Románia: még százötven év? (2005. február) Romániában a kommunizmus bukása óta eltelt másfél évtized alatt sem sikerült nyilvánosságra hozni a hírhedt egykori titkosszolgálat, a Szekuritáté valamennyi dossziéját. Sőt ahhoz is tíz évnek kellett eltelnie az 1989-es rendszerváltást követően, hogy a bukaresti parlament egyáltalán törvényt alkosson az ügynökakták hozzáférhetővé tételéről, a volt politikai rendőrség tevékenységének feltárásáról. Ezt a jogszabályt annak idején Constantin Ticu Dumitrescu parasztpárti szenátor, a Volt Politikai Foglyok Romániai Szövetségének elnöke dolgozta ki, akit a Ceausescu-korszakban börtönbe zártak kommunistaellenes tevékenysége miatt. A politikus eredeti szándéka az volt, hogy kérésre valamennyi román állampolgár betekinthet a Szekuritáté által róla készített dossziéba, emellett az aktákat tartalmazó archívumot teljes egészében át kell adni az irattárat vizsgáló bizottságnak. A bukaresti parlament által 1999-ben megszavazott 187-es számú – előterjesztőjéről Ticu-törvénynek nevezett – jogszabály azonban a számtalan módosítás miatt olyanynyira eltér az eredeti változattól, hogy azt már kidolgozója sem tekinti magáénak. … a volt Szekuritáté-ügynökök sokak szerint még most is befolyással bírnak a politikában, az üzleti életben és a médiában | Sikerült ugyanis több olyan cikkelyt bevinni a dokumentumba, amely számos akadályt gördít a szekus-hálózat leleplezése elé, ráadásul a törvény többféleképpen értelmezhető, amelyről bebizonyosodott, hogy jó eszköz a zsarolásra a választási kampányok során. Ugyanakkor nem szabályozza pontosan, miként köteles átadnia az egykori Szekuritáté jogutódjaként tevékenykedő Román Hírszerző Szolgálatnak (SRI) a birtokában lévő mintegy 1,2 millió dossziét az ezek áttanulmányozására hivatott – ugyancsak a Ticu-törvény által életre hívott – Szekuritáté Irattárát Vizsgáló Bizottságnak (CNSAS). A parlamenti pártok által delegált személyekből álló testület tevékenysége jelenleg abban merül ki, hogy kizárólag a SRI által átnyújtott dossziékba tekinthet bele, ám azt sem áll módjában leellenőrizni, hogy ezekből a dokumentumokból adott esetben hiányoznak-e iratok. A CNSAS tagjai az elmúlt időszakban számtalanszor jelezték: ha a titkosszolgálatok az eddigi ütemben szolgáltatják ki nekik az ügynök-aktákat, akkor legalább 150 évnek kell eltelnie, mire valamennyit átvilágítják. A tavaly decemberben megválasztott Traian Basescu államelnök éppen ezért azt szorgalmazza, hogy a SRI adja át épületestül a kommunista korszak titkosrendőrségi aktáit az átvilágító-bizottságnak. A nagy vihart kavart nyilatkozat ellen hevesen tiltakoznak a romániai titkosszolgálatok, amelynek vezetői úgy vélekednek, hogy a 187-es törvény nem teszi lehetővé a dossziék nyilvánosságra hozatalának effajta módját. Különben az ügynök-akták átfogó átvilágítását főleg az előző, Adrian Nastase vezette baloldali kormány ellenezte vehemensen, mondván: az iratok teljeskörű publikálása „ártalmas lehet”. A posztkommunista szociáldemokratáknak az ügyben tanúsított ódzkodása mögött az rejlik, hogy a szekusdossziék felfedhetik a román politika kulcsfiguráinak múltját, akiknek a kommunizmus alatt kivételezett pozíciójuk volt. Márpedig a volt Szekuritáté-ügynökök sokak szerint még most is befolyással bírnak a politikában, az üzleti életben és a médiában; Ion Mihai Pacepa, az egykori román külföldi hírszerzés Amerikába disszidált volt parancsnok-helyettese például úgy véli, ezeknek a titkosügynököknek az 1989-es rendszerváltáskor egyik napról a másikra sikerült új pozícióba helyezkedniük. A hatályos törvény hiányosságai mellett az átvilágító-bizottság tagjaira jellemző folyamatos viszálykodás is akadályozza az ügynök-listák nyilvánosságra hozatalát. A tavalyi romániai parlamenti választások előtt például hatalmas botrányt váltott ki, hogy a testület tagjai eltérően vélekednek a magyargyűlöletéről és antiszemitizmusáról hírhedt Corneliu Vadim Tudornak a rendszerváltás előtti, a sajtóban megjelent dokumentumok alapján bizonyítottnak tekinthető tevékenységéről. A tizenegy fős testület tagjainak fele a hírszerzőszolgálattól származó dokumentumok áttekintése után nyilvánvalónak vélte, hogy a nagyromániás pártvezér besúgó volt, a többiek ellenben mindezt nem tartották bizonyítottnak. Ráadásul három személy lemondása után a testületnek jelenleg nyolc tagja van, ám a gyakori hiányzás miatt a bizottság hosszú ideje képtelen döntéseket hozni. Emiatt a februárban összeülő bukaresti parlament feladata lesz megválasztani a három új tagot az új politikai algoritmus alapján, emellett ugyancsak a honatyáknak kell letárgyalniuk azokat a módosító javaslatokat is, amelyek a titkosrendőrség tevékenységének feltárására hivatott Ticu-törvény hatékonyságát célozzák.
|