Oli bácsi megmongya a frankót
A cigánykérdésről (2004. október) Köpjön le minket minden vendéglátóipari projektmenedzser, de a kínai étterem igenis közfeladatot lát el. Még sajgó élmény: házassági évfordulót ünneplendő, este háromnegyed tízkor bolyongunk Vác utcáin, és éttermet keresünk: „a szakácsnak el kellett érnie a buszt”, „nincs konyha” (hogyne lenne, vetjük közbe, ide’ látom: ott egy tűzhely, amott meg valami lábosok), majd a Bajnokok Ligájára rácuppant pincérek ránkuszítják a kutyákat. Esőre áll, lánc csörög, a püspöki városba megérkezett a Jeanne hurrikán, mi meg csak didergünk, mint a kis gyufaáruslány. Ellenben a Tavaszi Palota Büfé, itt a szomszéd utcában, tényleg nyitva van tízig, és amikor zárás előtt nyolc perccel beesünk, és pirított tészta felől érdeklődünk, a felszolgáló szemrebbenés nélkül utasítja a szakácsot, hogy csináljon. Neki nem megy a busza. E szívélyességtől elpofátlanodva még olyan bundás ananászt is rendelünk, amitől kiakad ugyan a koleszterinszámláló, de mit csináljunk, szeretjük. Békésen letelepszünk addig, és igézetten bámuljuk a CCTV programját. „Nyitva vagytok még?” – szakít ki minket egy határozott hang a sci-fi jellegű esztrádműsor („zenés ajándékkosár az NDK-ból”: na, olyan, csak nagyban, Tiencsinből) élvezetéből. Itten minket kínainak néztek. Ez azért új. Igyekszünk szabadkozni, hogy csak a kajára várunk, de az atyafi nem enni akar, csak beszélgetni. Sőt, inkább csak monologizálni. Lezökken mellénk: „Gondoltam bejövök, mer’ a buszmegállóban eléggé hideg van már ilyenkor”. „Szentigaz” – helyeslünk, ekkor még azt hisszük, megúszhatjuk. „Meg nem is biztonságos. Mer’ annyi itt már a környéken a cigány, belekötnek az emberbe, megverik.” „Ühüm”. „Miért nem mennek vissza Indiába, én nem is tudom.” Hoppá. Magunkban sietve elvi alapokat kotrunk össze. Álságos szociológus közhelyekre válaszunk: nem, nem szeretnénk, ha cigány (jójó, roma) szomszédunk lenne. Nem tehetünk róla, de az Ando Drom sem pendített meg bennünk semmit. Igen, kiskorunkban fostunk a telepi cigánygyerekektől, igen, szorosabban fogjuk a táskát a villamoson, ha megpillantjuk egykori napközistársunkat, igen, szintén romát, aki jelenleg zsebtolvaji minőségben működik a 2-es villamos és a 8-as busz viszonylatában. Ez előítélet? Igen, az. De a világ az előítéletek bonyolult szövevényéből áll össze: ha esőre áll az idő, ernyőt veszünk magunkhoz, egyébként meg kerüljük a sötét, kihalt utcákat és nem fogadunk el idegentől édességet. A cigánysággal kapcsolatos tartózkodásunk sem az embernek szól, hanem a tapasztalásnak, persze ez bizonyos szempontból édesmindegy. Főleg nekik. Nem kedveljük Jancsó filmjeit, az Irigy Hónaljmirigyet, továbbá az atlétatrikót, a parkolóőröket és a két ráncot Gyurcsány Ferenc orra mellett. Ez a rossebet sem érdekli. A magyarországi cigányság sorsa szempontjából édesmindegy, hogy kedveljük-e roma polgártársainkat vagy sem. A mellettünk ülő népességstratéga ettől függetlenül beszél marhaságokat. És a borközi állapotban elkövetett viccelődés arról, hogy „ki őket a putrisorra, orvos nem kell, hogy járjon hozzájuk, busz is csak naponta egyszer, a nőgyógyászatokon meg majd elintézik azt a túlszaporulatot”, egyszóval ezt villámgyorsan el kell felejteni, és mélyen szégyenkezni miatta. Negyven alatt kevesen vannak oda a cigányzenéért, a mikrohullámúba meg nem lehet berakni a lábost. Képzés kell, munkahely, az emberi méltóság tiszteletben tartása, a kulturált együttélés szabályainak figyelembe vétele. A többi vaker |
Él Magyarországon 500-600 ezer ember – túlnyomó részük teljesen balladátlan nyomorban és teljes kilátástalanságban – akiknek szociális helyzete, kitaszítottsága, versenyképtelensége az elkövetkezendő ötven-hatvan év egyik legnagyobb kihívása lesz a magyar társadalom és politikai elit számára. A cigányságot integrálni kell, mert különben rettentő nagy baj lesz. A kormányok eddig ügyesen dekázgattak az egész problémakörrel, megvettek kilóra néhány tucat roma politikust, cserébe elvárták, hogy ne legyen balhé. Ha ez így megy tovább, lesz. Nem olyan mint Szlovákiában, de majdnem. El lehet csendben vitatkozgatni arról, hogy a nem létező roma középosztály fogja-e kihúzni véreit a rettenetes nyomorból (nem fogja: a roma középosztálybeliből vagy gádzsó lesz, vagy Fekete Párduc), lehet a kisebbségi önkormányzatok nyakába varrni mindent, mutogatni a Krasznai-féle himpellérekre, közben csendben ránkrohad az egész. „Nem szeretnek dolgozni, és koszban élnek” – oh, hát persze: hiszen a magyar ember is inkább franciakulccsal törné el saját ujjperceit, minthogy szemeteljen az utcán, és ha kutyája a játszótérre piszkít, vezeklésként erdőt telepít. Munkamorálról nem ejtenénk szót azok előtt, akik csak egyszer is megfordultak egy postahivatalban. Úgyhogy ácsi. És az sem megoldás, hogy minden cigány fogjon hegedűt, meg foltozzon üstöt, ahogy az archaizálók képzelik. Negyven alatt kevesen vannak oda a cigányzenéért, a mikrohullámúba meg nem lehet berakni a lábost. Képzés kell, munkahely, az emberi méltóság tiszteletben tartása, a kulturált együttélés szabályainak figyelembe vétele. A többi vaker. Elkészült az ananászunk is. Vedlett beszélgetőtársunk öltözékét szemügyre véve egy, a Ráday utcában felszedett, autentikus mondással búcsúzunk: „Dikmá’ sukerom, ballont vettél, bazmeg?”. A fickó rájött, hogy nem kínaiak vagyunk. Talán a másik csapat. Nóta benne: kovácsműhelyt sem szeretnénk a szomszédba.
|