Német kételyek
A törökök már a spájzban vannak (2005. február) Alighogy megtörtént a 10 új tagállam 2004. május 1-jei felvétele, immár Törökország Európai Unióhoz való csatlakozása tartja izgalomban az uniós döntéshozókat. Az Európai Bizottság ajánlása, majd az európai állam- és kormányfők ugyancsak pozitív előjelű, ám szigorú feltételekhez kötött határozata végül zöld utat látszik adni a török álom megvalósulásának. Németország az Unió legnagyobb államaként jól szemlélteti a kérdésben tapasztalható megosztottságot, annál is inkább, hiszen mintegy 2,6 milliós török kisebbségnek ad otthont. Az alábbiakban kategóriákra bontva a kapcsolódó argumentumokat állítjuk szembe. Ami elöljáróban a török siker esélyeit illeti: ne feledjük, hogy az Eurovíziós dalfesztiválokon már réges rég helyet követeltek maguknak, fociban pedig szintén az európai selejtezőcsoportban szerepelnek, ami a folyamat végkimenetele szempontjából nem rossz előjel. De erre még visszatérünk.
Az árok két oldala és a németek esete a forrón evett kebabbal A török ügy tipikusan „árokásós”. (Szerintem.) A rot-grün koalíció Törökország felvételét a koppenhágai kritériumok teljesítéséhez kötné (demokrácia, jogállamiság, kisebbségvédelem, emberi jogok védelme), de mindenképpen teljes jogú török tagságot akar, azzal, hogy annak elérése a tárgyalások során felmutatott eredményektől függjön. Mindez azonban nem kifejezetten rezonál az 55%-os elutasítottságot mutató közhangulatra. A CDU–CSU formáció által vezetett ellenzéki erők többek között ezt a proteszt légkört igyekeznek meglovagolni, amikor a teljes jogú tagsággal szemben az általuk köztudatba oltott „privilegizált partnerség” intézményének érvényesítését ígérik 2006-os választási győzelmük esetén. Úgy tűnik azonban, a kebabot sem eszik olyan forrón, hiszen eredetileg a törökellenes kampány csúcspontjának ígérkező aláírásgyűjtési akciót lefújták attól tartva, hogy megkapják a jobboldali pártokra minduntalan rásütögetett idegengyűlölő bélyeget, vagy netán felrémlett előttük, hogy ennek hatására országos méreteket ölt az a pár évvel ezelőtt hatalmas botrányt kavart eset, miszerint a stuttgarti dönert kétfajta fehér szósszal árulták: a törökök kapták a „rendes”, felül-alul-csípőset, a németeknek meg az jutott, amivel akár rögtön elsétálhattak az első spermabankba. A német internetes fórumokat sem kerüli el a téma, ahol éppen egy török apa tette indított e-mail lavinát, aki „becsületi megfontolásokból” megfojtotta saját lányát csak azért, mert azt megerőszakolták. A „másság” védelmezői már húzták is elő a rasszista kártyát, hogy bizony, ha egy német csinálja ugyanezt, az egyszerű bűntett, ha török, az meg visszamaradottság. A vita egyelőre ott tart, hogy egy konzervatív fórumos lehomoszapienszezte a törököket — mondván, hogy a félholdas és az európai kultúrkör metszőhalmaza ebben ki is merül.
