Két éves a Medgyessy-kormány
Félidõben (2004. május) Két évvel ezelőtt lépett hivatalba a Medgyessy-kormány. A szép évforduló előtt tisztelgő összeállításunkban szemügyre vettük a nemzeti közép kormányának napsugaras jövőnkért végzett munkáját, utánajártunk annak, hogy mennyivel lett igazságosabb a lakáshitelezési rendszer, és annak is, hogy van-e külpolitikai jelentősége egy protokollfotónak. Az egyre romló gazdasági mutatókról írunk ugyan, de csak az előző kormány nehéz örökségének bemutatása miatt. Tényfeltárás A Medgyessy-kormány szociálpolitikája alapjaiban eltér az elődje által követettektől. Ez visszavezethető a két nagy párt támogatóinak alapvető társadalmi különbségeire: míg a Fideszt a középosztálybeli, munkával rendelkező, iskolázott, zömében 18 és 45 év közötti szavazópolgárok részesítik előnyben, addig az MSZP-t a 45 év fölötti dolgozók és a nyugdíjasok választják. Ehhez a csoporthoz csatlakozott 2002-ben protest voksaival a társadalom alsó, szegényebb rétegeiben élők zöme.
Antiszociális politika A kormány 2002-ben két út előtt állt: vagy megpróbál nyitni, a fiatalok és a középosztálybeliek felé és ezzel a Fidesz alól próbálja „kiszervezni” szavazóit, vagy megelégszik kizárólag a saját szavazóbázisának kiszolgálásával és bebetonozásával. A Medgyessy-kormány az utóbbit választotta. Meg sem próbált a Fidesz szavazóbázisának gerincét adó középosztálybeliek kedvébe járni, hanem egyenesen szembefordult velük. Növelte a munkaviszonyhoz nem kötött segélyszerű ellátások (GYES, családi pótlék) összegét, ugyanakkor a munkaviszonyhoz kötött jelentősebb összegű ellátásokat (GYED, családi adókedvezmények) megnyirbálta. A folyamat betetőzéseként, mintegy szimbolikusan is lezárva a kérdést, a tavalyi év folyamán két lépcsőben megfojtotta az otthonteremtési kedvezmények rendszerét (lásd keretes írásunkat). A másik oldalon viszont kifizette a nyugdíjasoknak a kampányban beígért 19 ezer forintos egyszeri nyugdíj-kiegészítést, valamint fokozatosan megkezdte a 13. havi nyugdíj rendszerének bevezetését. 2003-ban 1 heti, majd évenként további 1-1 heti nyugdíj kifizetését rendelte el. Talán nem véletlen, hogy 2004-ben az 53. heti nyugdíjjal az európai parlamenti választás előtti hetekben fog csöngetni a postás. Azonban amit az egyik kezével ad az állam, azt a másik kezével rögtön el is veszi. Hiába ígértek 2004-re 2.5%-os reálnyugdíj növekedést, hiába az 53. és 54. heti nyugdíj, hiszen a megemelt fűtés- és villanyszámla, megnőtt víz- és csatornadíj, de legfőképpen a drasztikusan megugrott gyógyszerár rögtön negatívba billenti a képzeletbeli nyugdíjmérleget. Ugyanakkor híre-hamva sincs a beígért szociálpolitikai reformoknak. Nincs szó nyugdíjreformról, nincs szó a társadalombiztosítás átalakításáról. Ez azért is érdekes kérdés, mert Magyarországon – Nyugat-Európához hasonlóan – egyre kevesebb kereső tart el egyre több inaktívat. A társadalom rosszkedvű. Ez abból is látszik, hogy 2002 óta csökkent a házasodási kedv, nőtt a válások száma, kevesebb a világra jött csecsemő. Ennek viszont egyenes következménye, hogy a 2000-ben már-már megállni látszó népességfogyás üteme ismét felgyorsult.
