Sok díszlet, szakadtság, de: köszönöm!
Kórház szélén (2005. január) Ahogy nem lehet ronda a családi karácsonyfa, vagy nem lehet elrontani a szilveszteri virslit, úgy az ember sem szokta magát jól érezni a kórházban. Ezért aztán csak látogatóba járunk oda. Nagymamát vagy lábtörött haverokat vigasztalni. Hiszen tudjuk, addig jó, amíg mi visszük a kompótot. Ezért aztán igencsak összeugrik az ember gyomra, amikor két mély sóhajtás között közlik velünk: rutinműtét, négy nap kórház. Filmes és látogatós emlékeinkből gyorsan otthon összeállítjuk a túlélőcsomagot. Pizsama, fürdőköpeny, papucs, fogkefe, kanálgép, egy-két jó könyv, boríték, pénz. Villany le, indulás. Betegfelvétel. Gyors kórisme, aztán jogok és kötelességek. Bólogatunk. Jöhetnek a papírok. Adatvédelem. Legalább reklámcélra ne. Oké, aláírjuk. Következő papír a halálunk esetén értesítendők névsora. Telefon. Anyu, mi a pontos címed? Ez is megvan. Következhet a tájékoztató a lehetséges komplikációkról. Egyoldali bénulás, kétoldali bénulás, kóma, mortalis. Ilyenkor jön jól a latin záróvizsga. Végigfut rajtunk a hideg, de nincs mit tenni, ha nem akarjuk a hátralévő életünket együtt tölteni egy polippal. Bátorság. Aláírunk. Aztán be a sűrűjébe. Válasszunk ágyat. Az egyiket már lestoppolták. De van még kettő. Az egyiken koszos a huzat, a másiknál kiszakadt a falból a nővérhívó. Választunk, a huzat nem ráz. Lehuppanuk immáron a saját ágyunkra. Vérnyomáspróba és keresztkérdések. Aztán két meglepetés. Egy, hogy saját felelősségünkre hazamehetünk, és csak másnap reggel hétre kell visszajönnünk, kettő, hogy a frissen felírt gyógyszereket legyünk szívesek kiváltani és magunkkal hozni. Most nem jut eszünkbe a magyar egészségügy siralmas helyzete, akár a nővérkék esti bevásárlását is elintéznénk, csak végre már utcai levegőt szívhassunk. Régen örültünk ennyire egy rozsdás trolibusznak. Persze csak haladék. Nem érdemes kicsomagolni. Másnap már hét előtt tíz perccel ott vagyunk. Kezünkben egy zacskó gyógyszerrel. Első az egészség. Ügy. De ezen a reggelen már sokkal elszántabbak vagyunk. Nem is csoda, hogy meggondoljuk magunkat, legyen inkább a kiszakadt kábeles ágy, hiszen az ablaka az állatkertre néz. Most már nem alkuszunk, minden nap oroszlánbőgésre akarunk ébredni. A sorstárs már az ágyában, ő is most érkezett. Hasonszőrű, rutinműtét. És itt a nem várt pillanat, felpróbáljuk a pizsamát és várunk. Kis vizit. Doktor, nővér. Egyeske, műtétre kész. Ketteske, műtétre kész. Hármaska, hármaska? Doktor értetlenül körbenéz. A nővérke tisztázza a helyzetet, ő csak papíron van itt. Nem igazi beteg. Be se jön ma. És holnap se. Kimennek, összenézünk. Te is azt hallottad? Én is. Húha. Egy kis plusz tb-támogatás. Reméljük a mi műtétünkre is fordítanak belőle. Nagyvizit. Doktorok, nővérek. Szimpatikus határozottság. Ma már ne kezdjen el könyvet olvasni. Biztos nem ér a végére. És tényleg. Ezt a szurit most beadjuk. És már délután is van. Egy ismerős, kedves mosoly. Túl- vagyunk rajta. Elkezdhetünk gyógyulni. Másnap. Most már teljes jogú kórházi polgárok vagyunk. Ideje körülnézni. Térülünk-fordulunk a teszkós pizsamában. Itt megállt az idő. Magunkban jegyzetelünk. Rágyújtanánk, de nem dohányzunk. Csak Gothár Péterre meg egy kamerára várunk, hogy a Megáll az idő kimaradt kórházas jelenetét velünk forgassa le. Biztos, hogy jön ő is, hiszen már mindent előkészítettek. Tökéletesek a díszletek. Korabeli műtőságyak, korabeli műtősökkel, nehézfém műszerek sok vasból, a vécétartályból egyenletesen folyik a víz, a díszleteseknek arra is volt türelmük, hogy szép barna vízkőcsíkot fessenek a fajanszra. Az ember elismerően csettint. Szép munka. A falakról a festéket a retusálók a korabeli ízlésvilág szerint helyreállították. Nem lehetett könnyű dolguk, hiszen élethűen ábrázolták az évtizedes kopásokat. A járólapok sokszínűsége arról árulkodik, hogy melyik évben milyen akciós járólapot árultak az ötvenes évekbeli tüzépeken. Fantasztikus. No és az ablakok. Hát persze, hogy olyanokat sikerült szerezni, amelyeken már három-négy centi vastag festék van, ezért képtelenség őket rendesen becsukni. Így a huzatban az ember szinte érzi az ötvenes évek fojtó levegőjét. Tökéletes, tökéletes. Épp azon gondolkodunk, hogyan fogjuk köszönteni Pierre-t a filmben, amikor szólnak a nővérkék. Itt az ebéd. No ez a mozi is elmarad, hiába a nagy felhajtás. Az ebéd inkább vizuális élményt jelent. Nem is csoda, hiszen a laikusok számára is egyből feltűnhetett, hogy a konyhán igazi kis művészek élnek. Akiknek végre sikerült egészen sejtelmes színű folyékony zöldet és szilárd halmazállapotú pasztellsárgát kifejleszteniük. Az így tányérba kerülő alkotások pedig a nonfiguratív avantgarde forradalmian új állomását jelentik. Másnap örömmel nyugtázhattuk, hogy hasonló az ízlésünk. Hiszen a zöld színhez egyáltalán nem nyúltak, míg a sárgát kekivel színezték. Ezáltal ezek az alkotások büszkén hirdethették a lázadást a mindennapok szürkeségével szemben. Bravó. És amint az ember megfejtette ezeket az apró trükköket, a kórház egyből otthonossá vált. Sakkcsata a szobatárssal, akiről persze egyből kiderül, hogy a felesége az egyik barátunk anyjának a fiának a szalagavatós táncpartnere volt. Csinos nővérek, barátságos orvosok. Esti meccsnézés egy húszéves fekete-fehér tévén, amire az egyik beteg egyszer ugyan vett egy antennát, de egy huzaldarabbal mégis jobban lehet fogni a magyar 1-et. Aztán röhögtetni a mandulaműtétes betegeket, akiknek persze nem lenne szabad nevetni, de ha már reggelire kekszet kaptak, akkor úgyis mindegy. Aztán barátok, akik kompótot hoznak, és ráülnek a bevetett ágyra, pedig a doktor úr százszor megmondta, hogy arra nem szabad. Az a papíros betegé. Végül aztán zárójelentés és borítékcsere, kézfogás és köszönöm.
|