OFFLINE | puncs |
Az EU-olcsóság, az EU-akció
Európa-Külsõ
(2004. június)
Nem kel­lett so­ká­ig vár­nunk, már meg is van­nak po­li­ti­ku­sa­ink ked­velt kik-lesznek-uniós-csatlakozásunk-nyertesei-vesztesei já­ték el­ső iga­zán nagy nyer­te­sei. A ma­gyar kre­a­tív szak­ma né­hány je­les kép­vi­se­lő­je va­la­hol a tel­jes agy­ha­lál és a bő­ví­tés met­szés­pont­já­ban meg­al­kot­ta az EU-s rek­lám ka­te­gó­ri­á­ját.

Azt már meg­ta­nul­hat­tuk az el­múlt tíz év­ben, hogy a rek­lám­szak­ma ötletgyárosai sze­rint jó nők­kel min­dent el le­het ad­ni az au­tó­tól, a jég­kré­men át, a fa­ápo­lá­si ter­mé­ke­kig. Min­den jel sze­rint a szak­em­be­rek az Eu­ró­pai Uni­ó­nak is ha­son­ló má­gi­kus vonz­erőt tu­laj­do­ní­ta­nak, kü­lön­ben vél­he­tő­en nem vet­né be an­­nyi rek­lám­ipa­ri mű­hely uni­ver­zá­lis üze­net­hor­do­zó­ként az öreg kon­ti­nens uni­ó­ját.
Az amúgy sem ép­pen in­tel­lek­tu­á­lis mély­sé­gük­kel hó­dí­tó MediaMarkt-hirdetések egész kis cik­lust szen­tel­tek a té­má­nak. „Az ol­csó Uni­ós árért mar­há­ra megdolgoztam!”– ez­zel kö­szönt min­ket az üz­let­lánc pszeudo-Dzsokijúingja az egyik ka­ta­ló­gus­ban (mely te­lis-te­le van „EU ak­ci­ós ár”-ak­kal), míg egy pla­ká­ton a né­mi­képp kár­ör­ven­dő-le­saj­ná­ló „El­hi­tet­ték ön­nel, hogy drá­gább lesz?” kér­dést sze­ge­zi ne­künk ugyanő. Ezek után az „Üd­vö­zöl­jük az Elekt­ro­ni­kai Uni­ó­ban!” szlo­gen­jük már-már meg­nyug­ta­tó­an öt­let­te­len és szür­ke. Nem akart le­ma­rad­ni európázásban a nagy ri­vá­lis Electro World sem, „Leg­jobb áron Eu­ró­pá­ban!” – hir­de­ti a rek­lám­új­ság, mely­ben a leg­jobb aján­la­tok­ra a meg­le­he­tő­sen ho­má­lyos tar­tal­mú „EU-ár alatt" logó hív­ja fel a fi­gyel­mün­ket.
Az Eu­ró­pai Unió, mint az ol­csó­ság szi­no­ni­má­ja egé­szen más pro­fi­lú üz­le­tek rek­lám­já­ban is vis­­sza­kö­szön, a Kika az „EU = még ala­cso­nyabb árak” mon­dat­ban fo­gal­maz­za meg az unió lé­nye­gét, s ter­mé­sze­te­sen nem fu­kar­ko­dik a csil­la­gok­kal sem, ha már egy­szer Eu­ró­pá­ról van szó... Az­tán ott van­nak az egé­szen egy­sze­rű uni­ós kép­zet­tár­sí­tás­ok, ami­lyent pél­dá­ul egy nyí­lás­zá­ró­kat gyár­tó cég te­le­ví­zi­ós hir­de­té­sé­ben lát­ha­tunk: „Lép­jen be aj­tó­in­kon át Eu­ró­pá­ba!” vagy egy in­gye­nes hir­de­té­si új­ság ese­te, ami a tör­té­nel­mi idők nagy kér­dé­se­i­re adott vá­lasz­ként az Uni­ós Kis Hekk cí­met vá­lasz­tot­ta ma­gá­nak. A Vodafone prak­ti­kus kis mat­ri­cák­kal lát­ta el ügy­fe­le­it, hogy olyan szös­­sze­ne­te­ket ra­gaszt­has­sa­nak te­le­fon­juk hát­lap­já­ra, mint „Az eu­ró­pai spanokkal be­szé­lek!.”
Az ed­dig em­lí­tett rek­lá­mok azon­ban min­den öt­let­te­len­sé­gük­kel együtt is ke­vés­nek bi­zo­nyul­tak ah­hoz, hogy el­vi­gyék a pál­mát a két leg­ko­mo­lyabb ver­seny­ző­vel szem­ben. A Mic­ro­soft egész ko­moly kis internetes banner-kampánnyal rek­lá­moz­ta in­gye­nes kép­er­nyő­vé­dő­jét, mely a tag­or­szág­ok zász­ló­it vál­to­gat­ja ki­vé­te­les kre­a­ti­vi­tás­sal. Má­sik dí­ja­zot­tunk a Fo­gyasz­tó­vé­del­mi Fő­fel­ügye­let, mely­nek te­le­ví­zi­ós reklámklipje va­ló­szí­nű­leg még so­ká­ig sú­lyos el­len­érv lesz a köz­szol­gá­la­ti in­téz­mé­nyek mar­ke­ting-te­vé­keny­sé­gé­vel szem­ben. Ké­pi vi­lá­ga sem akár­mi­lyen, de a ké­pe­ket kí­sé­rő csasz­tus­ka üt csak istenigazán:

"Pár lé­pés csak Eu­ró­pa,
ott át­vál­tunk majd euróra,
ho­gyan, mi­kor, mit te­gyen?
Fo­gyasz­tó­vé­de­lem!"

Az EU-idiotizmus nem csak a rek­lá­mok­ban je­le­nik meg, bő­ven akad­nak kö­ve­tői az ál­lam­igaz­ga­tás­ban, il­let­ve a ci­vil szfé­rá­ban is. Előb­bi­re szép pél­dák a csat­la­ko­zást kö­ve­tő na­pok­ban a ha­tá­ra­in­kon óri­á­si EU-matricákkal le­ra­gasz­tott ma­gyar zász­lós üd­vöz­lő­táb­lák, utób­bit pe­dig leg­job­ban a szin­tén EU-sra át­mat­ri­cá­zott ex-pi­ros-fe­hér-zöld rend­szám­táb­lák kép­vi­se­lik mél­tó­kép­pen, de nem ma­rad le a ver­seny­ben a Kál­vin té­ri Lu­das ét­te­rem új ki­ra­ka­ta sem, amely Lu­das Ma­tyi és Döbrögi tör­té­ne­té­re kí­nál eu-olvasatot. Mind­emel­lett né­mi vi­gaszt nyújt­hat egy­részt, hogy azért van va­la­mi bá­jo­san pro­vin­ci­á­lis az EU-t kö­szön­tő, ilyen-olyan ka­ta­ló­gu­sok­ban, más­részt hogy még min­dig elő­rébb já­runk va­la­mi­vel, mint ke­le­ti szom­szé­dunk: ná­luk an­nak örö­mé­re szer­vez­tek ün­nep­sé­get, hogy EU-szomszédnak tud­hat­ják ma­gu­kat.

- Turul -


Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”