OFFLINE | puncs |
Az autónepperek titkai • Lassan máshova költöznének
Törzsi világ
(2005. március)
A kilencvenes évek közepétől a különböző feketepiacok látványosan visszaszorultak, vagy törvényes keretek közé szorították őket, esetleg politikai védelem alá kerültek.

Napjainkra ma­rad azon­ban né­hány „szi­get”, ahol az il­le­ga­li­tás fel­hői alá búj­va le­het né­mi jö­ve­de­lem­re szert ten­ni. Az egyik ilyen a Fő­vá­ro­si Au­tó­pi­ac, ahol egy kü­lön­le­ges törzs, a nep­per nép­cso­port tag­jai él­nek.
Le­gen­dás kor­ban, a nyolc­va­nas évek vé­gén szü­let­tek. Ek­kor vál­tak ki a ha­tal­mas „szo­ci­a­lis­ta csen­cse­lők” nép­cso­port­já­ból spe­ci­á­lis tu­dá­suk, a hasz­nált au­tók el­adá­sa ré­vén. Né­hány év alatt ma­guk­hoz ra­gad­ták a ha­tal­mat a hasz­nált­au­tó pi­a­cok fe­lett. A tör­té­net­írók sze­rint ez egy idő­ben tör­tén­he­tett a nagy Merkur ne­vű is­ten kul­tu­szá­nak ki­mú­lá­sá­val. Tör­té­nel­mi idők vol­tak ezek. Né­hány ak­kor élt törzs­bé­li sze­rint hasz­nált au­tó­hoz drá­gáb­ban le­he­tett hoz­zá­jut­ni, mint ugyan­an­nak tel­je­sen új vál­to­za­tá­hoz. Aki ezt nem hit­te el, an­nak sor­szá­mot ad­tak. Kö­zü­lük so­kan még min­dig há­lá­sak a sor­szá­mu­kért, ezért a szá­mo­kat osz­tók­ra és ba­rá­ta­ik­ra szok­tak sza­vaz­ni a par­la­men­ti vá­lasz­tá­so­kon.
Leg­fon­to­sabb tör­zsi je­gye­ik: az au­tó ülé­sé­ből tör­té­nő ko­mor ki­te­kin­tés, az ext­rák vég­te­len so­ro­lá­sá­nak ké­pes­sé­ge és a fil­lé­res vegy­sze­rek új­sze­rű fel­hasz­ná­lá­sá­nak ké­pes­sé­ge. Ez utób­bi te­het­sé­gük ré­vén két­száz fo­rint­ból ké­pe­sek új­já va­rá­zsol­ni egy Solt kör­nyé­ki sző­lősgaz­da ti­zen­öt éves Opel Kadett kom­bi­já­nak por­ral egye­sült mű­szer­fa­lát. A to­váb­bi nyolc­száz fo­rint­ból pe­dig gyá­ri ál­la­po­tú­vá vá­lik az egész au­tó, csil­log­ni (!) fog a mo­tor blokk­ja, és meg­szű­nik a füs­tö­lés is. Ked­venc fegy­ve­re­ik a szil­ikon és a kály­ha­fény sprayk, eze­ket akár ál­muk­ban is ké­pe­sek hasz­nál­ni.
Ki­vá­ló­an tud­nak to­váb­bá szo­tyo­láz­ni, tök­ma­got rág­csál­ni, zseb­re tett kéz­zel és ter­pesz­tett lá­bak­kal áll­ni, il­let­ve jár­ni is. Rozs­da­folt­ra mat­ri­cát ra­gasz­ta­ni is na­gyon sze­ret­nek. Nép­vi­se­le­tü­ket do­mi­nál­ja a bőr­ka­bát, a vas­kos aranyékszer és a fa­elő­la­pos Motorola. A törzs női tag­jai az el­múlt év­ti­ze­dek­ben tö­ké­le­tes­re fej­lesz­tet­ték az „au­tó­pi­a­cok ököl­nyi ba­zalt­ja­in tő­sar­kú­ban tör­té­nő egyen­sú­lyo­zás” mű­vé­sze­tét.
