Mikor veszett oda a magyar demokrácia?
Az Ideiglenes Nemzetgyûlés (2004. december) Ezt a történetet – mint bármelyik másikat a világtörténelemből – legalább háromféleképpen kezdhetjük el. Az egyik történetünk mindenképpen a megszállóké, akik – jelen esetben a szovjet Vörös Hadsereg ideiglenesen hazánkat lőtérnek használó része – nem érnek rá egy országot szakszerűen igazgatni. De igényeik természetesen vannak. És amúgy is sokkal elegánsabb egy helyi kormány, tehát csinálni kell egyet, amelynek leadhatják az igényeiket, mennyi vágómarha és hány fő „malen-kij robot” kell éppen. És akkor nem őket utálják, hanem a hatalom helyi képviselőit… A másik történetünk a hazai kommunisták meséje, és ami ebből ránk nézve érdekes (tanulságos), tehát hogyan kezdték meg a hatalom felé vezető útjukat, mi volt az, amit már ekkor – persze szovjet segítséggel – kisajátítottak maguknak és megtartottak mindvégig/máig. Ha ezekből indulunk ki, akkor természetesen utálhatjuk ezt az egészet éppúgy, mint a szocializmusnak nevezett szőrgombócot, amely 15 év elteltével sem tud lecsúszni a torkunkon, mégsem leszünk okosabbak. De ne legyünk ennyire szigorúak. Mert a harmadik történetet még akár a sajátunknak is érezhetjük – még ha ezer sebből vérzik is igazsága –, hiszen az életnek mennie kell tovább, és valakinek vállalnia kell az átmeneti kormányzást is, ami azért a létező legrosszabb, mert bármi is következzen utána, csak a hibái látszanak majd. A kortársak nem támogatják, mert eleve vesztes ügy, tehát jobb távolodni a süllyedő hajótól (vö. beszív az örvény), az utókor csak átkozza, mert nem volt olyan karakán, mint amilyennek lennie kellett volna… Hja. Az utókor, amely általában „csak” a körülményekről feledkezik meg. Persze sokkal jobb a „konszolidáció politikusának” lenni, mint „lövetni” (szigorúan átvitt értelemben!), de néha azt is kell (itt még szigorúbban elvi értelemben!), mert különben nincs kibontakozás. De kezdjük az elején. 1944 novemberére a szovjeteknek már szükségük volt egy olyan magyar kormányfélére, amelyet fel tudtak mutatni. Egyrészt a világnak. A szövetségeseknek meg azt akarták bizonyítani, hogy itt konszolidáció van, és nem akarnak „szovjetizálni”. Az ellenségnek pedig azt, hogy ők demokratikusabbak náluk. Az országot éppen két részre vágta a front, a szovjet megszállás alatti résznek azért kellett ezt megmutatni, hogy lássák, nem puszta megszállás lesz itt az élet, a másik térfélen lévőknek pedig fel kellett mutatni az alternatívát, ahova át lehet állni, ahova lehet igazodni. Azt mégsem javasolhatták a még a németek mellett álló katonáknak, hogy gyertek ide hadifogolynak, bár valójában ezt történt a „dezertőrökkel”. Az új végrehajtó hatalom létrehozásához persze valamiféle nemzetgyűlésre is szükség volt, de mivel választásokat nem lehetett tartani – egyes pártok később sem akartak nagyon –, hát felállították a Magyar Nemzeti Függetlenségi Frontot, Szegeden. Formálisan aztán ez a „szerv” kérte az ideiglenes államszervek felállítását. Bár Gerő Ernőnek nem lett volna ellenére, hogy Szegeden hozzák létre az új nemzetgyűlést (minél előbb, annál jobb), gyorsan felvilágosították a könnyen tévútra vihető történelmi analógiára (ti. Horthy is onnan indult…). Ekkor került szóba Debrecen, amely már csak azért is jobbnak tűnt, mert már látott egy trónfosztást, és az mégis egy forradalmi tett volt… A szovjetek biztosították a járműveket, az MNFF pártpolitikusai az információt, a helyi lakosságnak már csak annyi dolga maradt, hogy ahol igényt tartottak szereplésükre, egy rögtönzött népgyűlésen, közfelkiáltással „megválassza” képviselőjét. De az Ideiglenes Nemzetgyűlés későbbi elnöke – évek távlatából, és persze egy koncepciós per árnyékában úgy emlékezett vissza, hogy őt hajnalban rángatták ki a „felszabadítók” az ágyból, hogy ugyan menne már a szovjet városparancsnokhoz. Hozzá lévén szokva, hogy ilyenkor is normálisan felöltözzön, egyedül ő állt öltönyben, nyakkendősen a tiszt elé, míg társai mind pizsamában, házikabátban vacogtak. Rögtön ő lett Miskolc képviselője Debrecenben… Talán kár is mondani, természetesen a kommunista képviselők frakciója lett a legnépesebb, majd’ 40%-os, a kisgazdák 26%-ot, a szociáldemokraták 19%-ot „szereztek”, szó szerint, a pártközi egyezkedések során. Bár Gerő ezt az arányt – Rákosinak jelentve – kis túlzásnak tartotta, de valójában még ez sem volt nekik elég. Mert a Nemzetgyűlés csupán két napig ülésezett ekkor (később sem vitték túlzásba), majd megválasztotta az Ideiglenes Nemzeti Kormány tagjait – akiket jóval előbb már