Cool Songs
A fekete, aki fehér volt (2004. augusztus) Egy éve sincs, hogy visszaadta lelkét muzikális Teremtőjének a férfi, akinek brummogó hangja hallatán állhatatos nők, kikezdhetetlen férfiak olvadtak el. Ha a tánc valóban egy vízszintes vágy függőleges kifejeződése, akkor csendes, dögös funky-diszkók mélyén szövődött szerelmekhez, pillanatnyi örömkeresésekhez hasznos és jól bevált ösztönző volt a fekete férfi, aki nevében hordta a fehérséget. Barry White. Bevallom, ezúttal egy átlagosan hatszáz (600) kemény forintért árusított kiadványt vagdosok virtuális lemezvágó ollómmal – senki ne süsse rám az elitista vagy a draskovitsi magyar valóságtól elrugaszkodott tollforgató billogát. Bármelyik aluljáróban rábukkanunk az ausztralopitekusz és egy norvég sorhajókapitány arcberendezésének elemeivel egyszerre felszerelt Barryre. Mindegy is, mi éppen a lemez címe, Cool Songs-e, vagy sem, mert Barrynek minden dala jó volt. Lágyan beúszó ritmus-alap, pár szeptimes-majoros dzsesszakkord a bongó hangú Fender-zongorán. A dob és a vele szorosan együttműködő, korgó basszusgitár feszes, de széles lyukakat hagy: itt van ideje finoman billentett, félig érintett díszekre is a Hammond-orgona játékosának. Négy lassú periódus után átszínezi a hangképet egy vonóskar: hosszan tartott, érzékeny uniszónókkal feszítik a kereteket, hogy a teljes asszisztencia pompája közepette megjelenjen végre a Főnök. Először gyakran csak súg valamit ott fenn, a neonlépcső tetején – súgása: mintha Sztankay István szubbasszusa borzolná a gerincedet, cigiszag nélkül. Ilyesmit dörmög, mosolyos színnel, lassúdadan: gyere, bébi, húzódj közelebb, ma este hallgass meg engem, szivi. Aztán énekelni kezd Barry White. Rövid sorok, karcos feketén, lágy zeneiséggel árnyalva. Cseppnyi orrhangot használ a Mester, na jó, helyenként farkastorok-imitációt is, de alapjában mégis igen kellemes muzsika áll össze. A versszakok dallamíve nem érdekes, a szomorkás mollok egy-egy hangjáról lépeget át a következő akkordra, ám a refrénben negrólányok többszólamúsága terít bársonyt a nagytestű művész elé, aki a trónra diszkrét rézkórus aktiválása közepette csücsül fel. A dal utójátékában, ugyancsak pasztellszínű, tágas ütemekben elfut pár elegáns, halk gitármenet. Ennyi a zene, ennyi Barry White, viszont megbízhatóan ennyi. S ha csak szolid, minőségi liftzenének titulálják is egyesek, gyerekcsináló kulisszának mások, most kinézek a kocsi ablakán, dél van, szemetel az eső, pantomimban püfög a külvilág, és nekem jó itt a fekete fickó hangjával, aki nevében hordta fehérségét.
|