A terror árnyékában
Kaukázusi aknák (2004. október) A beszláni túszdráma ismételten a Kaukázusra irányította a világ figyelmét: a térség főleg a cse-csenek jóvoltából immár jó egy évtizede ad témát a hírműsoroknak. Európai szemmel azonban szinte áttekinthetetlen a kaukázusi vallási és nemzetiségi konfliktusok szövevényes hálója. A zavaros viszonyok persze mindenkor tág teret biztosítottak a terjeszkedő hatalmi politikának: az elmúlt két évszázadban elsősorban Oroszországnak. A térség őshonos lakossága az ún. kaukázusi nyelvcsoportba tartozó nemzetiségeken kívül türk és iráni etnikumokat foglal magába, emellett a Kaukázusnak az Orosz Föderációhoz tartozó északi lejtőin váltakozó erősségű, nyugatról kelet felé csökkenő a cári és a szovjet időszakban idetelepített orosz népesség aránya (a kaukázusontúli utódállamokban gyengébb az orosz diaszpóra). Északon az orosz kaukázusi határvidéket kisebb-nagyobb autonóm nemzetiségi köztársaságok alkotják: nyugatról kelet felé haladva Adigeföld, Karacsáj-Cserkeszföld, Kabard-Balkárföld, Észak-Oszétia, Ingusföld, Csecsenföld, valamint Dagesztán. A kaukázusi nyelvcsaládhoz tartozó, ám saját területükön is kisebbséget alkotó adigeaiakról, cserkeszekről és kabardokról kevesebbet hallunk, mert viszonylag békésen éldegélnek a szomszédos népcsoportokkal, ráadásul környezetükben meghatározó az oroszok aránya. A türk balkárok azonban már az ún. „büntetett népek” közé tartoznak, akiket második világháborús „teljesítményük” miatt Sztálin Közép-Ázsiába deportált, s csak 1957-ben térhettek vissza szülőföldjükre – ami a kabardok körében nem aratott osztatlan lelkesedést. Mindez hatványozottan igaz Észak-Oszétiára, amelynek egyik járása eredetileg az akkor még Csecsenfölddel közigazgatásilag egységet alkotó Ingusétiához tartozott. Mikor a Wehrmacht oldalán tevékenykedő ingusokat (a velük rokon cse-csenekkel együtt) 1944-ben deportálták, „halmazati büntetésként” a szóban forgó „kiürített” járást is Oszétiához csatolták. A muzulmán ingusok 1957 után hazaköltözhettek, csakhogy otthonaikat időközben birtokba vették a térségben egyébként is az oroszok szekértolójaként ismert ortodox keresztény vallású, iráni nyelvet beszélő oszétok. Így, bár a külvilág nem tudott róla, a szovjet hadsereget már a hatvanas évek elejétől (!) kezdve több alkalommal ki kellett rendelni az ingusok és az oszétok közti indulatok lecsillapítására. A meccs jelenlegi állása szerint éppen az oszétok állnak nyerésre, mert a Szovjetunió széthullása után egy rövid, ám annál intenzívebb etnikai tisztogatás keretében sikerült elüldözniük az ingusok nagy részét. Ellentétben a csecsen problémával, viszonylag keveset hallunk a területileg is jóval nagyobb Dagesztánról, pedig a szakirodalomban e mesterségesen létrehozott köztársaságot a Kaukázus egyik lőporos hordójaként is emlegetik. (Nem véletlen, hogy Putyin a csecsenekkel való második leszámolási kísérletet is azután indította, hogy a lázadók 1999 nyarán Dagesztánba betörve ott általános iszlám felkelést kívántak kirobbantani.) A kétmilliós területet harmincvalahány különböző népcsoport lakja, s közülük a legnagyobb, avar nemzetiség is mindössze a teljes lakosság egyharmadát teszi ki, az államalkotó oroszok pedig alig egytizednyien vannak. A lakok, kumikok, darginok, stb. már a szovjetizáció előtt is mozaikszerűen éltek a Kaszpi-tenger mentén, de Moszkva iparosítási és ezzel összefüggő telepítési politikája megbontotta az etnikai egyensúlyt, nem kis rivalizálást eredményezve a helyi nemzetiségek között. Egyelőre azonban úgy tűnik, Dagesztán rácáfol a borús jóslatokra, hiszen minden felfordulás ellenére békés maradt. A Kaukázus főgerincén átkelve, Oroszországot dél felé elhagyva nem kevésbé kaotikus helyzet tárul elénk. Itt van rögtön az „átnyúló” oszét probléma, amely igen csak megkeseríti a nemrég függetlenné vált Grúzia életét. Bár a dél-oszétok északi nemzettársaikkal összehasonlítva inkább megőrizték tradícionális társadalmi hálózatukat és kevésbé oroszosodtak el, Tbilisziben mégis Moszkva ötödik hadoszlopaként tekintenek a magukat többek között a magyarországi jászokkal rokonító népcsoportra. A történelmi tényeket tekintve nem minden alap nélkül: 1921-ben például az oszétokra hivatkozva igázta le a cári Oroszországtól éppen csak függetlenné vált Grúziát a Vörös Hadsereg. A Szovjetunió szétesésekor pedig szintén orosz békefenntartók segítették megőrizni Dél-Oszétia „függetlenségét” a grúz szuverenitástól – a lakosság mintegy harmadát kitevő grúzok elűzése mellett. Tbiliszi egy másik szakadár tartománynyal, a felkapott fekete-tengeri üdülőközpontokat (Szuhumi) és mélytengeri kikötőket (Batumi) felvonultató Abháziával is harcban áll, ahol a szakadár etnikum ugyan a lakosság kevesebb mint ötödét teszi ki – ellenben a lázadók jelentős segítséget kapnak az orosz fegyveres erőktől. Még délebbre haladva a muzulmán, türk nyelvet beszélő azeriek és az ortodox keresztény, indoeurópai, hagyományosan oroszbarát örmények közötti közismert ellenségeskedésbe botlunk: a nyolcvanas évek végén Hegyi Karabah kapcsán kirobbant háború az egyik első nyilvánvaló jele volt annak, hogy a Szovjetunió az összeomlás szélén áll. Bár az örményeknek sikerült ellenőrzésük alá vonniuk Karabahot, a demográfiai és gazdasági tendenciák az azerieknek kedveznek. A jelenleg nyugvóponton lévő konfliktust tovább bonyolítja az Örményország és Törökország közé ékelt azeri enklávé, Nahicseván, s akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a szomszédos Iránban több azeri él, mint egész Azerbajdzsánban…
|