Magyarkína • Sokan próbálnak szerencsét
A kínaiak bejövetele (2004. szeptember) Hja, kérem a kínaiak, azok kínaiak – mondta igen felkészülten egyik sportriporterünk egy ázsiai olimpikon váratlan győzelme után, s ezzel nehéz is lenne vitatkozni. Ráadásul, ha körülnézünk, láthatjuk, hogy a kínaiak már a spájzban vannak. Éppen ezért érdemes tüzetesebben megnézni a kínai kolónia történtét és jellegzetességeit. Valamikor 88-ban kezdődött. Egy rutin konzuli értekezlet során a magyar fél javaslatára került be a keretmegállapodásba a vízumkényszer kölcsönös eltörlése. Ártatlan gesztusnak tűnt. Mit is keresnének itt nálunk, annak a szegény nagy keleti országnak a polgárai, akik alanyi jogon még útlevelet sem kapnak. 1989. január 1-jétől tehát megszűnt a vízumkényszer. 1989 nyarán, amikor itthon újratemették az ’56-os mártírokat, addig Kínában a Tienanmen téren tankokkal taposták a diákokat. Ebben a baljós helyzetben, akik tehették elindultak szerencsét próbálni a nagyvilágba. Gyorsan elterjedt a hír, hogy van egy kis európai ország, ahová könnyen el lehet jutni és ahol a változásokkal együtt rendkívüli lehetőségek nyíltak. A hazánkba érkező első kínaiak így elsősorban nem kereskedők, hanem értelmiségiek voltak. Közben 1990-ben Magyarország sorra mondta fel a korábban a KGST keretein belül szabályozott csere–berére épülő államközi szerződéseket. Így került sor Kínára is, megszűntek a kötelező kvóták, a behozatali keretek, és a két ország magyar javaslatra áttért a dollár alapú szabadkereskedelemre. Ezzel párhuzamosan természetesen összeomlott az állami külkereskedelem is, az infláció pedig drámaian elindult felfelé. Egyre nagyobb lett a kereslet az olcsó áruk iránt. Szabad lett a piac, és a piacon elkezdődött a bugyiháború. Amit a rend őrei hosszú évek alatt nem tudtak elérni, azt a nagy mennyiségben érkező török, szír és pakisztáni áruk hamar megoldották. A KGST-piacokon kucsmában áruló, batyuzó lengyelek hazamentek. De a törökök sem maradhattak sokáig, mert az ideérkező kínaiak a családi kapcsolataikat kihasználva elindították az első konténereket Sichuanból a Kondorosi piac felé. És, a világ többi részéhez hasonlóan, nálunk sem akadt versenytársa az olcsó kínai áruknak. A páratlan lehetőségek következtében néhány év alatt több tízezer kínai érkezett. Akik persze azt a kedvező helyzetet is kihasználták, hogy akkoriban Magyarországon a cégbejegyzéshez elég volt egy érvényes útlevél. A családtagoknak és az ismerősöknek is könnyű volt követni az első pionírokat, ugyanis az itteniek a magyar cégpapírokat felhasználva, meghívót és munkavállalási lehetőséget igazoltak számukra. A bugyiláz hőskorában egy-egy ilyen meghívó ára az 5000 dollárt is elérte. Magyarország a paradicsom szinonimáját jelentette Kínában, és minden jobb könyvesboltban lehetett kínai nyelvű Magyarország-térképet kapni. A magyar kormányzat végül 1992-ra megszüntette a vízummentességet és szigorította a beutazási feltételeket, de akiknek Magyarországon voltak bejegyzett cégeik, azok hosszabb-rövidebb vita után később is megkapták a beutazási lehetőséget. A kilencvenes évek derekától egyre inkább beszűkült a piac, ezért, illetve a hazai helyzet bizonytalanságai miatt, kivándorlás indult a környező országok felé hazánkból, aminek eredményeképpen Budapest elvesztette egyedülálló áruelosztó helyzetét Közép-Európában.
