koda Fabia Classic 1.2
kodák kodája (2004. június) Beviszlek a bontóba, és soha, de soha többé nem ülök kodába! üvöltöttük 120L-esünknek, amikor az éppen a reggeli csúcs idején döglött le az Erzsébethíd közepén, füstfelhőket eregetve magából. A csehszlovák szocializmus büszkesége, a homo kadaricus álma immár kilencedszer hagyott cserben röpke három év alatt a lehető legrosszabb pillanatban.
FóbiaFabia A roncs valóban a bontóban végezte, ám hogy, hogy nem az okokat majd igyekszünk a pszichológusunknál feltárni két hét múlva már egy koda-szalonban tanulmányoztuk az imént aláírt szerződést, amely alapján a törlesztőidőszak alatt nem eszünk, nem fűtünk, nyulainkat pedig drága táp helyett a zöldségesnél lejmolt karalábélevéllel etetjük. Így lett régi koda-fóbiánkból új koda Fabiánk. Persze ez a koda már nem az a koda. A mladá boleslavi üzemet megvette a VW-konszern, a cseh melósókat továbbképzésre küldték, az új modellekbe német technikát építettek, sőt a hűtővízfelforrás évtizedes problémáját is sikerült megoldani, így a kodások immár nem kénytelenek a nyár közepén is fűteni. Az új koda történetének legsikeresebb modellje a Fabia. A kocsi 1999-ben debütált, az egymilliomodik darab 2004. április 8-án gördült le a szalagról, s azóta is egy brit ügyfelet boldogít. Igaz, neki egy 131 lóerős, kagylóüléses RS sportváltozat jutott, míg mi itt Rákospalotán kénytelenek vagyunk beérni a Classic kiszereléssel. Persze az Eco nevű dobozhoz képest, amiben a kormányon kívül semmi nincs, ez is csupa extra.
Ár-érték arány S hogy mi a népszerűség titka? Szakértők szerint a jó árérték arány. Ez annyit tesz, hogy a kocsi nem annyira tré, mint amennyire olcsó. Vagyis az árához képest jó kis kocsi, olyasmi, mint a Suzuki Swift, azzal a nem mellékes előnnyel, hogy nem Suzuki Swift. Nem véletlen, hogy míg a korábbi reklámokban megpróbálkoztak jó nők alkalmazásával, újabban már csak az ócsítottságra koncentrálnak: egy suttyó anyázik a mélygarázsban, amiért estek a koda-árak. Ez a célcsoportot is kijelöli: a kodát lapos pénztárcájú, igénytelen kispolgároknak gyártják, olyanoknak, amilyenek mi vagyunk.
Mit is tud? De lássuk, mit tud a gép! Kívülről a kocsi rendben van, úgy tűnik, hogy a cseh dizájnereknek egy időre sikerült megszabadulniuk a Polón szocializálódott német főnökök gyámkodásától. Szemből a Fabia egész agresszív benyomást kelt, a sűrű hűtőrács farkasfogsorra emlékeztet, ami egy ilyen kategóriájú autónál picit vicces. Oldalról viszont kerekded formáival a kocsi kifejezetten nőies, míg hátulról úgy néz ki, mint akit jól farba rúgtak, aztán úgy maradt. Belülről a látvány már lehangolóbb: a fritzek itt bizony átvették az irányítást nagy vonalzóikkal. A műszerfalat borító rücskös szürke műanyagnál nyomasztóbb dolgot ritkán látni, a designereket talán Erich Honecker öltönye ihlette. Az állítható magasságú vezetőülésen és a kormányon kívül a tervezők nemigen gondoltak arra, hogy itt valaha emberek fognak utazni. Az anyósülésen egy átlagos anyós kényelmesen elfér (a miénk nem, de ő nem átlagos), ám a szűk hátsó ülésre eddig csak három törpenyulunkat volt szívünk bepréselni. Ahogy a hátsó ülések nem alkalmasak ülésre, ugyanúgy az apró csomagtartó sem alkalmas csomagtartásra. A Fabiát vezetni viszont kifejezetten kellemes: a motorháztető alatt 1,2 literes, a kasztnihoz képest erős szerkezet duruzsol, így a kocsi igen fürge. Útfekvése remek, tapad az aszfaltra, mint a csiga, a szervokormány miatt pedig a kormányzás dodzsemezésre hasonlít.
Az örök nő Egészében véve a Fabia megbízható városi autó, az ilyenek minden előnyével és hátrányával. Novák kollega a múlt havi lapszámban más márkákat különböző nőkhöz hasonlított. Nos, a Fabia régi, bevált, kicsit unalmas, extrák nélküli feleség, aki néha egész csinos, kihordja és felneveli a gyermekeinket, bevásárol, és csak ritkán hisztizik. Azért a Fabiánk hátára lehetőleg ne ragasszunk fel Az Isten háta mögött vagy feliratot. A kocsi csajozásra sem alkalmas, kivéve, ha a nő annyira buta, hogy képtelen megkülönböztetni egy A4-es rajzlapot egy hasonló típusú Auditól, vagy ha megbízható férjre vadászik, szobákkal, gyerekekkel, kerekekkel. Ez utóbbi esetben a Fabia ideális választás. Esküvőn, osztálytalálkozón sem kínos mutatkozni vele, s amíg a kölykök nem érik el a hetven centit, addig családi autónak is jó. S a monarchiára, Hrabalra meg a prágai sörhétvégékre tekintettel, egy kicsit a mienk. A Suzuki meg legyen másé.
|