Alámerült Atlantisz és Disney-álomvilág
Strasbourg (2005. január) Az ég felé törő katedrális. Forralt bor és sült alma a karácsonyi vásáron. Gruber choucroute-ja. Tisztán, hangtalanul suhanó hipermodern villamosok (hannoveri járgány lesüti a szemét), szkeptikus gólyák. Jó levegő, kedélyesség, francia–német megbékélésbe bújtatott, finoman erotikus izzás. A polgári Magyarország reménye, meg gyermekkorunk egy darabja. Ez mind Strasbourg. Kezdjük ott, hogy életünkben először Strasbourg-ban kötöttünk nyakkendőt? Vagy, hogy itt jöttünk rá: a kir (egyötöd ribizlilikőr, négyötöd fehérbor) megingathatatlan gasztronómiai pozíciója egy fontoskodó középhatalom ragaszkodása az őt naggyá tevő dekadenciához? Mondjunk csak annyit, hogy francia ismerőseink kedvesen figyelmeztetnek minket ma is érezhető elzászi akcentusunkra, amit mi – egy rövid ideig tartó szégyenkezés után – a saját, különbejáratú másságunként büszkén vállalunk? Strasbourg, bár hosszas francia–német játszódás után már végleg Franciaországé, vonzza a megfontolt kényelem világa és egy elsüllyedt Atlantisz után kétségbeesetten vágyódó magyart. Hiszen itt még ismerik az almásrétest, szép számmal akadnak protestánsok. A történelmi tapasztalatok adta érzékenység miatt kevéssé háborodnak föl azon a jellegzetesen magyar neurotikus tüneten, hogy becsápolva Kogutowicz Manó térképét akarjuk borotvahabbal reprodukálni az ifjúsági szállás folyosóján. És Abrudbánya, Nagyenyed meg Gyulafehérvár is valami hasonló lehetett volna kicsiben, ha Traianus és Decebal nem parancsolja meg az ő népének, hogy márpedig a beton és a DAC teherautó az egyetlen hiteles jele a modernségnek. A latin és a germán kultúra között lebegő város identitását megértjük, ha ellátogatunk a szinte teljes egészében favázas szerkezetű házakból álló Petite France-ba, amelyet XIV. Lajos túlcsorduló toleranciájának köszönhetünk (a Franciaországból elűzött hugenották itt telepedtek meg az akkor szabad birodalmi város jóvoltából). Hosszú idő telt el addig, amíg a nyugat-európai történelem elkezdett hasonlítani Gyurcsány Ferenc békességcentrikus világszemléletére. Vonjuk magunkra a modernek haragját, mi szeretjük a vörös vogézeki homokkőből épült katedrálist, amelyet kétszázötven éven keresztül építtettek a szorgalmas polgárok, s amely a XIX. századig a kereszténység legmagasabb temploma volt. Stendhalt megdöbbentette a dóm monumentalitása, Goethe pedig nem tudott betelni szépségével. Mi sem tudunk, ha azoknak az építőmestereknek a hitére gondolunk, akik a magasban, a lentről szemlélődő ember számára láthatatlan helyen is művészi gonddal faragták a vízköpőket. Nem tehetünk róla, de az egyik minket határozottan Pataki Atusra emlékeztet (mínusz párducos cicanadrág), s amikor hallani véljük, hogy „mindent itthagyok, mit Miskolc adhatott”, magunk is megrémülünk. Sipirc el. A város meglep és elbűvöl, kis csatornái, nyugodalmas terei, bután tipegő galambjai, otthonos sörözői, bicikliző, franciásan kacér és németesen szőke női tesznek arról, hogy otthon érezzük magunkat. Az Orangerie, a narancskert kiválóan alkalmas arra, hogy magunkat megfáradt Krúdy Gyulának képzelve üldögéljünk egy padon, hallgassuk a jól tartott, Elzász jelképének számító gólyák kelepelését s várjuk a halál vagy Majmunka érkezését. Az Európa Tanács és az Európai Parlament épületei közvetlen közelében az Orangerie olyan, mint a rendesen táplálkozó és önállóan kakiló gyerekek álomországa egy ostoba Disney-filmben. Kis állatkert (mondjuk a majmok látványosan unatkoznak), több játszótér, műrom, sok zöld, vidáman pajtáskodó eurokraták, akik úgy bujócskáznak, hogy mindig a karamell uniós szabványait nem tudó kretén a hunyó. Ilyenkor elnézően, a klubon belüliek mindentudó és sok mindent megbocsátó mosolygásával jelezzük, hogy bár értjük a tréfát, nem szeretjük. Nekünk az Unió még jelent valamit, ki nem állhatjuk, ha csúfot űznek belőle. S hogy a konzervatív andalgás mellett végre liberális olvasóink is kapjanak valamit, hát csavarjuk a multikulti helyi változatát: a város focicsapata, az RC Strasbourg (mondjuk most éppen tizenötödikek, a hüje Pagis alig lőtt idén gólt, az embert szétvágja az ideg) hazai meccsein, ha megy a szekér, az arab és távol-keleti származású szurkoló teljes egyetértésben üvölti az ős-strasbourgival elzásziul, hogy „Es geht’s los”. Strasbourgot tehát látni kell. Strasbourgot érezni kell. Ha pedig Nyakó István miniszterelnök lesz, Strasbourgban fogjuk főbe lőni magunkat.
|