Ákos földön, vízen, levegőben
Az utolsó rangos dal (2005. január) Ha egy zeneművész gigakoncertet rendez a fővárosban, ha országos turnén vágtat végig, ha dupla CD-t, hangkazettát jelentet meg, s ha mindezt még videóval és dupla DVD-vel is megfejeli, talán tényleg alkotott valamit 2004-ben, megérdemel egy kis pihenést. Kis versmondás, kettős állampolgársági civil rásegítés, filmkritika-írás, tizenkét órás dedikálás azért belefér. Mi ezúttal nem hagytuk magunkat az okos közgazdász Kovács Ákos verbális úthengerétől bitumenre klopfolódni, ráhatásmentesen nélküle kutakodtunk új DVD-jén. Külcsínre nagyon rendben, sárga-szürkére fóliázott papírruhájú az egész kiadványcsalád, tehát nem kevered mással, boltpolcon rögtön kiszúrod. A tipográfia most is olyan ákosos, már meg se lepődünk, hogy helyesírási hiba, elkószált pont, fölös vessző nincs a cuccon (a magyar valóság e téren is valószínűtlen lejtmenetet tart), tán a betűk árnyéka – és csakis a DVD-nyomat borítóján – sikerült úgy, hogy a szemorvoskamara ajánlását csak komolyabb ingyenkontingens odabocsátásával nyerhetné el. Hogy belül mi van? Két korong, az egyiken csak a koncert, választható 5.1-es hanggal – tapasztalataink szerint érdemes feltenni a fülest is, úgy csaknem maradéktalanul visszajött a koncertfíling –, és arra is mérget vettünk volna, hogy dalszöveg-feliratokat is nézegethetünk, hát tényleg. A másik lemezen nagyon király werkfilm van, kilépnek a főnök árnyékából a fiúk, sőt, mintha a főnök is átlépné vetített árnyékát: kedves fickónak látszik, akit szemlátomást szeretnek a bandatagok. Aztán klipek: Az utolsó hangos dal, a címadó új nóta kápolnás filmetűdje mellett egy elképesztő profira gyártott, csaknem-mozgókép-fotósorozat is emeli a dal sikerét: több száz koncertfényképbe töredezik a buli, hogy aztán szinte-filmmé álljon össze. Vannak még a kisstadioni Nagykoncerten nem, de a turnén annál inkább játszott számok, ez se kevés, vagy féltucat, és a rajongók felé tett nagyvonalú gesztusként úgy 1.700 bónusz fénykép. Végül pedig, milyen is volt a nyári koncert, és milyen azt viszszanézni? Először is, Ákos ezer kamerája közül egy se volt képes minket befogni, mondjuk, ez bosszantó, pedig pl. az Ölelj meg újrá-ban a rituális karlengetést (vigyázat, lapszemlézők: nem karlendítést!) mi is kifogástalan koreográfiában végeztük el. A hangulat akkora volt, hogy a viszonylag kevés közönséghanggal kevert DVD-n ez teljesen nem jöhet át. Cserébe viszont tisztán, 62 hangcsatornás pultról szerzett muzsikát kapunk, amelyből nekem még mindig csak egy hiányzik: a hangszerszólók bátorsága, a szép számmal felvonultatott, minőségi zenészek és instrumentumok jobb, rockosabb kihasználása. Ákos mint perfekt énekes, színpadi kovász és tömegközéppont, érzékeny, néha különös zenék szerzője, s mint jól artikuláló, poétikus üzenetmondó egyaránt szuperlatívuszokat érdemel. Mély járású szerelmes dalaihoz, a világgal, hittel vívó műalkotásaihoz képest csak apró kötözködés, ha a Majom a ketrecben gitárharmóniái szerintünk bántóra sikeredtek – főleg az Andante-turné finom unplugged szövetéhez mérten –, vagy, hogy a Magyarországon egyedülálló precizitással kidolgozott és levilágított színpadkép a leglíraibb dalokban is kissé hideg, iparias környezetet ad. Igaz, a fénylő, suvikszolt linópadlót maga a magas ég biztosította, csepergő eső formájában – csodálkoztunk is, hogy se a tihanyi, dokumentált tornádóban, se a pesti nedvekben nem féltette Ákos az életét a sok elektromos ketyere közt… No, elég már, végignéztük a DVD-t, lelkesedtünk és elszomorodtunk, mert tök jó, és az ára is a vártnak fele, de az meg lehangoló, hogy mennyire egyedül jár ez a srác a magyar popzenében. Kincstári optimizmussal kívánjuk, hogy az utolsó rangos dal mégse az övé legyen.
|