Napirenden az erdélyi magyar autonómia?
Pengeváltás (2004. augusztus) Ismételten csak az unalomig szajkózott vádakkal – szélsőséges nacionalizmus, erőpolitika, bujtogatás, felelőtlenség stb. – tudott reagálni a hazai balliberális tábor és a román politikum által alkotott egységfront Orbán Viktor tusnádfürdői, az erdélyi magyar autonómia megvalósítását érintő kijelentéseire. A nagyfokú nézetazonosság ellenére – vagy talán éppen ezért – úgy tűnik, Bukarestben is egyre kevésbé kíváncsiak a budapesti „demokratikus koalíció” külpolitikának álcázott tevékenységére. A legújabb magyar–román kisebbségi polémiában ugyanis a Medgyessy-kabinet maximum statisztaszerepre kárhoztattatott. Rögtön az elején szögezzük le: a kisebbségi autonómia ügye nem egyszerűen legitim, európai példákkal, a jog betűjével és szellemével alátámasztható, hanem az Európai Unió fejlődési tendenciáival összhangban lévő – a baloldali terminológia kedvenc szavajárásával élve – „haladó” törekvés. Nehéz lenne ennél „európaibb” ügyet találni, amely egyszerre épít a regionalizmus, a szubszidiaritás és a nyelvi sokszínűség manapság igencsak divatos alapelveire, s amely ennyire szembehelyezkedne a nemzetállamok privilégiumait őrző bezárkózó nacionalizmussal, euroszkepticizmussal. A határon túli magyarok autonómiatörekvéseinek támogatása pedig – ellenzékben és kormányon egyaránt – a Fidesz külpolitikai programjának egyik legrégebbi tartópillérének számít. Ha a helyzet úgy hozta, az Orbán-kormány diplomáciai úton is felvállalta az autonómia ügyét, mint az a koszovói válságot követően a vajdasági magyarok esetében is történt, aligha lehet tehát „ellenzéki felelőtlenségről” beszélni. Nagy felhördülés kísérte Orbán megjegyzését, hogy az erdélyi magyarságnak „erőt kell mutatnia” céljai elérése érdekében. (A politikában ugyan mikor nem kell erőt felmutatni a sikerhez?) A román többségi elit puszta kegyéből és az etnobiznisznek abból a balkáni mutyizással keresztezett változatából, amit az RMDSZ vezetése az utóbbi időkben bemutat, aligha lesz magyar önrendelkezés Erdélyben. Mint ahogy a katalánok sem a spanyol-, vagy a dél-tiroli németek sem az olasz kegynek köszönhették autonómiájukat – hogy csak két példát említsünk –, hanem az alulról jövő következetes és kérlelhetetlen tömegnyomásnak. Arról lehet vitatkozni, hogy a Szász Jenő-féle Magyar Polgári Szövetség alkalmas-e annak a szerepnek a betöltésére, amely e tömegnyomás politikai becsatornázásához szükséges. Alapvető axiómák pusztán belpolitikai okokból vagy tudatlanságból történő kormánypárti cáfolata viszont egyszerűen nevetséges, egyben pedig rendkívül káros a magyar nemzeti érdekekre nézve. A legnagyobb felzúdulás azonban a magyar autonómiatörekvések és Románia EU-tagsága között vont logikai kapcsolatot kísérte. Pedig ismételten egy könnyen belátható ténnyel van dolgunk: Romániával szembeni integrációs előnye Magyarország számára potenciális manőverezési teret jelent. Budapest ugyan nem fenyegetőzhet a román csatlakozás elszigetelődéssel fenyegető megvétózásával (bár csupán a történeti hűség kedvéért tegyük hozzá: Görögország az elmúlt évtizedekben már több alkalommal vonta magára a többi tagállam haragját Törökország és Makedónia leckéztetésével), de kellő nyomás esetén Bukarest rákényszerülne bizonyos magyar szempontok figyelembevételére. E potenciális mozgástér jelentőségét növeli, hogy az alapvető felkészülési hiányosságok miatt a 2007-es román csatlakozás még nem eldöntött kérdés. Az EU-ban egyre több az aggódó hang a román demokrácia balkáni „sajátosságait” illetően, s egyre többen jönnek rá, hogy Bukarest mihamarabbi felvételét igazából azon országok erőltetik, akik a közösségi mechanizmusok szétzilálásában érdekeltek. Szaporodnak a súlyos kritikák a csatlakozás politikai (és gazdasági) kritériumainak nem teljesítése miatt: miközben Romániának fél éve van, hogy letárgyalja a hátralévő hat legfontosabb csatlakozási fejezetet, Brüsszelben legendák keringenek arról, hogyan „veri át” a román államigazgatás szisztematikusan a Bizottságot a már letárgyalt joganyag végrehajtását illetően. Nehéz lenne ennél „eu- rópaibb” ügyet találni, amely egyszerre épít a regionalizmus, a szubszi- diaritás és a nyelvi sokszínuség (...) alap- elveire | Ezért aztán nem alaptalan az a stratégia – Orbán tusnádi szavai ezt célozzák –, amely az erdélyi magyar autonómia ügyét nem a nyugati fővárosokban idegenkedést keltő etnikai, hanem demokrácia-problémaként vetné fel. Igen nehezen védhető az EU-konformitása azon jogellenes és antidemokratikus módszereknek, amelyekkel a legutóbbi romániai helyhatósági választásokon megakadályozták, hogy az autonómiát a zászlajára tűző politikai szervezet megmérettethessék. Mint ahogy kevéssé európai megoldás az is, hogy Romániában az autonómia és a kisebbségi önrendelkezés megnyilvánulásai büntetőjogi következményeket, az emberi és polgári alapjogok (szólás-, gyülekezési-, egyesülési szabadság) korlátozását vonják maguk után, amit a Székely Nemzeti Tanácsot szervezőkkel szemben foganatosított rendőri zaklatások is bizonyítottak. A cél tehát annak tudatosítása: a magyarság autonómia-követeléseinek elfojtása részét képezi a román közélet teljes spektrumára kiterjedő, és az EU által más területeken is észlelt súlyos demokrácia- és jogállam-deficitnek. Hogy az üzenet mennyire célba talált, jól szemlélteti, hogy pár nappal később Adrian Nastase saját kezűleg intézett nyílt levelet Orbán Viktorhoz, számonkérve rajta tusnádi kijelentéseit. Ráadásul a formabontó és meghökkentő román reakció (ugyan hol foglalkozik egy kormányfő ilyen szinten egy másik ország ellenzéki politikusainak kijelentéseivel?) két szempontból is árulkodó volt. Nem csak idegességet tükrözött, hanem egyben jelezte, Bukarestben mely magyarországi politikai erők véleményét tekintik relevánsnak a román nemzeti célokat illetően. Azzal, hogy Nastase a mostani adok-kapok során a maga szintjére emelte Orbánt – mintha legalábbis a Fidesz kormányozna – megalázó maflást adott a Medgyessy-kabinetnek, látványosan ignorálva a „hivatalos” magyar kormányzati álláspontot. Már ha egyáltalán van ilyen.
|