Olvasnivaló
Nyilasok, komcsik, csejenek (2004. december) Végtelen nyitottságunkat és toleranciánkat szerettük volna prezentálni, nem ment. A Tér és Társadalom legutóbbi számát egyszerűen nem értettük, pedig róluk akartunk írni: klaszterek meg faktoranalízis volt benne, csúnya beszéd sehol. A főszerkesztő úr pedig lebeszélt arról, hogy a Kárpátia legfrissebb számára szálljunk rá, így elég legyen annyi, a csejen–magyar rokonság immár tény; az oksági lánc is világos, mindkét nemzet szereti a szaunát.
Romsics Gergely: A magyar történelem völkisch ábrázolásai. Rubicon, 2004. 11. szám, 69–75. oldal. Romsics szeret bonyolultan fogalmazni, viszont félelmet keltően okos ember, nem volna jó, ha megkapná lapunk munkatársainak kézírását. Nem törődve a magyar történelem bevett ikonográfiájával, három (szélső)jobboldali magyar történészt vett elő: Mályusz Elemért, Baráth Tibort és Málnási Ödönt. Újraolvasta műveiket, s bár Szekfű Gyula nagy ellenfelét, Mályuszt igyekszik kímélni, határozottan elemzi a Nagy Öreg történelemszemléletét, esszencializmusából vezeti le időleges szélsőjobboldaliságát, ugyanakkor magasan a másik kettő fölé emeli őt. Egy rövid keretes anyagban pedig gyors és elegáns írásban menti fel Szabó Dezsőt és Milotay Istvánt ugyanezen, német gyökerű, völkisch (értsd: náci) történelemszemlélet vádja alól. Ha kezünkben az éppen a szélsőjobboldallal foglalkozó szám, olvassuk el Romsics Ignác (khm, igen, a reklámozott szerző atyja) tanulmányát arisztokrácia és szélsőjobb viszonyáról, Püski Levente dolgozatát a Bethlen-korszak és a zsidókérdés összefüggéseiről. Akárki akármit gondol Ungváry Krisztiánról, tanulmánya a nyilasokról feltétlenül gondolatébresztő, még ha néhol pontatlan is. Az általa összeállított Fekete lexikon a nyilasokról elgondolkodtató: van köztük egykori (majd megint) kommunista, volt szocdem és későbbi embermentő, valamint későbbi ÁVH-ügynök. A történetírás egyenes vonalban halad a posztmodern felé.
Seres Attila: Szovjet kolónia egy „fasiszta országban”. Fons, 2003. 3. szám, 359–429. oldal. A zavaros kádenciával, ám meghökkentő szívóssággal megjelenő, történeti segédtudományokkal foglalkozó lap e számáról csak feltételezzük, hogy ez a legutóbbi: legfelül volt a könyvesboltban. A szerző tanulmánya a budapesti szovjet követség mindennapjait mutatja be 1934 és 1941 között, magyarra fordított szovjet dokumentumok segítségével. El sem tudjuk képzelni, hogy milyen lehet 113 kiló kaviár egyben. Az viszont felháborító, hogy Muravkin elvtárs vétett a proletárerkölcs ellen: nemcsak ellejtett egy orosz népi táncot az asztal tetején az egyik budapesti étteremben, és táncra perdült egy cigánylánnyal, de ittasan motorozott és összetörte a néphatalom által neki juttatott Hudson márkájú motorkerékpárt. Példás büntetést kérünk.
Kommentárok a Magyarországi Református Egyház Házasság, család, szexualitás c. állásfoglalásához. Confessio, 2004. 3. szám, 9–36. oldal. Persze, persze: nem a szex itt a fontos, hanem a melegek. A református folyóirat igen nyitottan mindenféle embert nyilatkozatra kért, teológust, újságírót, homoszexuális keresztény közösséget, genetikust, metodista lelkészt, alkotmányjogászt, katolikus püspököt. A megfogalmazások toleránsak, árnyaltak, még a Népszabadság munkatársa is dicséretes megértésről tesz tanúbizonyságot. Olvassuk el még Czibere Károly írását is, amely nemcsak a családpolitikáról szól, hanem tágabb értelemben arról is, mi a „megőrizve továbbadás”, az „idő vasfoga” és mért kell néha olyan méltatlan eszközökhöz nyúlnunk, mint érvelés, tények ismerete, korral haladás, Váncza sütőpor.
|