Félügy az egészség Valószínűleg mindannyian emlékszünk még a 2002-es választások előtt zajlott Orbán–Medgyessy vita kazincbarcikai kórházi rozsdás vascső képére. Az akkori kihívó – azóta miniszterelnök – akkor azt ígérte, hogy rendbe teszi az egészségügyet. A kórházak finanszírozása azonban igen bonyolult kérdés, ugyanis általában az országos jelentőségű intézmények vannak közvetlen állami irányítás alatt, a budapesti kórházak nagy része a Fővárosi Közgyűlés, a megyei kórházak pedig a megyei közgyűlések irányítása alatt állnak: a finanszírozást tehát önkormányzati szinten kell biztosítani. A 2002 őszén bevezetett közalkalmazotti béremelés ugyan jelentős fizetésemelésre kötelezte a fenntartókat, de a plusz forrásokat nem, vagy csak részben biztosította. A fenntartók jó része kénytelen volt megszorításokat bevezetni, elbocsátani, hogy a törvényileg előírt béremelést kigazdálkodja. A kórházak adósságállománya a 2003-as esztendőre még így is elérte a 30 milliárd forintot. Ez az összeg 2004-ben valószínűleg tovább nő, hisz – egy kormányrendelet következtében – a kórházak havonta 2%-kal kevesebb pénzt kapnak, ugyanakkor a közüzemi díjak drasztikus emelése, a gyógyszerek, kötszerek áfája további jelentős kiadásnövekedést eredményez. A Medgyessy-kormány hivatalba lépésekor 600 milliárd Ft plusz forrás bevonását ígérte az egészségügybe, ennek az összegnek azonban még a töredéke sem látható. Lehetséges, hogy a kormány a nagy vitát kiváltó kórház-privatizáció révén akarta ezt a pénzt az egészségügybe pumpálni. Ismeretes, hogy a Munkáspárt közben népszavazást kezdeményezett és már 300 ezer aláírást össze is gyűjtött a kórházak magánosítása ellen, így népszavazás várható az ügyben. Kökény Mihály egészségügyi miniszter ténykedését egyébként az MSZP-n belül is egyre inkább kétkedéssel fogadják. 2003 őszén a hálapénz kérdésében összerúgta a port az orvostársadalom nagy részével, 2004 elején pedig ugyanezt tette a gyógyszerészekkel is. Pedig az orvosok helyzete közben tovább romlott. Egyes felmérések szerint közel 8000 betöltetlen orvosi hely van országszerte és az orvosi egyetemek évente összesen 860 orvost „termelnek”. Ezért van az, hogy sok orvos több munkát és esetleg munkahelyet vállalva hetente nem 40 órát, hanem annak kétszeresét, háromszorosát is ledolgozza. A helyzetet súlyosbítja, hogy az uniós csatlakozás után valószínűleg a fiatal orvosok egy része felkerekedik és határainktól Nyugatra próbál szerencsét.
Indulás a rossz irányba A foglalkozatás-politika területén az MSZP 2002-ben ambíciózus tervekkel lépett a magyar közvélemény elé, 400 ezer új munkahelyet és 38 órás munkahetet ígért. A kormány az Európai Uniónak 2003 augusztusában benyújtott középtávú programjában már szerényebb számok szerepelnek: az aktivitási ráta 59.7-ről 61-62%-ra való emelése és a foglalkoztatottak számának 105 ezer fővel való növelése a cél. A kormány megalakításakor már Medgyessy Péter mellett ott állt a visszaállított Munkaügyi Minisztérium vezetője Kiss Péter is, aki lendületesen indult el, de a rossz irányba. Erőfeszítései nem arra irányultak, hogy a foglalkoztatás szintjét a versenyszférában növelje, hanem a közszférában, az állami apparátusban ugrott meg a foglalkoztatottak száma. Medgyessy Péter olcsóbb államról szóló ígéretét megcáfolták a tények: 2002 májusa és 2003 novembere között 32.300 fővel nőtt a költségvetési szektorban dolgozók száma, mely így elérte a 819 ezer főt. A közszférában dolgozók számának növelése és a 2002 októberében végrehajtott 50%-os béremelés egyenes következménye lett, hogy a költségvetés egyensúlya felborult. Erre a választ 2003 októberében meghozott kormányzati döntés adta meg, mely 7000 fős létszámleépítést írt elő a tárcáknál. 