A hipermarket (2005. március) Tesco, Auchan, Cora, Interspar, OBI, Baumax, Praktiker. Mercator, Tus, Lesnina, Merkur, Gramat, Pevec. Az előbbiek a magyar kiskereskedelem multinacionális „nagy halai”, az utóbbiak Horvátország és Szlovénia nemzeti tulajdonban lévő hipermarketjei. Aki nem járt az utóbbi időben déli szomszédainknál, az most bizonyára csodálkozik. Most akkor tanulni kell a kereskedelem csúcsán lévő hipermarket-kereskedelmet, vagy csak türelmesnek kellett volna lenni? Aki egy kicsit is jártas a multinacionális kereskedelmi vállalatok működésében, az tudja, hogy a szövetkezeti és állami tulajdonú kereskedelmet néhány év után leváltó külföldi cégek számos előnyük ellenére mennyi anomáliával működnek. Aki nem, az is sejtheti, hogy mennyire nem nemzeti sajátosság: valaki tud-e „kereskedni”, vagyis az árut raklapra tenni, békával kitolni az eladótér polcának végére, föléírni azt, hogy AKCIÓ, majd hatvan-kilencven nap után kifizetni a szállítót, és visszaküldeni neki a sáskahad által tönkretett árut. A tömegkereskedelemhez kapcsolódó tudás nem sokkal több ennél, mégis a magyar tulajdonú viszonteladók a néhány éves késlekedés miatt behozhatatlannak tűnő hátrányt szenvedtek. A győzelmet pedig az ellenfél kíméletlenül kihasználja a kasszáinál. Néhány hónapja a politikai viták példájaként szereplő lakberendezési cég ágykeretének esetében nem csak az a bosszantó, hogy extra árréssel (körülbelül nettó 40-50%-kal) adja el nálunk, hanem az is, hogy ezek a termékek (fenyőbútorok) évek óta eladhatatlanok Nyugaton. A gyártó cégek rég tönkrementek, készleteiket most a néhai hitelezőik adják el a térségben működő multinacionális kereskedelmi cégeknek. Vagyis az átlagosnál lényegesen magasabb árréssel kapjuk meg az elfekvő készletet úgy, hogy azok ára azért még agyonveri a hasonló termékeket gyártó hazai vállalkozásokat. A kereskedelem csúcsidőszakaiban a furgonok és teherautók kígyózó sora veszi körbe az áruházakat. A sofőrök órákat, néha napokat várnak a kapu kinyílásáig. Az áru ezért gyakran nem érkezik oda időben, amivel az áruház szinte jobban jár, mintha eladná azt: a magyar menedzser azonnal faxolja a kötbérről szóló értesítést. A leginkább húsba vágó dolog azonban az, hogy ezek az áruházak térnyerésük következtében mekkora árréssel dolgoznak. Minden szállító esetében úgynevezett „háttérkondíciót” állapítanak meg: a beszállított áru értékének egy részét „forgalmi hozzájárulásként” visszafizettetik a beszállítókkal. Ezt kifelé hozzájárulásként kommunikálják, valójában azonban fix profitként tarják számon, és minden évben folyamatosan emelni próbálják. Ezek összege tíz és harminc (!) százalék között változik. Ezek után ha csak húsz százalékos árrést kalkulálunk, akkor is minimum hatvanöt százalékos a bruttó árrés. Ekkora árrés nem diszkontok, hanem drágább szakboltok esetén lenne indokolt. Tetszettek volna forradalmat csinálni. A kereskedelemben is.
|