A töb­bi törzs fö­lé azon­ban az a ké­pes­sé­gük emel­te őket, hogy ki­vá­ló­an tud­ják a kö­zé­jük té­vedt ide­gen törzs­be­li­ek au­tó­ját ócsá­rol­ni, ez­után ol­csón meg­ven­ni, majd drá­gán to­vább­ad­ni anél­kül, hogy át­ver­gőd­né­nek a „bü­rok­ra­ták­nak” ne­ve­zett törzs sö­tét er­de­jén. A há­rom­szor to­tál­ká­ros­ra tört au­tó­ból így „sza­lon­ál­la­po­tú” lesz: egy nagy­pa­pa hasz­nál­ta szi­go­rú­an csak na­pos idő­ben. A szak­ér­tők­nek szem­reb­be­nés nél­kül ál­lít­ják, hogy a nagy­pa­pa ki­vá­ló­an tu­dott he­gesz­te­ni is, ezért két au­tó­ból csi­nált egyet. Rá­adá­sul a bá­csi ko­ráb­ban na­gyon vic­ces fran­cia fil­mek for­ga­tá­sán vett részt, ahol az au­tók ke­reszt­ben el­re­ped­nek, és még úgy is men­nek to­vább, biz­tos mi is lát­tunk ilyet. Stá­tu­szu­kat ha­gyo­má­nyos iga­zol­vá­nyok he­lyett meg­bí­zá­si szer­ző­dé­sek je­len­tik. Mi­nél több ilyen­nel ren­del­ke­zik va­la­ki, an­nál ma­ga­sab­ban ta­lál­ha­tó a tör­zsi hi­e­rar­chi­á­ban.
Hét­köz­nap­ja­i­kat hir­de­té­si új­sá­gok la­poz­ga­tá­sá­val és a bir­to­kuk­ba tar­to­zó au­tók ál­la­po­tá­nak fel­ja­ví­tá­sá­val töl­tik. A hét utol­só két nap­já­ra azon­ban fő tör­zsi szál­lás­hely­ük­re, a Fő­vá­ro­si Au­tó­pi­ac­ra vo­nul­nak vis­­sza. Ko­ráb­ban itt ha­tal­mas cse­re­ke­res­ke­de­lem folyt. Az ide­gen nem­zet­sé­gek ol­csó új au­tói mi­att azon­ban ez má­ra je­len­tő­sen le­csök­kent, ezért ezek a nap­ja­ik leg­in­kább a kö­zös em­lé­kek fel­idé­zé­sé­vel te­lnek. Ilyenkor ha­tal­ma­sa­kat ne­vet­nek. Né­há­nyan kö­zü­lük már ér­zik, hogy új szállásterületet kel­le­ne ke­res­ni­ük. Er­ről is szok­tak be­szél­get­ni ma­nap­ság. Leg­töb­ben az „in­gat­lan” ne­vű új szi­get­re sze­ret­né­nek köl­töz­ni.
Az el­múlt évek­ben ki­vált be­lő­lük egy új törzs, ame­lynek tag­jai tör­vé­nyes­sé sze­ret­nék ten­ni a szi­get mű­kö­dé­sét. Emi­att egy­re nő a fe­szült­ség a pi­ci föld­te­rü­le­ten. Ez azon­ban nem za­var­ja őket, fő­leg azért, mert a nem­zet­ség szá­mos tag­ja még min­dig szí­ve­sen vá­sá­rol tő­lük hasz­nált au­tót. A zöld­sé­ge­sek kö­zött nép­sze­rű húsz­éves 123-as kom­bi Mercit, a pi­ti gengsz­te­rek­nek a tíz­éves hár­mas BMW-t, a Ka­lap­ban Ve­ze­tők Or­szá­gos Szö­vet­sé­ge tag­ja­i­nak a 120-as Sko­dát, a szo­ba­fes­tő­nek a bár­mi­lyen már­ká­jú öreg és füs­tö­lő kom­bit, a me­ne­dzser-as­­szisz­tens kis­asszony­ok­nak pe­dig a hat­éves sár­ga Twingót ők, és csak­is ők tud­ják prezentálni.
Ezért, va­gyis mi­at­tunk lé­te­zik még pi­ci tör­zsük eb­ben a pi­ci nem­zet­ség­ben, amely­nek szin­te min­den tör­zse szí­ve sze­rint hoz­zá­juk, a nep­pe­rek­hez tar­toz­na.

- A.C. -


Kapcsolódó letölthető archív fájlok:
UFi 2005. március (1127 kbyte)


Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”