Képes-képtelen zongorázás
Cziffra-palota (2004. november) 1956. október 22-én este a budapesti Erkel Színházban briliáns koncert zajlik. Száz méterre sincs a Köztársaság téri pártszékház, ávéhásai még nem sejtik, hogy a hangversenyre áramló tömeg felfegyverzett variánsa veszi majd körbe őket egy jó hét múlva… Odabenn, a színházteremben neves olasz karmester, Mario Rossi dirigál, Bartók Béla 2. zongoraversenyét pedig egy majdnem híres magyar művész játssza. Cziffra György. Majdnem híres, majdnem halott: előbb cigány származása miatt munkaszolgálatra viszik, utóbb tiltott határátlépés kísérlete miatt követ töretnek finom mechanikájú kezeivel. A recski rab ‘56 októberében éppen szabad, másnap pedig azonnal disszidál. Cziffra Györgyről elsők közt jelentetett meg DVD-t, művészetének szentelt virtuális palotát a nagy multinacionális kiadó, az EMI. A fekete-fehér koncertrészletek, sajnos nem arról a forró hangulatú Erkel színházi estről valók (a nagy lemezcég évekkel korábban megjelentette már CD-n), de az is felemelő, hogy három etapban láthatjuk Cziffra csillagának gyors emelkedését, nagy francia koncerttermekben. A Cziffra-palota menüjében elképesztő Chopin-bravúrsor és egy zongoraversenymű-szerű opusz, Cezar Franck szimfonikus variációgyűjteménye is megtalálható. Természetesen programon van – többek között – legalább egy „Magyar rapszódia” Liszttől, a hatodik: egyesek ezután a zongorista-zeneszerző reinkarnációját látták Cziffrában. Tudja a fene, mindenesetre mintha két virtuóz pók szaladgálna a klaviatúrán, mindezt olyan laza, minden erőltetés nélküli kéztartás mellett, mintha irdatlan futamok helyett álló akkordokat tapogatna a játékos. Van, aki hangversenyen billentyűrálátásra vesz jegyet, mások a művész muzsikáló testét, vállát, arcát szemlélik szívesen a túloldalról, elvonatkoztatva a materiális kalapácsmechanikától. Nos, ők, magyarán a hölgyek is jól járnak a DVD-vel: csak két kamera dolgozik a régi televíziós adásban, de a rapszódia melankolikus első témája alatt a révületben mosolygó, kezeire le se néző Cziffrában sokáig gyönyörködhetnek. Liszt szinte játszhatatlan műveit Cziffra gyakran saját átdolgozásban nehezítette tovább, kettőnél több kéznek is bőven elegendő billentenivaló akad. (Vásáry Tamás története a pódiumok helyett a Váci utcai Anna-presszóba szorított zongoristáról: amikor megkérdezte a pincért, kik játsszák itt a négykezest, azt a választ kapta, „egy Cziffra György nevű kezei”.) Aki látni szeretné, milyen rajongással ölelte keblére Franciaország, a szakma s megannyi rajongónő a magyar zsenit, s hogy kedves kriptokommunistáink mekkora művészt ijesztettek el az országból, vegye az irányt a DVD-boltok felé, de az exkluzív szerződéssel az EMI-hoz kötött Cziffra György hanglemezei is megérnek egy misét. És nemcsak Párizsban.
|