Moszkvában kijelöltek –, választott egy Politikai Bizottságot – valójában a pártok paritása alapján –, és elfogadva a fegyverszünetet és a fölosztási törvényt, szétszéledt. A koalíciós alapon létrehozott szervekben egyébként a hivatalosan megállapított párt-arányokat még tovább módosította egy-két kriptokommunista jelenléte, mint pl. Erdei Ferenc, papíron Parasztpárti, valójában kommunista belügyminiszter, akinek dicstelen működését olyan események jelzik, mint az ÁVH elődszervének felállítása (Péter Gábor vezetésével), vagy a hazai németek kitelepítése (amely időnként s helyenként úgy ment, hogy a német nevűeket (!) vitték el, függetlenül tényleges nemzetiségüktől, vagy anyanyelvüktől). De legalább van kormány, gondolhatnánk. Azonban a megszállt országban minden hatalom a megszállóé, amely természetesen élt is ezzel, az elméletben szövetséges Ellenőrző Bizottság révén. És ezzel elkezdődött egy reménytelen versenyfutás. Minden politikai erő – a kommunisták is – a békeszerződés aláírásának idejére akart tiszta helyzetet teremteni önmaga számára. A jobboldalon állók tisztában voltak azzal, hogy a szovjetek kiket támogatnak, tehát bizonyos problémák elodázását tartották jó megoldásnak. A kommunisták szintén akkorra akartak teljes birtokába kerülni a hatalomnak, nehogy véletlenül hiba csússzon a számításukba. A SZEB engedélye nélkül semmi nem történhetett, politikai pártot sem lehetett létrehozni, de újságot sem lehetett kiadni nélkülük. Csak egy példa a sajtó kapcsán: még ha elvileg engedélyezték is egy sajtótermék megjelenését, akkor is ők rendelkeztek a papír-elosztás felett, így természetesen soha nem adtak elegendőt a nem kommunista lapoknak, szervezeteknek. Ugyanígy a SZEB engedélyezte – legalább a menetrendszerű vasútforgalom részleges megindulása előtt – a közlekedési eszközök használatát, tehát azok a pártok, amelyek ilyet igénybe vehettek – vagy kaptak – szervezésben jóval a többiek elé tudtak vágni… A közigazgatás helyreállítása során rögtön megkezdődött a politikai macska-egér játék. A tisztviselőknek igazoló bizottság előtt kellett bizonyítaniuk demokratikus gondolkodásukat és azt, hogy 1939 után „nem sértették a nép érdekét”. Csupa „gumifogalom”, csupa definiálatlan kritérium. A bizottságok, amelyek az igazolásokat végezték, csupán 2-3%-ot bocsátottak el ekkoriban, de a rengeteg elmenekült tisztviselő helyére belépők száma miatt sokkal nagyobb volt a változás aránya. Rákosinak egyébként még ez sem volt elég, 1946 tavaszán már a B-listázással szórták meg újra a köztisztviselői kart, majd 1949-ben a tanácsrendszer bevezetésével egy újabb hullámban tisztogattak. A rendőrség kötelékében ennél sokkal erőteljesebb volt a kommunista letámadás. Valójában pártrendőrséget alakítottak ki, totális kommunista túlsúlylyal, és nem csak a politikai osztályokon. Hajlamosak vagyunk csak Péter Gáborra és csapatára koncentrálni, megfeledkezve olyan fontos nyomozó-csoportokról, mint a Gazdasági Rendészeti Osztály. Pedig az utóbbi – főleg az inflációs időkben – már igen komoly erőt jelentett a társadalom ellen, hiszen egy kis feketézésért, be nem jelentett aranyért simán internálhatták és internálták is az embereket. Ha már itt tartunk, maga az internálás is ekkor kezdett tömegméreteket ölteni. Kezdve a kitelepíteni szándékozott svábokkal, a budapesti prostituáltakkal meg mindenkivel, aki éppen eszükbe jutott. Tömeges méretek, és az osztály-szempont teljes figyelmen kívül hagyása. Mert nem igaz az a közvélekedés, hogy a kommunista rezsimek osztály alapon alkalmazták az elnyomó apparátusukat. Az internálás módja, a rendelkezésre álló számok jelzik, hogy ez egy totális háborút jelentett a társadalom egésze ellen. A munkások, a parasztok (nem csak a kulákok!) és minden dolgozó ember ellen egyformán. Mindenki odakerült, aki szemben állt, és mivel a magyar társadalom túlnyomó többsége elutasította a kommunistákat, a túlnyomó többség került oda. Visszatérve az Ideiglenes Kormányhoz, minden olyan jelenség, amely a demokrácia ellen hat, minden olyan döntés, amely a demokrácia létrejöttét és kialakulását megakadályozta, ennek a „kormánynak” az idején elkezdődött. Születése, mint láthattuk, teljesen nélkülözte az alkotmányosságot. És ha ez magyarázható volt is 1944 november–decemberében a körülményekkel, az már végképp nem védhető, hogy 1945 novemberéig várni kellett a választásokkal. Ez kizárólag a kommunistáknak volt jó, akik egészen addig azt hazudhattak támogatottságuk mértékéről, amit akartak. De a választások után már a tényekkel kellett szembeszállniuk.
|