Wurst helyett döner – A gazdaság félelmei és várakozásai A csatlakozás ellenzői előszeretettel hivatkoznak a Bizottság közelmúltban készült tanulmányában a török csatlakozás kapcsán megnevezett évi 16,5 és 27,5 milliárd euró közötti költségtervre. A becslés azért ilyen tág, mert a hatalmas terhek miatt várhatóan a GDP 2%-ára korlátozzák majd a strukturális alapokból Törökországnak juttatandó részt, ami eddig 4% volt egy adott tagállam esetében. A nettó transzferek így érnék el összesen a 16,5 milliárd eurót. Ha ezt a meglehetősen diszkriminatív ízű intézkedést nem vezetik be, akkor várható a költségek 30 milliárd irányába történő elmozdulása. Ez a költségtöbblet EU-polgáronként mindössze havi 4 eurót jelentene, a német befizetések viszont várhatóan megduplázódnak, mivel maga Törökország annyiba kerülne a németeknek, mint jelenleg az egész német EU-tagság. A német nagyipar és a németországi török vállalkozók viszont az építőiparban rejlő potenciált hangsúlyozzák, hiszen „10 000 kilométer autópálya hiányzik, Törökország 20 millió lakóépületének mintegy egynegyede sürgős rehabilitációra szorul.” A beruházások gazdaságélénkítő hatását azonban negatívan ellensúlyozhatja, ha a német cégek termelésüket török telephelyekre helyezik át. Szakértők, mint pl. a müncheni Ifo Institut vezetője szerint pedig a török tagság hatalmas nyomás alá helyezheti a német béreket, különösen az alsó- és a közepes bérkategóriában. Kemal Sahin, a legnagyobb német–török vállalatcsoport, a Sahinler Holding vezetője, azonban azzal érvel, hogy az építőipari gépek és a gépjárművek iránt megnövekvő kereslet munkahelyeket teremt majd Németországban. A Bizottságot úgy tűnik, nem igazán győzték meg Sahin úr szavai, vagy nem olvasnak elég gyakran Die Weltet. Számításaik szerint ugyanis mintegy 2,7 millió ember kelhet útra, hogy jobb életet találjon az EU más országaiban. Az Ifo 4 milliót taksál. Nem csoda, hogy az Európai Tanács 2005. december 17-i határozatában úgy fogalmazott, hogy az EU fenntartja annak lehetőségét, hogy Törökországot időlegesen vagy állandó jelleggel kizárja bizonyos politikai területekről. „Bármikor beélesíthető” véd-záradékokról van szó, amelyekkel bármikor töröketleníthetnek, ha a helyzet úgy kívánja. Elnézve a közös agrárpolitika finanszírozhatatlanságát és a stagnáló gazdaságokat, érthető az óvatosság Brüsszel részéről. Még akkor is, ha egyes szakértők azzal próbálják igazolni az EU népességének mintegy 0,5%-ára becsült várható „népvándorlást”, hogy a vérfrissítés jól jön az amúgy is öregecskedő nyugati társadalmaknak.
A jogállamiság lötyögő sarokkövei Az EU-ba való belépés egyik sarokköve a koppenhágai kritériumok között is elsőként említett jogállamiság intézménye, amely törökországi megvalósulása — nyolc nagyobb reformtörvény-csomag közelmúltban történt elfogadása ellenére — enyhén szólva akadozik. A Human Rights Foundation nevű szervezet pl. csak tavaly 600 kínzásról tudósított, az pedig kissé cinikusnak tűnik, hogy a Bizottság októberi ajánlásában úgy fogalmazott, hogy már nem fordulnak elő kínzások – legalábbis szisztematikusan. Az Európai Néppárt képviselője, Ewa Klamt egy másik ehhez kapcsolódó gyakorlatot nehezményez. Németországban ugyanis Törökország vezeti azon országok listáját, amelyek a legtöbb menedékkérővel „kedveskednek” a Bundesrepublik-nak. 1999, azaz Törökországban tagjelöltsége óta mintegy 6600 (többnyire kurd nemzetiségű) török állampolgár kapott menedékjogot. Márpedig ha a német bíróságok elismerik, hogy politikai üldözés folyik Törökországban, a tagjelöltség megadása már eleve „önmagában vett ellentmondás” kell, hogy legyen – mutat rá Klamt képviselőasszony. Nem mondható, hogy pikkelnének a törökökre a német bírák, hiszen a strasbourgi Emberi Jogi Bíróság előtt is 2918 olyan ügy van függőben, ahol a török állam a rossz fiú. Ez tudatosulhatott talán az EU állam- és kormányfőiben is, amikor sorsdöntő határozatukat megszövegezték. Ha ugyanis Törökország „súlyosan és tartósan megsérti a szabadság, demokrácia, az emberi és alapjogok, valamint a jogállamiság értékeit”, a döntéshozók keze a vészfék fogantyúja után kaphat, ergo a Bizottság vagy a tagállamok egyharmada kezdeményezheti a tárgyalások azonnali felfüggesztését.