Hogyan tovább? Velünk él tehát körülbelül húszezer kínai – a hazai idegenrendészet egységes statisztikai rendszer hiányában máig nem tud pontos adatokkal szolgálni –, akik itt igyekeznek boldogulni. Mégis mi legyen velük? Mi legyen a hivatalos hozzáállás az itt tartózkodásukkal kapcsolatban? – A „minden menjen a maga útján” elképzelésnél bonyolultabb stratégia kidolgozásának egyik legfőbb gátja az információhiány. Nem tudjuk, hogy a magyarországi kínaiak hányan vannak, mit csinálnak, mekkora volumenű üzletet bonyolítanak le – mondta lapunknak Polonyi Péter Kína-kutató, aki szerint a válasszal máig adós a magyar politika. A szakértő hozzátette: bár készült néhány felmérés, ezek jórészt egyoldalúak és megbízhatatlanok, hiszen például a magyarokkal szemben bizalmatlan kínaiak nyilvánvalóan nem válaszolnak őszintén a kérdezőbiztos jövedelmi viszonyaikat firtató kérdeseire. Még nagyobb gond, hogy nincs is olyan szerv, amely érdeklődést mutatna a kérdés iránt, s amely magáénak érezné a koncepció kidolgozásának, vagy legalább az információk összegyűjtésének feladatát. Ugyanez vonatkozik a kínaiakra is: nem mutatnak kifelé egységes arcot. Több szervezet, általában területi alapon szerveződve képviseli az itt élők érdekeit. Így egyik oldalról sincs igazi felelőse a párbeszédnek. Bár a Medgyessy-kormány a magyar-kínai gazdasági kapcsolatokért felelős embert jelölt ki a kormányban, Huszty András azonban bevallottan csak az államközi kapcsolatokra koncentrál. (Ennek köszönhető a Malév kínai árusítása is, hiszen Huszty korábban a Malév igazgatósági elnöke volt. Külön kérdés továbbá, hogy az augusztusi pancserpuccs után mi lesz Medgyessy bizalmi emberének számító Huszty, illetve a megbuktatott miniszterelnök jóformán egyetlen külpolitikai sikere nyomán – fejlődésnek indult magyar–kínai kapcsolatok sorsa.) Mindezek mellett a kínaiakkal szembeni hagyományos ellenszenven túl („utálom a sárgákat, mert sárgák”) sokan a kínaiakat okolják a hazai textilipar összeomlásáért. Ez így is van, de nem feltétlenül a kínai kereskedők számlájára írható, sokkal inkább az alacsony kínai munkaerő-költségekére. Azokkal pedig sem Magyarországnak, sem Európának nem érdemes versenyeznie. A kínai kereskedők helyismeretüknek és kapcsolataiknak köszönhetően olcsóbban szerzik be az árut, mintha ezt egy magyar kereskedő tenné Kínában. Mindenesetre a kínaiaknak tett politikai gesztusok nem minden esetben járnának a hazai közvélemény szimpátiájával. Pedig a magyarországi kínaiak helyzetének rendezése minden félnek az érdekében áll. Egyrészt a valós piaci igényt kielégítő távol-keletiek így is, úgy is itt vannak, s a jelenlegi bizonytalan körülmények között éppen a legtehetségesebbeket kényszerítjük távozásra, akiknek tőkéje egyébként a magyar gazdaságban is hasznosítható lenne. Polonyi Péter szerint ezért megfontolásra lenne érdemes az, hogy a magyar állam évente meghatározott kvóta alapján cenzusos állampolgárságot adjon az itt élő sikeres kínaiaknak, ezzel perspektívát és a kötődés lehetőségét kínálva számukra. Mindemellett érdemes lenne kihasználni a Magyarországon élő kínaiak otthoni helyismeretét is, annál is inkább, mert Kínában egyre decentralizáltabb lesz a gazdaság irányítása, és ezeken a kapcsolatokon keresztül könynyen és hatékonyan érhetők el a helyi gazdasági döntéshozók. Sőt a hazánkban élő kínai vállalkozók kapcsolatainak segítsével a magyar áruk kínai exportja is könnyebbé válhatna.
Államérdek És persze Kína hivatalosan is a szívén viseli állampolgárai sorsát. A nyilvánvaló kínai közeledés jele volt, hogy Kína lehetőséget adott a Magyarországra hivatalos turista utak szervezésére. Ezt a jó lehetőséget egyelőre úgy tűnik nem tudjuk kihasználni. Ludas lehet benne az is – nem kis mértékben –, hogy ország-imázsosaink a kínai prospektusokban a legnagyobb hangsúlyt az ezeréves magyar államiságra és kultúrásra teszik. Ám az ötezer éves Kínában nem biztos, hogy ez a legcsalogatóbb reklám. Újdonság a Bank of China megjelenése, és persze az sem véletlen, hogy Medgyessy Péter kínai látogatása alkalmával önálló iskolát ajánlott fel Rákospalotán az itt élő kínaiaknak. (Az iskolába eddig 140-en jelentkeztek. De megfontolásra érdemes, hogy a különálló iskola mennyire segíti az itt születő második generáció jobb beilleszkedését. Vagy, amit egy helyen Nyíri Pál felvetett, Magyarországon a kínai kommunista párt győzelmes történetét fogják tanítani a történelemórákon?) Mindenesetre lassan el kéne dönteni, hogy a véletlen szülte lehetőséget a magyar érdekek szem előtt tartásával kihasználjuk és valamilyen módon mi is hasznot húzunk Kína látványos fejlődéséből, vagy nem. Az biztos, hogy az utóbbi az egyszerűbb.
|