Kovács Miklós a kijevi modellváltásról, a tervezett kárpátaljai magyar járásról és nemzeti önbecsülésünkről
Áttörés elõtt? (2004. december) Egy „hivatalos” győztes Moszkva sietős gratulációjával a zsebében és egy „valódi”, aki mellett többszázezres tömegek tüntetnek országszerte. Lapzártánkkor mindössze ennyit lehetett biztonsággal állítani a novemberi ukrán elnökválasztás végeredményéről. No meg a Donyecki szénmedence „tervszámait”: a bányavidék egyes szavazóköreiben a részvételi arány a hírek szerint a 120 százalékot is elérte. Mindeközben gőzerővel folyik a népszavazási kampány ‑– Magyarországon, a kettős állampolgárságról. Hogy hol a kapcsolat? Erről is beszélgettünk Kovács Miklóssal, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség elnökével, az ukrán parlament volt képviselőjével. – Elemzők gyakran emlegetik, hogy Ukrajna keleti és nyugati régióit civilizációs szakadék választja el egymástól. A Kijevből érkező hírek, mintegy alátámasztva e vélekedést, pattanásig feszült helyzetről tanúskodnak. Mi a valódi tét? – Valóban, Ukrajna eddigi történelme a Huntington-féle koncepció egyfajta bizonyítéka, hiszen tényleg civilizációs törésvonal választja ketté az országot, nem egyenlő arányban. Ebből következően az ukrán politikára és külpolitikára jellemző a folyamatos ingadozás kelet és nyugat között. Gyakorlatilag arról van szó, hogy nem tud véglegesedni egy fejlődési modell: sehogy nem tud eldőlni, hogy lesz-e pluralizmus, hogy lesz-e piacgazdaság, amelyet nem a totális protekcionizmus és korrupció ural, vagy hogy lesz-e olyan demokrácia, amelynek az a túlsúlyos eleme, hogy ki hogyan szavaz és nem az, hogy hogyan számolják a szavazatokat. Ukrajna eddigi tizenegynéhány éves történelme folyamatosan egymásnak ellentmondó jeleket produkál, hol ilyen, hol olyan tendenciákra lehet jeleket találni. Ez az örökös vacillálás az, ami most úgy tűnik, hogy igen látványos politikai ellenállásba ütközött. Ez kockázatot és esélyt is hordoz ‑– annak a kockázatát, hogy Ukrajna a belorusz modell irányába csúszik el, de annak az esélyét is felvillantja, hogy Kijev a modell szempontjából inkább Románia „felé” tolódik. Bár Romániát is civilizációs törésvonal vágja ketté, ott a politikai elit legalább egyértelműen eldöntötte, hogy milyen modellt akar követni. Most Ukrajnában is előállhat egy hasonló helyzet: nyilvánvalóan évtizedes kínlódás állhat előtte, de legalább az irányváltás és a modellválasztás megtörténhet. – S mi a helyzet Kárpátalján? Hiszen a KMKSZ és a kijevi posztkommunista erők Gajdos István nevével fémjelzett „magyar” fiókszervezetének ottani szembenállása tulajdonképpen az országos felállás leképezése… – A válasznak két összetevője van. Egyrészt teljesen nyilvánvaló, hogy Kárpátalján a magyarság melyik modellben érdekelt. Ez evidencia, és ennek megfelelően mindig is nyilvánvaló volt, hogy amennyiben a KMKSZ beszállna a választási küzdelembe, akkor ki a természetes szövetségese. Ugyanakkor tény az is, hogy a demokratikus variánst megtestesítő jelölt is egy konglomerátum élén áll, amelyben vannak szélsőségesen nacionalista elemek is. Ameddig Viktor Juscsenko ez utóbbiakkal kapcsolatban nem tisztázta egyértelműen viszonyát a kárpátaljai magyarok javára, illetve nem tett olyan politikai lépéseket, amelyeket egyértelműen elkötelezettségnek lehetett tekinteni, addig nem volt módunk realizálni ezt az egyébként logikus lépést – már hogy valóban megkössük a szövetséget vele, akivel ezt logikusan meg kellett kötnünk. Hogy ez mégiscsak megtörtént a két választási forduló között, abban döntő szerepe volt annak, hogy az első fordulóban a hatalom meg tudta szervezni a posztkommunista erők jelöltjének, a jelenlegi miniszterelnöknek, Viktor Janukovicsnak a győzelmét a magyarlakta vidékeken. Ezek után potenciális szövetségeseink „megértek” arra, hogy megállapodjanak velünk. E megállapodás megkötésében vállalt részt Orbán Viktor, aki külső garantáló elemként további hitelt adott mindannak, ami e szerződésben foglaltatik. – Mi a garancia arra, hogy ellenzéki győzelem esetén megvalósulnak a szerződésben vállalt ígéretek, így például a kárpátaljai magyarság túlnyomó részét magába foglalni hivatott Tisza-menti járás és az önálló magyar tankerület? A szlovák, román és szerb ún. demokratikus erők bármikor készek magyar koalíciós partnereiket „elárulva” az ellenzékkel összefogni, ha a magyar igényről van szó. – Ez sajnos minden további nélkül előfordulhat itt is. Még nem is kell az, hogy Juscsenko „eláruljon” minket. Elég egyszerűen annyi, hogy megváltozzanak a jelenlegi erőviszonyok az említett konglomerátumon belül, sokféleképpen adódhat ilyen helyzet. Maga az a tény azonban, hogy olyan témákat is szentesített a legesélyesebb elnökjelölt, amelyek gyakorlatilag tabutémák voltak eddig, így például a Tisza-melléki járás vagy a tankerület ügye, ez önmagában véve is ugrásszerű előrelépés az eddigi állapotokhoz képest. Ezek olyan témáknak számítottak eddig, amelyekkel kapcsolatban merev ellenállással találkoztunk az ukrán politikai elit egésze részéről. Márpedig a cél megnevezése és megvalósítása között feltétlenül szükség van egy olyan fázisra, amelyet e cél legitimként történő elismertetésének nevezhetünk. Ez utóbbi már mindenképpen megtörtént. Azt gondolom, hogy az ígéretek betartásának az egyik záloga, ha nem is százszázalékos biztosítéka lehet a személyes viszonyrendszer a szerződő felek között, amelyet megalapozhat a fegyverbarátság. Tehát az, amikor közösen vesznek részt emberek kiélezett helyzetben, a küzdelemben éles helyzeteket oldanak meg együtt, ez mindenképpen egy más minőségű kapcsolatrendszert eredményez köztük, mintha csak sima érdekegyeztetésről és sima adok-kapokról lenne szó. Ez mindenképpen egy olyan tényező, amelyet pozitív előjellel lehet említeni a teljesítés esélyét illetően. Tapasztalataink szerint az ukrán politikában – vagy akár mondhatjuk, hogy a posztszovjet politikára jellemző módon –, ha az ellenállást egyszer már sikerül átütni, akkor utána már nem térnek vissza a kezdőponthoz. Például amikor a beregszászi magyar főiskolát „gründoltuk”, akkor is azt tapasztaltuk, hogy elég merev ellenállás fogadja elképzelésünket, azonban amikor ezt a falat sikerült áttörni, utána már nem volt komolyabb gondunk – ha eltekintünk attól a kisebb KMKSZ-ellenes ámokfutástól, amit leginkább a választások számlájára lehet írni. – Hogyan vélekedett Juscsenko az ukrán jog által jelenleg még tiltott kettős állampolgárság lehetőségéről, hiszen a magyar belpolitika fejleményeire való tekintettel nyilván ez a kérdés is felmerült a tárgyalások kapcsán? – Erre nem tértünk ki részletekbe menően, hiszen így is nyilvánvaló volt, hogy miről van szó. A kettős állampolgárság ügye annak orosz vonatkozásai – az Ukrajnában élő 10 milliónyi orosz közösség – miatt a posztkommunista hatalom zászlóshajója. Janukovics az orosz kártya kijátszásának jegyében kampá-nyolt ezzel a témával. Értelemszerűen a kérdés elég kellemetlen Juscsenkónak, a nemzeti jobbközép jelöltjének, aki nyilvánvalóan nem exponálhatja magát a témában még akkor se, ha netán kellenének is neki az orosz szavazatok. Ugyanakkor nem is határolódott el ettől a kérdéstől. Mi nem erőltettük ezt az ügyet, de a háttértárgyalások és egyeztetések alapján fel lehet úgy fogni, hogy a megállapodás hetedik pontja, ami a magyar–magyar kapcsolatok elősegítésére, „akadálymentesítésére” vonatkozik, értelmezhető lesz oly módon, hogy amennyiben megjelenik egy újabb ilyen kedvezmény, akkor meg lehet majd állapodni az ukrán államhatalommal. – Mi a véleménye a kárpátaljai magyarságnak a jelenleg Magyarországon folyó állampolgárság-vitáról és a népszavazási kampányról? – Aláhúznám, hogy a kettős állampolgárság ügyét mi, kárpátaljai magyarok elsősorban morális- lelki tényezőnek tekintjük. Nem annyira az a lényeg, hogyan fog kinézni a „kettős” állampolgárság, vagy hogyan kerül ez majd alkalmazásra a mi vonatkozásunkban. A jelenlegi helyzetben a leglényegesebb az, hogy kikerüljük azt az erkölcsi katasztrófát, amit az teremtene, ha a magyar társadalom nem lenne képes megfelelő jelzést küldeni a határok másik oldalán élő magyar közösségek irányába. Egy olyan jelzést, hogy létezik magyar nemzet, hogy hozzánk tartoztok, mi szolidárisak vagyunk veletek. A negatív eredmény pedig értelemszerűen nem egyszerűen egy irányunkban tett barátságtalan, a határokon túli közösségek tartását aláásó lépés lenne, hanem egyúttal a magyarországi társadalom önbecsülését is porrá zúzná, az itteni nemzettudatra is nehezen jóvátehető csapást mérne. Ezért én úgy gondolom, hogy az összes energiát arra kell összpontosítani, hogy ezt a veszélyt el tudjuk hárítani.
|