Alacsony részvételi arányt jósolnak a romániai helyhatósági választásokon
A magyar csatát nem bízták a választókra (2004. június) „Pártállástól függetlenül valamennyi jelölt normális körülmények között hirdethette terveit, mutathatta be választási ajánlatát. Ebben a tekintetben a ’89 utáni Románia legcivilizáltabb választási kampánya zajlik.” Mindezt Gabriel Oprea, a közigazgatásért felelős tárca nélküli miniszter jelentette ki egy héttel a kampányzárás előtt a prefektusokkal tartott távértekezleten. És ha beleszagolunk a romániai levegőbe, megpróbáljuk venni a választási hangulatot, hasonló következtetésre juthatunk. Nem látni ugyanis semmi szenzációt. Nincsen felfokozott hangulat, nem a választási csata határozza meg az utca emberének a közhangulatát, a televíziók kínálatából pedig a focimeccs-közvetítések és a szappanoperák messze lekörözik nézettségben a választási vitaműsorokat. Szinte nem is érződik, hogy kampány van. A politikusoknak nem sikerült felfokozni, feszültté tenni a választások előtti várakozást. A szavazati joggal rendelkező román állampolgárok többsége fásultan várja a választási irodák június 6-i nyitását. A rezignáltságot a Román Akadémiai Társaság (SAR) már az év elején előrelátta. A januárban közzétett jelentésében alacsony választási részvételt jósolt, melynek okát elsősorban a választottak politikai vándorlásában látta. Amint a jelentés leszögezi, a négy évvel ezelőtt megválasztott polgármesterek több mint fele pártot váltott mandátuma idején. A vándorlás pedig elsősorban az Adrian Năstase miniszterelnök vezette Szociáldemokrata Párt (PSD) irányába történt. A PSD választások nélkül duplázta meg az elmúlt három évben polgármesterei számát. Az akadémiai társaság összefüggést talált a politikai vándorlás és a kormány pénzosztási gyakorlata között. Mennél több polgármestert tud a soraiba csábítani a párt egy-egy megyei szervezete, annál valószínűbb, hogy az illető megyével a kormány kivételt tesz a költségvetési források elosztásakor. És bizony volt amit pótolni a kormánypártnak. Négy évvel ezelőtt ugyanis egyáltalán nem alakultak számára kedvezően a helyhatósági választások. Noha taroltak a Kárpátokon kívüli falvakban, az ország nagyvárosai közül szinte valamennyi kicsúszott a kezükből. Bukarestben az ellenzéki Demokrata Párt elnöke Traian Băsescu, Kolozsváron a Nagy-Románia Párt főtitkára, Gheorghe Funar, Temesváron a Kereszténydemokrata Nemzeti Parasztpárt erős embere Gheorghe Ciuhandu, Iasiban a Moldvaiak regionális pártját vezető Constantin Simirad, Brassóban a liberális Ioan Ghise ülhetett a polgármesteri székbe. De elvesztették a versenyt Aradon, Nagyváradon, Szatmárnémetiben, Nagybányán, Marosvásárhelyen, Szebenben és Déván is. Ezen a helyzeten változtattak a preferenciális pénzosztási politikával úgy, hogy verseny nélkül sikerült bevenni a iaşi, szatmárnémeti és aradi városházát, és PSD-függővé tenni a függetlenedett marosvásárhelyi polgármestert. Nem véletlen, hogy a választási törvény módosításakor hosszasan folyt a vita, hogy tiltsa-e a jogszabály a politikai vándorlást. A honatyák végül elvetették azt a javaslatot, hogy pártjuk elhagyásával a választottak a tisztségüktől is kénytelenek legyenek megválni.