Kéregetőkből janik – az EU-t érintő intézményi változások Korántsem elhanyagolható tényező, hogy milyen befolyással bír majd Törökország az EU döntéshozatali mechanizmusában. Érdekes módon ennek kapcsán a csatlakozás mellett érvelők nem nyilatkoztak meg, hiszen a tényekkel nehéz lenne vitatkozni. A belépés tervezett idejére (ami legkorábban 2015-ben következhet be) ugyanis Törökország népessége nagyjából el fogja érni Németországét, amely jelenleg az EU legnépesebb állama. A nagy ismeretlen persze a törökök szereplése lesz, akikről tudjuk, hogy noha fanatikusan tudnak küzdeni, azért formaingadozásra is hajlamosak | Ez drámai módon alakítja majd át a hatalmi erőviszonyokat, hiszen ugyan az Európai Parlament egyre nagyobb befolyásra tesz szert a döntéshozatali folyamatban, a Tanács még mindig megkerülhetetlen tényező. Márpedig az elfogadásra váró új alkotmány szerint a módosított tartalmú kettős többség elve szerint zajlik a szavazás: egy határozathoz a tagok 55%-a, illetve az EU-népesség 65%-át képviselő szavazat szükséges. Ez azt a faramuci helyzetet idézné elő, hogy a legszegényebb ország diktálhatna olyan nagyhatalmaknak, mint Franciaország vagy Olaszország. Ehhez kapcsolódik az EU mint intézmény dezintegrációjától való, többek között Helmut Schmidt által megfogalmazott félelmek felerősödése és az USA, illetve Nagy-Britannia vonatkozó szerepe. Törökország EGK-ba történő felvételét az amerikaiak lobbizták ki katonai okokból, a Szovjetunió elleni stratégia részeként. Most szintén ők kardoskodnak az EU-ba való felvétel mellett, amely viszont már nemcsak gazdasági, hanem politikai-kulturális egység is. Egy minél heterogénebb Európa az EU-t gyengíti, ami az amerikai hegemonikus törekvések malmára hajtja a vizet. Társra leltek ebben a britek személyében, akik „politikai rétege mindig is szkeptikus maradt a politikai integráció gondolata irányában, és továbbra is arra épít, hogy miközben a kontinentális Európa országainak eltérő érdekei között manőverezik, közben ő tudja majd a döntő szerepet betölteni.”
Ez jöhet A rot-grün koalíció egyelőre mindenképpen sikerként könyvelheti el, hogy a Bizottság pozitív előjelű ajánlását követően végül az Európai Tanács is áldását adta a csatlakozási tárgyalások megindításához. Kérdéses azonban, hogy egy esetleges jobboldali kurzusváltás 2006-ban mennyiben képes visszafordítani a brüsszeli határozat által útjára indított folyamatot. Annyit bizton állíthatunk, hogy a török kormánynak meg fog gyűlni a baja a CDU–CSU vezette formációval, amely alighanem az FDP-vel megerősítve sokkal számonkérőbb lesz Ankara főként jogállamiság terén tett vállalásainak ellenőrzésében. Nem valószínű továbbá, hogy meghatódna olyan megvesztegetésnek is felfogható presztízsüzletek miatt, mint a törökök demonstratív 2,8 milliárd eurós Airbus-rendelése, amelyet, hogy-hogy nem közvetlenül a sorsdöntő EU-intézményi döntések előtt ütöttek nyélbe. Sokkal inkább várható, hogy minden erejükkel azon lesznek, hogy belekapaszkodjanak a brüsszeli határozat azon rendelkezésébe, miszerint „a tárgyalások nyitott végű folyamatot képeznek, amelynek kimenetele önmagában nem garantál semmit.” Ha pedig sikerül beismertetni, hogy a tárgyalások kudarcot vallottak, az még a német jobboldal által eredetileg elképzelt privilegizált partnerség intézményénél is gyengébb köteléket eredményezne: a bukott tagjelölt „egy lehető legszorosabb kötelékkel ágyazódna be teljesen az európai struktúrákba.” A nagy ismeretlen persze a törökök szereplése lesz, akikről tudjuk, hogy noha fanatikusan tudnak küzdeni, azért formaingadozásra is hajlamosak. Az idő dönti tehát el, hogy a koreai–japán foci vébé teljesítménye (3. hely) vagy a portugál EB forgatókönyve jut érvényre (a törökök nem jutottak ki).
|