2002 nyarától 2003 kora tavaszáig az elhúzódó európai dekonjunktúra, a magyar bér - versenyképesség erőteljes romlása és a magyarországi bizonytalan gazdasági helyzet elbocsátási hullámot indított el. Elbocsátotta dolgozóinak nagy részét többek között az IBM, a Dunaferr Rt., a Mol Rt., a Magyar Posta, a Dam Steel és a Vértesi Erőmű. Ez a folyamat 2003 első negyedévében tetőzött. Ekkor 265 ezer fő munkanélküli volt hazánkban, ami közel egy százalékkal volt magasabb a kormányváltás előtti szintnél (2002 május 5.6%, 2003 március 6.4%). A kormány a munkanélküliségi ráta csökkentése érdekében közmunkaprogramot hirdetett. Egyes számítások szerint kb. 30 -60 ezer munkanélkülit emeltek be így a foglalkoztatottak körébe. E szám mögött azonban nem áll a munkaerőpiac tartós szerkezeti változása. A közmunkaprogramban résztvevő mintegy 30–60 ezer ember durván 0.7–1.6 %-kal csökkenti a munkanélküliségi rátát. Ha ez nem lenne, a munkanélküliek száma nem 5.5% lenne, hanem meghaladná a 7%-ot. Természetesen nem vonható kétségbe a munkanélküliség vizsgálata során, hogy történtek intézkedések, de nem szabad figyelmen kívül hagyni ezek átmeneti jellegét.
Külpolitika vagy protokoll? Az MSZP-mitológia vonatkozó fejezete szerint az Orbán-kormány megrontotta a viszonyt fontos nyugati partnerekkel és a szomszédos országokkal, regnálása idején hazánk elszigelődött, ezért a Medgyessy-kormánynak azonnal „kármentéshez” kellett látnia. Talán nem véletlen, hogy 2004-ben az 53. heti nyugdíjjal az európai parlamenti választás előtti hetekben fog csöngetni a postás | Utóbbi természetesen sikerrel zárult, s konfliktusgóc helyett hazánk immár ismét „elismert” tagja a nemzetközi közösségnek – szól a fáma. Most ne foglalkozzunk azokkal a magasintellektuális érvekkel, hogy „Orbánt nem fogadták Nyugaton” – ezzel szemben az sem lenne elég, ha felolvasnánk pontos dátumokkal az 1998–2002 közötti kormányfői vizitek listáját. A konfliktusgerjesztésre vonatkozó érv már annál érdekesebb, egyben sokat elárul a szocialista gondolkodásról. Hiszen a külpolitika – úgy is mint a nemzeti érdekvédelem egyik legfontosabb eszköze – néha jellegéből adódóan konfliktusokkal jár. Igen, az Orbán-kormány – ha kellett és ahol érdemes volt – felvállalta ezeket a konfliktusokat, ésszerű kompromisszumokra törekedve. Igen, néha kőkeményen kellett kiállni olyan relációkban, ahol a partner érdekei esetleg meredeken szembementek a magyar nemzeti érdekekkel, elsősorban a státustörvény kapcsán a szomszédos országok viszonylatában. És igen, elvi szilárdságának és kezdeményezőkészségének, aktív regionális politikájának köszönhetően Magyarországnak több évtized után először tekintélye volt a régióban. A Medgyessy-kormány tevékenysége kapcsán viszont külpolitikáról nem, maximum protokollról beszélhetünk, ahol a siker egyetlen fokmérője a nagy médiafigyelemmel kísért magas szintű vizitek statisztikája, a washingtoni, moszkvai és egyéb csúcstalálkozók bármely áron történő „kibulizása”.
