Chikán Attila a versenyszféra helyzetéről és a gazdaságpolitikai intézkedések hatásáról
Az állami szerepvállalás területei reformra szorulnának (2004. június) Chikán Attilát, a Közgáz tanárát, volt rektort és gazdasági minisztert uniós csatlakozásunk kilátásairól, a gazdasági növekedés hordozóiról és egy jelenleg is folyó versenyképességi kutatásról kérdeztük. – A közelmúltban sok borúlátó értékelés jelent meg a gazdaság állapotáról, a romló versenyképességről. Ön szerint milyen állapotban van a vállalati szektor Magyarországon? – A vállalati szektor annyira differenciált, hogy önmagában semmit nem mond, az egyes vállalattípusokat külön-külön van értelme vizsgálni. A növekedés hordozói a multinacionális cégek. Különösen nagy a jelentősége az olyan regionális multiknak, mint a MOL, az OTP vagy a Richter: az ország szempontjából az lenne szerencsés, ha minél több hazai vállalat jutna el erre a szintre, s Közép-Európa érdekeit is a minél szorosabb gazdasági kapcsolatok szolgálnák. A közepes, évi néhány százmilliós-milliárdos forgalmú vállalatok számára a legnagyobb kérdés, hogy meg tudják-e valósítani tervezett fejlesztéseiket, ők a legérzékenyebbek a gazdaságirányítás intézkedéseire. A kisvállalkozások a foglalkoztatás, a szociális funkciók szempontjából fontosak, a gazdasági növekedés kisebb mértékben függ tőlük. Érzékenyek a jogszabályi környezetre, működésüket az adminisztrációs terhek enyhítése teheti könnyebbé. – Várható-e az EU-csatlakozás következtében jelentős külföldi tőkebeáramlás, a tulajdonosi szerkezet módosulása? – Nem, a csatlakozásnak nem lesz olyan hatása a magyar/külföldi tulajdonarányra, mint a kilencvenes évek változásainak. – Az új EU-tagállamok közül talán Szlovákia kapja a legtöbb dicsérő jelzőt, ami a gazdasági változásokat illeti. A többi csatlakozó országgal összevetve milyen helyzetben van Magyarország gazdasága? – Bár Szlovákia valóban ügyesen nyert meg magának multinacionális vállalatokat, hosszú távon elsősorban nem ezen múlik a sikerességük. A szlovák gazdaság (de említhetnénk itt akár Lengyelországot, vagy Csehországot is) még sok olyan szerkezet-átalakítási lépés előtt áll, amin Magyarország már korábban túljutott, s elmondható, hogy nálunk már kialakult az egészséges gazdasági szerkezet. Egy pillanatképet készítünk a versenyszféra helyzetéről csatlakozásunk pillanatában, hogy pár év múlva megnézhessük, mit hozott az uniós tagság első időszaka a magyar gazdaság számára |
– Jogosan éri-e sok bírálat a magyar gazdaságpolitikát? – Az elmúlt évek intézkedési nem sok jót hoztak a versenyszféra számára, elvesztettük a rendszerváltást követő időszakban megszerzett versenyelőnyünket. Egyes lépések kifejezetten torzítják a gazdaság szerkezetét, ilyen például a gyógyszerárak 15%-os csökkentése. Az állami szerepvállalás legfontosabb területei a gazdaság szempontjából az egészségügy, az infrastruktúra-fejlesztés, az oktatás, a közigazgatás és a kutatás-fejlesztés. Mindegyikről elmondható, hogy jelentős reformra szorulna, ugyanakkor a négyéves politikai ciklusok miatt csak kisebb változtatásokat vállal magára egy-egy kormány. Javítana a helyzeten, ha a politikai elit legalább alapvető gazdasági elvekben konszenzusra tudna jutni, erre azonban egyelőre nem sok esély mutatkozik. A gazdaságpolitika jelentőségét ugyanakkor hiba lenne túlbecsülni – bár a hibás lépések okozhatnak zavarokat, a hosszú távon gondolkodó befektetők számára nem ez a fő szempont döntéseik során. – A korábban sikeresen csatlakozó országok közül gyakran hozzák fel Írország példáját. Lehet-e Magyarország uniós tagsága egy, az írekéhez hasonló sikertörténet? – Az ír példa egy része jó iránymutató lehet számunkra, gondoljunk csak a tudásalapú gazdaságra, a K+F-re vagy