A revízióról (2004. július) A szalmaözvegyi lét – Bruce Willis teljes alkotói munkásságát becsülve, de azzal mélyen egyet nem értve – nem valami fáklyásmenet. Az ember beszorul a pizzafutár-videotéka-dobozos sör bermudaháromszögbe, ezért először jó ötletnek tűnik, hogy Józsi bácsit, apánk nagybátyját, aki épp csak átutazott és hozott egy kis hazait és „felhívtalakgondoltamitthonvagy”, meginvitáljuk ebédre. Egyrészt úgy véljük, hogy az olyan keresztényi dolog, bár előre tudjuk, hogy az öreg fikázni fogja a főztünket (pedig mit lehet elbökni a sült krumplin?), megjegyzéseket tesz a lakásban uralkodó állapotokra (joggal) és hosszú történeteket mesél Micikékről, Tibikről. Azt hisszük, hogy szórakozunk egy kicsit, beszélgetünk a régi szép időkről. Ez súlyos tévedés. Józsi bácsi politikai világnézetét tekintve Dzsingisz kántól enyhén jobbra áll (ez még nem volna baj), és e világnézetének még társadalmi támogatást is szerzett: egy darabig önkormányzati képviselő volt (még ez se). Itt elsajátított egyfajta vitamódszert, amelyet Lavrentyij Berija és Major Ákos népbíró közösen dolgozott ki. Vele egy helyiségben tartózkodni és beszélgetni olyan, mintha Imrédy Béla fürdőszobájában laknánk: inspiráló, de érezzük, hogy útban vagyunk. Az ebéd végéig mégis egészen jól megússzuk, és aztán a feketénél, egy teljesen ártatlan kérdésnél, borul minden. Amikor bevalljuk, hogy Erdélybe megyünk nyaralni, Józsi bácsi homlokára felhő ereszkedik. „Tudod Öcsi (ennek az eredetét inkább hagyjuk – a szerz.), én is jártam ott, és láttam, hogy miképpen szenvednek magyar testvéreink.” A „miképpen” pátoszától fellelkesülve gyanútlanul bólogatunk. „És tudod, szerintem, azért több van ott, mint kétmillió magyar.” „Khm.” – feleljük sokatmondón. „Én mindenütt találkoztam magyarokkal.” Mi is: a szőkékkel meg jártunk is – ezt azért nem mondjuk. „És tudod, Öcsi (mondom, hagyjuk), én mán nem hiszek ilyen hülyeségekben, mint a határok eltűnése, meg autonómia. A kettős állampolgárságot aláírtam, de csak azért, mert ez is cseszi az olájok meg a tótok csőrét. Nincs más lehetőség, vissza kell szereznünk azokat a területeket. Csak akkor lesz itt béke.” Józsi bácsi várakozón pislog felénk. Megjegyezhetnénk, hogy most is béke van, de nem tesszük. Igazából azért rossz a lelkiismeretünk, mert magunkban mi is sokszor eljátszottunk a gondolattal, hogy életünk alkonyán valahol Hunyadban az ámbituson ülve teszünk igazságot a föld egyszerű népe között, miközben béreseink az udvaron járatják a lovainkat. Szivarozunk, megy le a nap, és Ioan a kezünket csókolgatja, mert orvvadászásért nem küldjük be Petrozsényba a szolgabíróhoz. Ilyen szívünk van nekünk, ilyen arany. Először megjegyezzük Józsi bácsinak: itten a csalán mi farkunkkal történő verésének fennforgása van, hisz őt már nem fogják behívni, hogy visszafoglalja Erdélyt. De rendben – folytatjuk szívósan – szerezzük vissza: két kérésünk van csak. Nem szeretnénk a páncélosokhoz kerülni, mert nem bírjuk a szűk, bezárt helyeket. Másfelől kéne valakit találni, aki Nagyváradon, Kolozsváron vagy Fogarasban falhoz csapkodja a román csecsemőket, ez ugyanis szépérzékünkkel alapjaiban ellenkezik. Ha Józsi bácsi ezt vállalja, akkor örömmel megyünk. Mert logikus ugye, hogy ha egy 70-80 százalékban románok lakta erdélyi városból magyar területet szeretnénk csinálni, akkor ottan radikális demográfiai intézkedésekre van szükség. És nem lehet azt mondani, hogy a románok menjenek vissza oda, ahonnan jöttek, mert nem jöttek sehonnan, ott voltak, vagy éppen csak nincs kedvük elmenni. Egyébiránt meg lépjünk ki a NATO-ból, az EU-ból, és a GDP húsz százalékát fordítsuk fegyverkezésre: akkor menni fog. Józsi bácsi riadtan tiltakozik, dehogy gondolt ő háborúra, Isten ments. Békés úton, úgy kéne revíziót elérni. „Aha” – mondjuk gonoszul. Ennek ugye két útja van: a szomszédok önként lemondanak saját területük egy részéről. Hasonlóra számos példa akad az elmúlt ötszáz év európai történelmében, bár hirtelen nem jut eszünkbe egy se, de már itt van a nyelvünkön. Esetleg a nagyhatalmak rászólnak szlovák, román és szerb testvéreinkre, hogy adják vissza ezeket a területeket. Ilyen már volt, bécsi döntéseknek nevezték őket rossz vége lett és unter uns: mi is kicsit elbaltáztuk. De Schröderről és Bushról egyáltalán nem, Stoiberről se, Chiracról végképp nem, Berlusconiról és Blairről korlátozott mértékben, Kofi Annanról meg hangyányit se tudjuk elképzelni, hogy térképeket szab át. Na igen, vonul vissza Józsi bácsi, de azok a területek nem Ukrajnához, Szerbiához vagy Szlovákiához tartoztak, amikor azok az államok létrejöttek a kilencvenes években, fel lehetett volna lépni, csak Antall gyáva volt és nem akarta. Szendén kérdezzük meg, hogy tudta-e: Ukrajnának annyi lakosa van, mint Nagy-Britanniának, és lényegesen több nukleáris robbanófeje. A szerbek megpróbáltak minden szerbet összehozni egy államba, zajos „Hogy volt! Szerző, szerző!” – kiáltások közepette, és tomboló sikert arattak. „De az a vatikáni intézet is írt az ENSZ-nek, hogy felül kell vizsgálni Trianont” – hebeg az öreg, olvasta az újságban. E ponton röhögjük szembe és javasoljuk neki, hogy keresse meg azt az intézetet a neten. Hangunkat elmélyítjük, Józsi bácsi szemébe nézünk: Erdélybe, Kárpátaljára, Szlovákiába és a Vajdaságba nem katona kell, hanem traktor, OTP-bank, Mol-kút, szórványkollégium, magyar nyelvű tanári továbbképzés, teleház, iskolabusz, könyv, rádió, ösztöndíj, egyetem, főiskola, rendszergazdák hada, műemlékgondozás, falusi turizmus, esetleg autonómia: a hülyeségből most már kicsit sok lesz. Az öreg kirúgja maga alól a széket és menni készül: „Csalódtam benned” – mondja szigorúan. Még szerencse – mondjuk mi, vigyorogva.
|