Posztópapucs, a konzervativizmus befoglaló formája
Járni múzeumba (2004. október) Áldott legyen Déri Frigyes neve. Szegény bécsi selyemgyáros először Bajának (a városnak – a szerk.) akarta adni a gyűjteményét, de aztán valahogy Debrecen lett belőle: na, ott, ahol a rónák nyártüzében ring a délibáb, ott lett belőlem múzeumbajáró. Posztópapucsot kellett húzni, ott volt az Ecce homo – máig csodálom, hogy egy rendes református város (jó, tudom, azóta pápista testvéreink setét jezsovita módszereikkel többséget szereztek) miért harcol Munkácsy kissé olajnyomat-szerű képeiért? Kálvin János elküldené Méliusz Juhász Pétert az öregbotért, és szétütne vele a szinkretisták között, az biztos. Mivel a Déri Múzeum névadója, jó textiliparoshoz illően elsősorban az orientalizmusban nyomult, s komplett szamurájszerkókkal dobta meg a cíviseket, a nyolcvanas évek egyik nagy kártétele (a szandokános póló mellett), a karate-láz (benne nindzsa, meg Bruce Lee-kultusz: minden, ami sárga) rám semmiféle hatással nem volt. Hisz a filmkosztümök gyöngék voltak az eredetiekhez képest. A kerámia- és ásványtani kiállítást rendszerint elblicceltem, és szegény nagyimat – akit viszont csak ez érdekelt – valóságos terrornak vetettem alá, ha nem engedett oda a Tanácsköztársaság szükségpénzeihez. A múzeumban mindig csend volt, kevés látogató volt, és – máig sem értem, hogy lehetett – mindig napsütötte délelőttökön jártam ott. Aztán szép sorban jött a többi: szegény szüleimet viselhette meg hogy rövid kitérő (csikós, buszsofőr) után elköteleztem magam amellett, hogy hadtörténész leszek. Tízéves fejjel persze még nem tudható, hogy a hadtörténészek még a B-szakhoz is gyengék egy jobbfajta egyetemen. És mifelénk az számít szakmai csúcsnak, ha a tudós hadtörténész egy az egyben reprodukálja valamelyik kisebb aknavető-egység hadműveleti naplóit, dátumokkal, pontos időkkel, magassági pontokkal, tűzerősséggel, támadási irányokkal: ettől néz úgy ki a legtöbb hadtörténeti munka, mint egy függvénytáblázat. Volt tehát egy drámai időszak az életemben, amikor szüleim jobban szerették volna, ha lázadok, Anthrax-pólóban, szimatszatyrot húzva szaladgálok. Azt is könnyebb lett volna elviselni, mint az állandó koslatást a számszeríjak után. Szüleim úgy harcoltak, ahogy tudtak: a low cost bécsi tartózkodásba belefért az Arsenal meglátogatása is, de csak akkor, ha beteszem a lábam a Kunsthistorisches Museumba. Ráálltam az alkura, bár ne tettem volna. Két napig jártuk a képtárat, és egy életre meggyűlöltem a németalföldi festőket meg a Habsburg-monarchiát. A legjobbak egyébként sokszor nem a nagyok, hanem a kicsiny, elfeledett tájházak, helytörténeti gyűjtemények, habókos körzeti orvosok képgyűjteményei, lehetőleg teljesen valószínűtlen múzeumi kiadványokkal és bizalmatlan pénztárosnénikkel. Az Abaúji Múzeum Encsen például ilyen, Rippl-Rónai József villája Kaposváron, fenn a dombon, a Balaton Múzeum Keszthelyen (az persze nem kicsi, nem elfeledett). A budapesti Postamúzeum (Andrássy út 1.) mindenkinek kötelező, aki szépet akar látni, Gyergyószentmiklóson, a Tarisznyás Márton Múzeumban a hajópadló is úgy nyikorog az ember talpa alatt, hogy már hallgatni is kész gyönyörűség. El kell oda menni, felénk már nem tudnak így nyikorogni a padlók. A legklasszikusabban pozitivista, igaz XIX. századi múzeum a strasbourgi természettudományi: nyilvánvalóan valami posztmodern blikkfang is van benne, kvázi múzeum a múzeumban: három emeleten termek végeérhetetlen sorában rendes, még 1918 előtt gyártott behemót üvegszekrények, bennük hulló tollú madarak, többé-kevésbé szőrös állatok, randa hüllők. Mellettük kis cetlin a név franciául és latinul, kész: „ha sót akarsz, eriggy a diznilendbe, kishaver”. Bár manapság minálunk is elkezdett hódítani a „museumtainment”, a szórakoztatva nevelés őrjítő mákonya, ennek nem dőlhetünk be. Ha rajtam múlna a Természettudományi Múzeumot is visszaraknám abba a Baross utcai alagsorba, ahol előtte volt. (Vicc.) Bár a hadtörténelem-őrületemnek vége szakadt, azért az Imperial War Museum (London) lever mindent, talán csak a budapesti Közlekedési Múzeumot nem. És amerre csak járunk, mi tengertől elzárt, kicsi ország polgárai nézzünk meg minden tengerészeti múzeumot, legyen az Stralsundban (igen jó), Fécamp-ban (a legjobb) vagy Párizsban (a hülyék a babakocsitól féltik a nyüves gályáikat). És tűnjünk bár a komcsi-kollaboráns kormány szekértolójának, az ingyenes múzeumlátogatás igenis nagyszerű dolog, már korábban meg kellett volna csinálni. Persze nem olyan magyar módon, mint most: Szentendrén, a skanzenben. Ahol, miután pofátlanul az arcunkba dörgölik, hogy a jószívű kormány megengedi nekünk az óccsóér’ való kultúrálódást, megjegyzik, hogy hétvégén, amikor rendezvény van, akkor a régi kedvezményes árat számítják fel. Majd ezután a pénztárban csont nélkül elkérik a régi, felemelt, hétvégi tarifát – szóval az ingyenes: az a régiből a drágább. Bent meg az a rendezvény, hogy egy nagyhangú alak hangosbeszélővel üvölt és gyerekeket hajszol a kiégett pázsiton: gyerekfoglalkozás, nesztek. (Életből ellesett példa.) Ahogy végiggondolom, azért van magyarázat a Déri múzeumi napsütötte délelőttökre: nagyim esőben nem engedett el hazulról, délután pedig ő inkább lepihent, tüdeje sem bírta a mászkálást. Sőt, azt képviselte, hogy túlmozgásos, idegesítő unokák domesztikálásának felülmúlhatatlanul jó eszköze a délutáni alvás. Mindegy; emlékeimben a Déri Múzeum előtti téren mindig süt a nap. Medgyessy Ferenc telt idomú szobrai kelletik magukat a fényben, és talpam alatt csikorog a gyöngykavics. Most már mindent megadnék azért, hogy a nagyival végignézhessem a kerámiákat, hagynám a céhládákat meg az alabárdokat is. Csak most már nem lehet. Ezt az élet rendjének szokták mondani, de ez nem igazság. Nem igazság.
|