az oktatásra, de jelentős eltéréseket is láthatunk, hiszen sokat számít egy ország földrajzi helyzete és gazdasági környezete is. A lényeg, hogy ne másokat irigyeljünk, hanem igyekezzünk megtalálni a helyünket, kihasználni lehetőségeinket az EU-ban. – A lehetőségek kihasználáshoz először megfelelő alapokra, helyzetelemzésre van szükség. Önök a Közgazdaságtudományi Egyetem Vállalatgazdaságtan tanszékén most harmadik alkalommal készítenek elemzést a magyar vállalati szféra versenyképességéről. Hogyan jött annak idején az első felmérés ötlete? – Az első nagy kutatás 1995-1997-ben zajlott. Akkoriban sorra jelentek meg a nemzetközi sajtóban a Magyarország gazdasági állapotát bíráló írások, melyek a cseh helyzetet hozták fel pozitív példaként, annak ellenére, hogy ott még nem zajlottak le a szükséges szerkezeti átalakulások. Ennek a jelentőségét akartuk bemutatni, s ezért határoztuk el a hazai vállalati szektor versenyképességének felmérését. Másrészt az amerikai példa lebegett előttünk, az Egyesült Államok ugyanis a '70-es, '80-as években, amikor Japán megelőzte gazdaságilag, jelezve a téma fontosságát, létrehozott egy versenyképességi tanácsot, mely közvetlenül az elnök irányítása alá tartozott. – Mekkora munkát jelentett a kutatás és milyen eredményeket hozott? – Talán jól érzékelteti vállalkozásunk léptékét, hogy 325 vállalat 1300 vezetőjét kérdeztük meg, a felvett adatokon mintegy 300 kutató dolgozott és százas nagyságrendű tanulmány született belőle. A várt hatást ugyanakkor nem minden téren értük el, ugyanis egy szűk szakmai körön kívül nem váltott ki visszhangot elemzésünk. Mégis fontosnak tartom, hogy mi írtuk le először, hogy a magyar gazdaságban lezárult az átmenet és a piacgazdasági működés jellemzi az országot. 1999-ben újra 300 vállalat 1200 vezetője töltötte ki kérdőíveinket, a kutatást a Gazdasági Minisztérium finanszírozta. Az első felméréshez képest mindenképpen előrelépés, hogy a tárca később fel is használta az eredményeket a tevékenységéhez és a vállalatok is nagyobb érdeklődést mutattak, mint 4 évvel korábban. – Az idei felmérés adatfelvételét tudatosan időzítették az uniós csatlakozásunkat megelőző hónapokra? – Igen, egy pillanatképet készítünk a versenyszféra helyzetéről csatlakozásunk pillanatában a korábbiakhoz hasonló számú vállalati vezető megkérdezésével, hogy aztán longitudinális vizsgálatok segítségével pár év múlva megnézhessük, mit hozott az uniós tagság első időszaka a magyar gazdaság számára. – Kik biztosítják a kutatás anyagi hátterét és kiknek szólnak majd az elkészült elemzések? – Fő finanszírozónk az OTP, emellett még az MKB és a MOL tartozik jelentősebb támogatóink közé. Próbáltunk állami forrásokra is pályázni, sajnos sikertelenül. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal most érdeklődést mutat a munkánk iránt, elképzelhető, hogy tőlük is kapunk támogatást, de ha ez nem is jön össze, azt mindenképpen szeretnénk, hogy legalább hasznosítsák a kutatás eredményeit. Hogy meddig terjed a kutatás, az jelentős részben az anyagiaktól függ, az eddig rendelkezésre álló források az adatfelvételre és az alapvető elemzésekre elegendőek (mintegy 20 fős, jórészt közgázos oktatókból álló kutatói gárda és mintegy 100 hallgató vesz részt a munkában), de mélyebb kutatásokra egyelőre nincsen keret. Az első gyorsjelentés szeptemberre készül el, s reményeink szerint a politikai döntéshozók és a vállalati vezetők egyaránt hasznát veszik majd. Emellett a korábbiakhoz hasonlóan most is konferenciákat, vitákat szervezünk majd az egyes részterületek szakemberei számára, és biztos vagyok benne, hogy a gyakorlati irányultságú jelentések mellett a mostani kutatásból is számos PhD-dolgozat és egyéb tudományos munka születik majd.
|