Nem úri muri
Járni színházba (2004. december) Fölös dolog lenne azzal vesződni, hogy bemutassuk: a magyar színjátszás története egyúttal a magyar nemzet születésének története, ezzel a mi drága olvasóink nyilván úgyis tisztában vannak. Passiójátékok, piarista iskoladrámák, Bornemissza Péter a kassai főkapitány kandallójában, Kelemen László (kis ugrás), a kolozsvári társulat, a Pesti Magyar Színház megalakítása, Egressy Gábor, Bánk Bán március 15-én este, Galilei 1956. október 20-án este, a főszerepben Bessenyei, papperlapp, kár is ragozni. Ami azonban ennél is csodálatosabb, s ami nem kellőképpen észrevételezett tény: a színház, a magyar színjátszás, az igaz, megmaradt. Sajátos kicsi zárványlétben, amit ugyan feszegetnek a latrok, de győzedelmeskedni nem tudtak felette. Eltűnt a párbaj, meghaltak a kávéházak, fürdőkultúra helyett wellness van, nincsenek bohémek, polgárok, nemesek. Biztos információim vannak arról, hogy egyes költők reklámszövegíróként vagy marketingcégek korrektoraiként keresik kenyerüket. Pusztulás mindenütt. A színház megmaradt. Estéről estére magyar emberek tízezrei öltenek kihízott zakót, bolyhos kiskosztümöt, kötnek ormótlan bogot a nyakkendőjükre és színházba indulnak. Igyekeznek hét órára érkezni, az ünneplőről lefejtik a vattadzsekit, beadják a ruhatárba és a jegyszedő néni beengedi őket a nézőtérre. Nyugat-Európa egyes, civilizálatlan törzsek lakta vidékein a színházba úgy öltöznek, mintha moziba mennének, ruhatárba nem adják a cuccot, ha kell, a nercbundát is maguk alá gyűrik a nézőtéren. Jegyszedő nénik helyett pedig spanglira gyűjtő egyetemisták veszik el a jegyet. A beavatás végeztével pedig este 19.07 és 19.12 között elkezdődik, az maga a csoda, szertartás, pogány, antik magyarságunk utolsó bizonyítéka. A szertartás. Mert bármennyire is megy az elkurvulás fele a világ, s vele a színház is, Magyarországon, valami atavisztikus érzelemtől vezetve, minden színházban játszanak klasszikusokat, Katonát, Madáchot meg Shakespeare-t. Másutt, ha egyáltalán ismerik Moliére nevét, akkor darabjait krétaporos arcú figurák játsszák farmerben, lehetőleg felcserélt nemi identitással, egy tonettszékkel és egy vastüdővel, mint díszlettel. Magyarországon még vesznek a polgárok színházbérletet, sőt, mi az hogy: egyes vidéki városokban csak akkor láthatjuk a Karnyónét, ha Kálmi bácsi, aki még személyesen Déryné kezéből vette a bérletet, végre elköltözik a lányáékhoz és a helye felszabadul. Lehet, hogy a moziban jobban pörögnek az események, a videó-klipben hamarabb kiderül, mi a történet vége, a Quake-ben pedig interaktív módon kezünkbe vehetjük a társadalom átszabását, egyéni szimpátiáink mentén. A színház mégis él – virulni nem virul, erről a magyar élet különös figurái, az úgynevezett intézményfenntartók gondoskodnak, de estéről-estére közösségi együttlétet teremt. Majdnem olyan, mint egy Szentkorona-eskü, csak nem kell hülye lebernyeget ölteni hozzá. A színház estéről-estére a választás lehetőségét kínálja, lehetünk alterek, klasszicizálhatunk, kacarászhatunk Eisenmannon és Nótin: csak két óra az egész, nincs veszély. Persze, az ember kedvét egy életre elveszi a színháztól, ha rossz helyen kap bele. Ez megesik: akik az egykori Gyerekszínház Kincses Szigetjén szocializálódtak, azoknak nem könnyű: maradandó sérüléseket szenvedhettek. Vagy a „gyerek=idióta”-színjátszás szellemében azt hiányolják a Cseresznyéskertből, hogy Lopa-hin nem kiabál le a színpadról, mondván: „gyerekek nem láttátok Firsz bácsit? Ki segít nekem megkeresni? Látok ott egy lelkes jelentkezőt.” Azt pedig csak rendkívül halkan merjük felvetni, hogy nem feltétlenül tapogatózunk jófelé akkor, ha úgy gondoljuk: az a színház jövője, ha Arturo Uit Fidesz–MPSZ felirat előtt jelenítjük meg a színpadon, sűrűn vazzegolunk, Fazekas Róbertnek öltözve adjuk Rómeót: Tadeusz Kantor is csak emberből volt, meg is halt. És nem mindig a nagy darab a jó darab: Remenyik Zsigmond Atyai ház című darabja (egri Gárdonyi Géza Színház, 1994, főszereplő: Sziki Károly) úgy lopta be magát a szívünkbe annak idején, hogy huss, és már bent is volt. És láttunk nagyon jó és meleg színházi estéket Nagyváradon meg Marosvásárhelyen meg a Gyulai Várszínházban kardozós-romantikus darabokat: el is rontottak velük minket egy életre. Egyszóval: konzervatívnak lenni és színházba járni mindennapos népszavazás. Kétszer is jeee.
|