért a játék során háromszor jár pont: körülbelül a játékmenet egyötödénél, háromötödénél és a legvégén, amikor már minden épület-kártya elfogyott. A különféle színű (és fajtájú) építmények más-más értékkel bírnak. Az első alkalommal az adott színből a legtöbb, a második alkalommal a két legtöbb, harmadik alkalommal a három legtöbb épülettel rendelkező(k)nek jár pont – egyenlőség esetén osztozniuk kell. Az eredményhez az Alhambrát határoló fal hoszszúsága is hozzájárul. A játék során a résztvevők között nincs mód közvetlen ügyletekre, azaz nem lehet adni-venni az épületeket, vagy éppen hitelezni a másiknak. A többi versenyző gazdálkodása alapján egyrészt arra érdemes odafigyelni, hogy megakadályozzuk riválisaink vásárlásait a számunkra legjobban jövedelmező épület-típusokból (a szükséges pénzek mások elől történő felszedésével, illetve a vásárlásokkal). A minél hosszabb öszszefüggő fal az építkezés során ugyan okozhat nehézségeket az illeszkedési megkötések miatt, de sokat ér az elszámolásnál. A magyar kiadás épület-kártyáin és pénzein (a német eredetivel ellentétben) nem szerepelnek feliratok. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a kis magyar piacra (a néhány oldalas szabálykönyv kivételével) nem kifizetődő magyarított játékelemeket gyártani. Így a „kilenc dínárért felépítem a szerájt” helyett honfitársainknak marad a mérsékelten hangulatos „fizetek kilenc kéket a bordóért”. Az Alhambrát legalább ketten, legfeljebb hatan játszhatják. Az ideális létszám talán 4-5 fő, ekkor jut a legnagyobb szerep a stratégiának, ennél kevesebb vagy több résztvevő esetén nagyobb a szerencse jelentősége. Egy-egy parti nem tart nagyon sokáig, körülbelül egy órát érdemes számolni rá. A játék 5-6000 forintos áron kapható a legtöbb játékboltban.
|
Nagyvezírek és tolvajok Többféle kiegészítés is megjelent már az Alhambrához (egyelőre csak németül és angolul, de idővel talán a magyar változat is megérkezik). Az egyes dobozok újabb, modulszerűen bevezethető szabályokkal és lehetőségekkel bővítik az alapjátékban megismerteket.
A nagyvezír kegye: A nagyvezír kegyéből a játékosok soron kívül vásárolhatnak épületet. Az építészkunyhók nem kerülnek pénzbe, de csak akkor számítanak épületnek, ha a szomszédos mezők is megfelelő színűek. A pénzváltó-kártyák segítségével többféle pénzzel is fizethetünk vásárláskor. Bónuszkártyával a többiek elől rejtve növelhetjük valamelyik épület-típusunk mennyiségét. Városkapuk: Kapuk építésével átjárhatóvá válnak a falak. A táborokat a falakon kívül kell elhelyezni, értékeléskor a velük egy vonalban lévő épületek érnek pontot. A személyiségkártyákhoz árveréssel lehet hozzájutni és egyszeri vagy folyamatos előnyöket biztosítanak. A gyémántok univerzális fizetőeszközök, de nem keverhetők a többi pénzzel. A tolvajok órája: A tolvajkártyákkal egy adott színű pénz vehető fel, amikor más játékos van soron. Ha valaki többet fizet egy épületért, mint amennyibe az kerül, a túlfizetés felének megfelelő értékű pénzérméket kap. A falkártyákkal újabb falakat emelhetünk Alhambránkban. Minél többféle lakó beköltöztetéséért további pontokat kaphatunk. Alhambra kertjei: Ez nem kiegészítő, hanem önálló játék. A város megépült, most a többi kertésszel versengve kell parkosítani az épületek környékét.
|