OFFLINE | puncs | kultúra
Könyvajánló
Konzervatívok a házban
(2005. január)
Nem a Nagy Kon­zer­va­tív Bul­dó­zer ös­­sze­sze­re­lé­si uta­sí­tá­sa. Nem is a „Ho­gyan nyer­jünk vá­lasz­tá­so­kat gyor­san, egy­sze­rű­en?” ké­zi­könyv. Jó­val több en­nél az Attraktor ki­adó­nál most meg­je­lent, Lánczi And­rás, Mol­nár At­ti­la Kár­oly, Or­bán Krisz­ti­án, Or­bán Mik­lós ál­tal írt Ma­gyar kon­zer­va­tív töp­ren­gé­sek – A poszt­kom­mu­niz­mus el­len cí­mű könyv.

Aki­nek Oakeshottos kulcs­tar­tó­ja van, ked­venc pó­ló­ján Roger Scruton fe­szít, John Ké­kes A li­be­ra­liz­mus el­len cí­mű köny­ve nél­kül pe­dig nem ál­lít be Be­szé­lő-est­re, is­me­rős a szer­zők ne­ve. Lánczi And­rás re­mek­be­sza­bott Leo Strauss-monográfiája, a 2002-es vá­lasz­tá­so­kon el­szen­ve­dett ma­ka­ren­kói sal­ler után meg­je­lent, so­kunk szá­má­ra re­ve­lá­ció­ere­jű Kon­zer­va­tív Ki­ált­vá­nya vagy Mol­nár At­ti­la Kár­oly a „Ka­o­ti­kus Fegy­ház­ról” (az­az ko­runk egy­re el­vi­sel­he­tet­le­nebb „mér­ték­adó”, „to­le­ráns” gon­dol­ko­dás­mód­já­ról) szó­ló ta­nul­mány­kö­te­te már ele­ve ga­ran­ci­át je­lent: iz­gal­ma­sat fo­gunk ol­vas­ni. Nem csa­ló­dunk, mert a vé­kony­ka kö­tet ol­vas­má­nyo­san, vi­lá­go­san, im­po­ná­ló egy­sze­rű­ség­gel és komp­le­xu­sok nél­kül ír a kon­zer­va­tív po­li­ti­ka, ha­bi­tus pil­lé­re­i­ről. A csa­lád­ról, a val­lás­ról, ha­gyo­mány­ról, az ál­lam­ról szó­ló fe­je­ze­tek mel­lett a fo­gyasz­tói tár­su­lás, a mé­dia (he­he), a poszt­kom­mu­nis­ta ma­ga­tar­tás kon­zer­va­tív kri­ti­ká­ja sze­kér­tá­bo­ron in­nen és túl ké­nyel­met­len per­ce­ket okoz az el­va­kult fők­nek. A kon­zer­va­ti­viz­mus ugyan­is – ír­ják szer­ző­ink – nem ide­o­ló­gia. A kon­zer­va­tív a li­be­rá­lis­tól és a szo­ci­a­lis­tá­tól el­té­rő­en ódz­ko­dik az élet min­den kér­dé­sé­re „köz­bol­dog­sá­got” ígé­rő vá­la­szok meg­fo­gal­ma­zás­tól. A ma­gunk da­ra­bo­sabb mód­ján recenzensi fü­ze­tünk­ben ezt a „jel­sza­va­ink valának: kö­zös­ség, ha­gyo­mány és pi­pa­do­hány” sza­vak­kal fog­lal­tuk ös­­sze. A kon­zer­va­tív nem tud mit kez­de­ni a ma­gát kon­zer­va­tív­nak ne­ve­ző hő­bör­gő, egy­ház- és kapitalizmusellenes száj­té­pés­sel és mély­sé­ge­sen hisz ab­ban, hogy a po­li­ti­kai cse­lek­vést nem le­het el­vá­lasz­ta­ni az er­kölcs­től. Ant­ro­po­ló­gi­ai pes­­szi­miz­mu­sá­ból adó­dó­an gya­nak­vás­sal fi­gye­li a „tár­sa­dal­mi egyen­lő­sé­get” meg­va­ló­sí­ta­ni aka­ró erő­fe­szí­té­se­ket. A jog­rend­szer el­tá­vo­lo­dá­sát az igaz­ság­tól és a ter­mé­sze­tes jog­tól pe­dig a poszt­mo­dern tár­sa­da­lom egyik leg­na­gyobb gond­já­nak tart­ja – Or­bán Mik­lós a jog­nak vi­lá­gunk­ban be­töl­tött sze­re­pé­ről szó­ló írá­sa a könyv egyik leg­iz­gal­ma­sabb fe­je­ze­te.