Magyar kiszorítósdi A magyar választók fásultságához kétségkívül nagy mértékben járul hozzá az a tény, hogy ezúttal sem a választók döntésén múlik a magyar–magyar erőviszonyok alakulása. Noha egyes székelyföldi közvélemény-kutatások kiegyensúlyozott erőviszonyokról árulkodtak, a Magyar Polgári Szövetség (MPSZ) és a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) viadalát az utóbbi tulajdonképpen csata nélkül nyerte meg. Úgy sikerült módosíttatnia két és fél hónappal a választások előtt a választási törvényt, hogy az szinte teljesíthetetlen feladat elé állította az MPSZ-t. Az utóbbinak a választási részvételhez 25 ezer tag aláírását kellett összegyűjtenie úgy, hogy az aláírások legkevesebb 15 megyéből származzanak, valamennyi megyében és a fővárosban legkevesebb 300 aláíró legyen. A szigorítás mértékét jelzi, hogy a korábbi törvény értelmében már három tag is elég volt ahhoz, hogy egy kisebbségi szervezet elindulhasson a választásokon. Ráadásul az RMDSZ és a parlamenti képviselettel már rendelkező kisebbségi szervezetek mentesültek a drasztikus reprezentativitási kritériumok teljesítése alól. Hiába minősítette szinte valamennyi rangos romániai emberjogi szervezet alkotmányellenesnek, diszkriminatívnak és demokráciaellenesnek a választási részvétel megszigorított feltételeit, az MPSZ-nek nem maradt más választása mint az, hogy megpróbálja teljesíteni a diszkriminatív feltételeket. A Szász Jenő székelyudvarhelyi polgármester által vezetett szövetség szűk hónap alatt 54 ezer aláírást gyűjtött össze úgy, hogy a területi kritériumokat is teljesítette, de a kormány egy héttel az aláírások leadási határideje előtt határozatban módosította az aláírási ívek formájára vonatkozó előírásokat. Így a Központi Választási Irodának (BEC) volt amire hivatkoznia, amikor elutasította az MPSZ választási részvételét. A magyar ellenzék megóvta a döntést, és óvása az alkotmánybíróságra is eljutott, de bármi legyen a taláros testület következtetése, immár megváltoztathatatlan tény, hogy a június 6-i választások az MPSZ szervezett jelenléte nélkül zajlanak. Bíróságon dőlt el az is, hogy az ellenzéki jelöltek egy része függetlenként, vagy a Német Demokrata Fórum (NDF) színeiben sem állhat a szavazók elé. Az utóbbi lehetőséggel elsősorban a gyergyói medencében próbálkoztak a magyar ellenzék jelöltjei, de jelölésüket az NDF országos vezetése óvta meg. Az óvásháború is vitatható módon kedvezett az RMDSZ-nek. Míg az MPSZ-es Papp Előd esetében a Hargita megyei törvényszék jogerősen kimondta: ugyanaz a személy nem lehet egy időben független polgármesterjelölt és valamely kisebbségi szervezet önkormányzati képviselőjelöltje, a Maros megyei törvényszék ennek épp az ellenkezőjét jelentette ki jogerős ítéletében az RMDSZ-es független Bíró József esetében. Az MPSZ kiszorításának ügye Fidesz-közvetítéssel mind az Európa Tanácsba, mind az Európai Parlamentbe eljutott. Az utóbbi legnagyobb (néppárti) frakciója Orbán Viktort bízta meg egy bizottság felállításával, mely a romániai választásokon keresztül a romániai demokrácia állapotát vizsgálja meg.
RMDSZ-es esélyek Az RMDSZ-nek még ilyen körülmények között sem biztos a választási győzelme azokon a településeken, amelyeken a magyarság számaránya a szövetség győzelmét vetítené előre. Markó Béla RMDSZ-elnök a mandátumok gyarapítását tűzte ki célul, de ha ez Székelyudvarhelyen múlna, egyáltalán nem biztos, hogy sikerrel járna. Ott ugyanis az RMDSZ jelöltjének, Ladányi László Zsoltnak a függetlenként harmadik mandátumára pályázó Szász Jenő MPSZ-elnökkel kell megvívnia. Ráadásul úgy, hogy Szász – a Székelyföldön rendkívül népszerű – Orbán Viktorral együtt mondja, hogy a magyar demokrácia megmentése és a magyar autonómia képviselete a tét. A kampány során egyébként már-már komikussá vált a jelöltek avatási, leleplezési kényszere. Míg Szász Jenő a Fidesz–MPSZ elnökével szoborparkot avatott Székelyudvarhelyen, Ladányi a megye román prefektusával az útlevélosztály bejáratánál vághatta a szalagot. Bizonytalannak tűnik Marosvásárhely visszahódítása is. Négy évvel ezelőtt néhány tucat szavazaton múlott, hogy Fodor Imre elveszítette a választásokat, a népszámlálási adatok azonban azt jelzik, hogy azóta többségbe került a románság a városban. Elemzők szerint Kelemen Atilla képviselőházi RMDSZ-frakcióvezető csak akkor lehet befutó, ha az első körben sikerül megszereznie a szükséges szavazatszámot. Ekkor ugyanis több román jelölt között oszlanak meg a román szavazatok. A második körben szinte borítékolható a jelenlegi polgármester, Dorin Florea választási győzelme. Ő ugyan a kormánypárt és a szélsőségesen nacionalista pártok támogatásával függetlenként indult a versenyben, de még az RMDSZ által megrendelt felmérés is azt mutatta, a vásárhelyi magyarok körében is meglehetősen népszerű, így hát magyar szavazatokra is számíthat.
