Szent hely
Torockó (2004. június) Május első hétvégéjén szerkesztőségünk egynémely tagjai elindulván a nagyvárosból, a Kárpát-medence legfestőibb települése felé fordították autójuk krómorrát. Erdélybe indultak portyázni, hogy felkeressék a magyarok szent helyét, Torockót. Ím. A falucska két irányból közelíthető meg: Északról Torda felől Borrév érintésével, vagy délről, Nagyenyed felől. Mi az északi utat választottuk. A vesekővel rendelkező olvasóinknak tulajdonképpen mindkét útvonal ajánlott. Itt voltaképpen nem kátyúk vannak az úton, hanem néhol akad aszfalt a lukak között. Ha szép időben érkezünk, megcsodálhatjuk a román néplélek egy kifinomult eszkalációját: a vadkemping á-la-Balkánt. Hétvégenként a városi lakosság konvojokban indul a hegyek felé, hogy kiélje elfojthatatlan természetvágyát. A nomád életmód modernkori megjelenésének azonban vannak alapkellékei is: Dacia 1300, sátor, 1-2 db élő csirke a lábánál fához kötve, bogrács, 50 m2 nejlonponyva. De ez még nem minden. A legfontosabb kellék, mintegy a weekend kulturális origója, a 2x100 wattos teljesítményű (Sankyo vagy Panaskonic típusú) magnó, esetleg feltuningolt autóhifi. A fiatalabbak környékén a Dragosta din tei, az idősebbeknél a Timisoara című örök klasszikust visszhangozzák a sziklák. A XXI. századi népvándorlás ezen epizódjai péntek estétől vasárnap estig tartanak. Látva keleti szomszédunk környezettudatos magatartását, bennem az a vélemény erősödik, hogy a román mégis csak hegyi nép. Akkor mit kezdjünk a patakparton hagyott szeméthegyekkel – kérdezné gonoszabbik részem, majd egy másik rögtön hozzáteszi: azért szemetelésben mi sem vagyunk a világmezőny sereghajtói. Van még valami a torockói úton, ami nem csak szezonális jelleggel látható. A falu határában áll egy ortodox kolostor. Az államilag is támogatott „hagymakupolás honfoglalás” projekt keretében rettyintették oda, ha jól tudom, alig egy évtizede. De végre megpillantjuk a Székelykőt és minden feloldódik. Az 1100 méter magas szikla az Erdélyi Szigethegység nyugati szélén elterülő falucskával az épített és természeti környezet valami olyan mesés összhangját hozza, amit máshol a Kárpát-medencében nem nagyon látni. Azt hiszem tévednek az ősmagyar sámánhit újdonsült követői. A magyarság szívcsakrája – bár a mai napig sem tudom mi az – nem a Pilisben van. Ha van egyáltalán olyan, akkor az egy és csakis egy helyen lehet itt Torockón. De tény, ide nem visz ki párnázott elővárosi vasút, ha egy jó kis tamtamozáshoz szottyan kedve a belvárosi sámánoknak. Mint minden rendes szent helynek, Torockó eredete is homályba vész. Annyi talán biztosra vehető, hogy a települést az Árpád-házi királyok idején német telepesekkel népesítették be, akik az idők folyamát magyarrá lettek. Torockó a modern vasipar megjelenése előtt az erdélyi vasművesség központja volt. Ennek köszönheti, hogy a középkorban bányavárosi rangra emelkedett. Az 1848-49-es szabadságharc idején Avram Iancu érdeklődését is felkeltette a település, el is indult Enyed felől román népfelkelők élén, és nyilván a nemezetek közötti békés egymás mellett élés jegyében. A mintegy 300 fős torockói nemzetőr csapat – csellel ugyan – de megfutamította a majd tízezer fős román sereget. „Igy menekült meg Toroczkó nemzetőreinek elszánt bátorsága, s az eszélyes csel által Enyed, Felvincz és Szent-György gyászos sorsától, melyet az oláhok vad eltökélése kimért volt számára” – emlékezik meg Orbán Balázs a történtekről. A XIX. század második felében a falut tűzvész pusztította. Ezután épültek fel a jellegzetes fehér, díszített falú házak a főtéren, melyet nemrégiben Európa Nostra-díjjal tüntettek ki.
|