S hogy mit fe­lel­jünk an­nak, aki sze­rint mind­ez szép, de mi­kor szed­jük fel a macs­ka­kö­ve­ket? Or­bán Krisz­ti­án utó­sza­va meg­ad­ja er­re a vá­laszt, sze­rin­te ugyan­is nem re­mény­te­len a hely­zet. A mai Egye­sült Ál­la­mok tár­sa­dal­ma és gon­dol­ko­dá­sa pél­dá­ul kon­zer­va­tí­vabb, mint hu­szon­öt év­vel ez­előtt, ami azt mu­tat­ja, hogy nem le­he­tet­len a kon­zer­va­tív esz­mé­ket egy in­for­má­ci­ós tár­sa­da­lom­ban si­ker­re vin­ni – a ta­nul­ság at­tól füg­get­le­nül meg­fon­to­lás­ra mél­tó, hogy mit gon­do­lunk W. in­tel­lek­tu­sá­ról vagy az ira­ki de­mok­rá­cia fej­lő­dé­sé­ről. De itt már a po­li­ti­ka olaj­fol­tos vi­ze­i­re evez­tünk, úgy­hogy gyor­san ide­má­sol­juk nagy ked­ven­cünk, Michael Oakeshott a könyv­ben ta­lált ne­ve­ze­tes jel­lem­zé­sét a kon­zer­va­tív em­ber gon­dol­ko­dás­mód­já­ról: „Kon­zer­va­tív te­hát az, aki in­kább vá­laszt­ja az is­me­rőst, mint az is­me­ret­lent, több­re tart­ja a ki­pró­bál­tat a ki­pró­bá­lat­lan­nál, a tényt a misz­té­ri­um­nál, a tény­le­gest a le­het­sé­ges­nél, a kor­lá­to­zot­tat
a ha­tár­ta­lan­nál, a kö­ze­lit a tá­vo­li­nál, az elég­sé­gest a túl­ára­dó­an bő­sé­ges­nél, a meg­fe­le­lőt a tö­ké­le­tes­nél, a mai ne­ve­tést az utó­pisz­ti­kus bol­dog­ság­nál. A kon­zer­va­tív be­ál­lí­tott­sá­gú em­ber több­re tart­ja a csa­lá­di kö­te­lé­ke­ket és a hű­sé­get, mint a jö­ve­del­me­zőbb kap­cso­la­tok csá­bí­tá­sát;
az ő sze­mé­ben a szer­zés­nél és a gya­ra­po­dás­nál fon­to­sabb a meg­őr­zés, a meg­mű­ve­lés és az él­ve­zet; a vesz­te­ség fe­lett ér­zett fáj­dal­ma erő­sebb, mint az új­don­ság vagy le­he­tő­ség fö­lött ér­zett iz­gal­ma.” Hogy ez a gon­dol­ko­dás több­ség­be ke­rül­het-e a mai Ma­gyar­or­szá­gon, azt bi­zony mi nem tud­juk. Hol­nap min­den­eset­re le­mond­juk a Blikk-elő­fi­ze­té­sün­ket.



Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”