Kormánypárti nehéztüzérség A magyar szavazók dönthetik el viszont a kolozsvári választásokat. Bukarest mellett itt várható a legkeményebb presztízscsata a kormánypárt és az ellenzék jelöltjei között. Az utolsó pillanatban nevezte be a kolozsvári versenybe a kormánypárt a belügyeket irányító államminiszterét, Ioan Rust. Neki a 12 éve Gheorghe Funar által vezetett városházára kellene kitűznie a háromrózsás lobogót. A verseny még nem dőlt el, bár az egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Funar leváltása ezúttal sikerül. A kérdés csak az: kinek? A felmérések alapján ugyanis egyre valószínűbb, hogy Rusnak nem Funarral, hanem a Demokrata Párt ügyvezető elnökével, Emil Boc-kal kell megmérkőznie a második fordulóban. Ez az erőviszony azáltal alakulhatott ki, hogy az RMDSZ visszavonta jelöltjét a küzdelemből, és szavazóit Rus támogatására biztatta. Kérdés azonban, hogy a magyar szavazók az RMDSZ-re vagy a szívükre hallgatnak. A Népi Akció színeiben induló Smaranda Enache ugyanis nagy népszerűségnek örvend a közösség soraiban. A bukaresti presztízscsatára is nehéztüzérséggel állt ki a kormány. A fővárosban újabb mandátumára készülő Traian Băsescu Demokrata párti elnök a felmérések szerint fej-fej mellett halad Mircea Geoană külügyminiszterrel, a kormánypárt egyik legnépszerűbb politikusával. A bukás mindkettejük számára megengedhetetlen presztízsveszteség lenne. Elképzelhető egyébként, hogy a május 24-i Mihăileşti-i kamionrobbanás is beleszól választók pártszimpátiáinak az alakulásába. Mára ugyanis nyilvánvaló, hogy a közigazgatási miniszter és a szállításügyi miniszter robbanás utáni helyszíni tüsténkedése a visszájára sült el. Végül az igazságügy-miniszternek kellett az egész kormány nevében bocsánatot kérnie amiatt, hogy elsiették a kamionrobbanás nyomán megrongálódott országút kijavítását. A kabinet azért kényszerült e gesztus megtételére, mert korábban heves támadások érték amiatt, hogy a tragédiát kampánycélokra használta fel, és ezzel meghiúsította az ügyészek és a szakértők alapos helyszíni vizsgálatát. És hogy mennyire sebtében zajlott az ügyészi vizsgálat, az abból is kiderül, hogy közel egy hétig 16 halálos áldozat szerepelt a hivatalos jelentésekben, hogy aztán azt kelljen beismerni, valójában 18 ember halt meg a tragédiában. Úgy tűnik, mind a román kormánypárt, mind az ellenzék tanult a spanyolországi választások kimenetelét nagy mértékben befolyásoló madridi robbantásokból.
|
Megbékélés?
Újra áll Aradon a Szabadságszobor. Azok a román kormánytagok, akik nemrég még nem tartották "esztétikusnak", és akadályozták felállítását, meghátráltak. Nem jóindulatból, hanem azért, mert Markó Bélának szüksége volt erre a sikerre. Meg kellett mutatnia, valami eredménye mégis van a jelenlegi bukaresti kormányzat kritikátlan kiszolgálásának. Az, hogy a román miniszterelnök a diplomáciai protokollból csúfot űzve nem jelent meg az avatáson, különösebb zavart nem okozott lelkünkben. M. Péterrel már annyiszor mosták fel a padlót román részről az elmúlt két évben, hogy egy újabb fricska nem sértette önérzetünket. Az a román ötlet sem lett volna felkavaró, hogy a Szabadságszobor közelében kerüljön felállításra egy megbékélési emlékmű. Miért is ne, 1848-49-ben számos magyar és román politikus próbált hidat verni a két nemzet közé, miért ne legyen rajta például Ioan Drágos, aki életét adta a megbékélésért? De attól a hírtől, hogy a megbékélés egyik jelképe Avram Iancu lesz, zavart kezdtünk érezni az erőben. Avram, bár román részről nemzeti hősnek tartják, finoman szólva is ellentmondásos személyiség. Az 1848 őszén kirobbant román felkelés során ugyanis a Iancu vezette felkelők - Hermann Róbert történészt idézve - "szabályos irtóhadjáratba" kezdtek a magyarság ellen. Legyilkolták Zalatna teljes magyar lakosságát, 645 embert. Aztán jött Alsó-Fehér, Hunyad, Zaránd és Belső-Szolnok. 1849 januárjában Nagyenyeden 1000 magyart mészároltak le. A forgatókönyv mindenütt azonos volt. Bántatlanságot ígérve, fegyverei letételére szólították fel a magyar nemzetőrséget. Ezután került sor a vérengzésekre. 1849 májusában erre a sorsra jutott a megbékélést hirdető Drágos is. Nem maradt el a válasz magyar részről sem, néhány helyi parancsnok Bem tiltása ellenére visszavágott. De azokat az embereket, akik magyar részről követtek el (arányaiban jóval kisebb) atrocitásokat, senki sem tartja Magyarországon nemzeti hősnek, és fel sem merül az, hogy a magyar-román megbékélés jelképei legyenek. Furcsa gondolat tehát Avram Iancu szerepeltetése ezen az emlékművön. Megbékélés román módra. Azt pedig, hogy mindezt az RMDSZ és a magyar kormány szótlanul hagyja, inkább ne értékeljük.
|