Első lépések – Mire figyeljünk?
A nagy lakás-pszichózis I. (2005. február) Mottó.: „Vajon s mikor lészön jó Budában lakásom?” /Bornemisza Péter/ Mottó 2.: „Lakni és lakni hagyni” /Ismeretlen kocsmafilozófus/ Magyarországon a lakás határozza meg a tudatot. Ahol egy családi ház életmű, és ahol a lakosság egyötöde panelben él, ott létkérdés a lakhatás ügye. A lakás-eladás és vétel témája olyan óriási, hogy nem vállalkozhatunk annak feltérképezésére. Ezért kis sorozatunkban inkább etűdöket és hasznos tanácsokat villantunk fel napjaink lakáspiaci küzdelmeiből, kezdve az ingatlanügynökökkel vívott állóháborún át a hirdetési nyelv csalafintaságain keresztül a vevő- és eladójelöltekkel folytatott pszichológiai hadviselésig. De nem mindegy ám, hogy milyen irodát választunk: ezen a piacon is van akkora vadkeleti kupleráj, mint a legendás taxisfronton vagy a csak egy irányban utaztató turisztikai cégek izgalmas világában | Csak reálisan! Eldöntöttük, hogy eladjuk lakásunkat és veszünk egy másikat. Később ezt még sokszor megbánjuk, de ebben a pillanatban és majd az új lakás birtokba vételekor ez nem számít. A döntést sok álmatlan éjszaka előzte meg, ám most büszkék vagyunk arra, hogy elhatároztuk magunkat és lépünk, miután némileg rendbe hoztuk a lakást (minimum újrafestettük). Hogyan kezdjük az eladást? Ne úgy, mint azok, akik ész nélkül rohannak a hirdetési újsághoz, és ott tollba mondanak egy mesebeli árat, aztán csodálkoznak, hogy a 17 millió forintért meghirdetett alul-felül repedező kispesti szoba-konyháért nem jelentkezik senki, csak egy kétségbeesett, csődközeli ingatlaniroda unatkozó munkatársa és ő is csak rutinból. Ehelyett szakemberrel mérjük fel a lakás értékét és ahhoz tíz százaléknál többet ne nagyon tegyünk hozzá. Nem éri meg, mert az irreálisan magas összeg sok komoly vevőt elriaszthat. Amúgy is kínálati piac van, hála a roppant sikeres gazdaságpolitikának.
Irodával vagy anélkül? Ha már tisztában vagyunk ingatlanunk értékével, akkor döntsünk az értékesítési stratégiáról. Irodával vagy önállóan? Talán a vegyes konstrukció a leghatékonyabb: egyszerre hirdessünk ingatlanirodákon keresztül és egy jelentős hirdetési lapban. De nem mindegy ám, hogy milyen irodát választunk: ezen a piacon is van akkora vadkeleti kupleráj, mint a legendás taxisfronton vagy a csak egy irányban utaztató turisztikai cégek izgalmas világában. Általános érvényű tapasztalatnak tűnik, hogy minél nagyobb egy cég, annál jobb eséllyel foghatunk vevőt velük. A nagy infrastruktúra és a széles hirdetési felület jócskán növeli az eladás esélyét. Kerüljük a bizarr nevű, béna vagy nem létező honlappal és egy telefonszámmal futó barkács-cégeket, mert ezeknek nincs tisztességes adatbázisuk és ügyfélkörük, sőt, nagy részük az előző hónapban még turkálót üzemeltetett, esetleg itt a piros, hol a pirosozott a Moszkva téren. Azonban arra is terjedjen ki a figyelmünk, hogy milyen szerződést írunk alá a nagyobb irodákkal. Értelemszerűen ne fogadjuk el a kizárólagos értékesítést, ugyanis ezzel a saját esélyeinket csökkentenénk. Az irodák természetesen jutalékot (2, 3, vagy 5%) kérnek az eladási összegből, tehát ezt érdemes előre beszámítani a meghirdetett árba.
Bánásmód az ügynökökkel Az ingatlanügynök-társadalom szociológiai szempontból is érdekes. Legtöbbjük azt tervezi, hogy kiszáll a szakmából, ha majd megszedi magát, de a többséget nem fenyegeti ez a veszély. Az ingatlanügynökök általában gyors beszédű, kis, játékforma digitális fényképezőgéppel és színes mappával járkáló emberek, akiknek folyamatosan csörög a telefonjuk, de azért kedvesnek tűnnek. Kevés bárdolatlan iparossal találkoztunk, hiszen az ügynök az eladóból él. Mégis, akadnak bunkók, akik leszúrják az eladót, ha az kifogásolni meri, hogy az ügynök és a vevőjelölt két órás késéssel érkezik a lakás megtekintésére. Ilyenkor célszerű az ügynökkel folytatott együttműködést megszakítani, mert aki itt arrogáns, az megbízhatatlan, és különben is, mit képzel magáról. Sorozatunk következő részében a lakáseladás praktikáiról, azon belül a vevőjelöltekről, a türelem fontosságáról és annak gyümölcseiről lesz szó.
|