Eredmények nélkül A hangsúly a „bármely áron”, az egyes relációkban képviselt magyar álláspont feladásán van: e látványdiplomácia elsősorban az MSZP külföldi támogatottságának bebiztosítását szolgálja, hiszen egy nemzeti érdekvédelem talaján álló párt ezzel a stratégiával szemben nem tud „többet kínálni” a külföldi partnernek. Nem mellékes szempont viszont e legitimáció itthon történő demonstrálása sem, azon hamis kép sugárzása a magyar társadalom felé, hogy „rendben vannak a dolgok, hiszen Medgyessyt fogadták odakint”. Arról már kevesebbet hallunk, hogy milyen konkrét eredményekkel zárulnak a nagy dérrel-dúrral beharangozott csúcstalálkozók. Máig nem látjuk például, hogy Medgyessy diadalmenetként bemutatott 2002 őszi washingtoni látogatása után milyen előnyökért cserébe kötelezte el magát a magyar kormány az Egyesült Államok iraki akciója mellett. (Eltekintve attól a „megtiszteltetéstől”, hogy részt vehetünk az iraki nép kitörő örömmel nem fogadott, kétes kimenetelű demokratizálásában.) Azt viszont tudjuk, hogy e lépés – a „nyolcak levelének” aláírása – a közös európai külpolitika egyeztetési mechanizmusainak figyelmen kívül hagyása miatt milyen károkat okozott: befolyásos európai vezetők immár komolytalan, megalkuvó és kiszámíthatatlan partnerként tartják számon hazánkat. Hozzátehetnénk: ellentétben a szomszédos országok politikusaival, akik számára nagyon is kiszámítható a Medgyessy-kormány, hiszen csak akkor nem törlik fel vele a padlót, amikor éppen nincs hozzá kedvük. Amíg két éve még a szilárd elvi alapon álló szomszédság-politika a határon túli magyarok kérdésében respektet parancsolt bukaresti és pozsonyi körökben, addig ma szocialistáink a legképtelenebb megaláztatásokat is lenyelik román és szlovák részről – legyen szó a státustörvény leépítéséről, a Gozsdu-alapítvány román lenyúlási szándékáról, a tokaji aszú jogvitájáról, vagy akár a szimbolikus politikáról (a 2002. december 1-jei román–magyar koccintást). A Medgyessy-kormány diplomáciája olyan, mint a gazdaság- vagy társadalompolitikája: egyszerűen nincs neki. Hiába: egy jövőkép és- nemzetstratégia nélküli, ebből kifolyólag a nemzeti érdek definiálására képtelen, lobbicsoportok érdekkijáró hálózataként működő nómenklatúrától nem is várható, hogy kiérlelt elképzelésekkel rendelkezzen.
Bizonytalan utakon A szocialista-szabaddemokrata kormány 2002 nyarán saját bevallása szerint is egy jó állapotú gazdaságot vett át az elődjétől (bár utólag ezt is másképp látták már, a romló gazdasági mutatókért felváltva vonták felelősségre az előző kabinetet és a Magyar Nemzeti Bankot). A kormányfői kinevezését megelőzően a Magyar Közgazdasági Társaság elnöki tisztségét betöltő Medgyessy Péter kormánya azonban épp a korábban erősségének feltételezett gazdaságpolitikai területen okozta a legnagyobb csalódást. Az MSZP és az SZDSZ alacsonyabb adóterheket és a nagy elosztórendszerek (pl. egészségügy, államigazgatás, önkormányzatok) reformját ígérték kampányukban, de már az első 100 napos program alapján sejteni lehetett, hogy ezek a tervek áldozatául esnek a napi politikai érdekeknek, például a sikeres önkormányzati választási szereplésnek. A 100 napos program mindenféle teljesítmény-elvűséget és átgondoltságot nélkülöző nagymértékű béremelései tartósan jelentős terhet rónak a költségvetésre, s emellett tovább növelték a már egyébként is túlméretezett, alacsony hatékonyságú közszféra létszámát (Magyarországon körülbelül 80 közszolgálati dolgozó jut 1000 lakosra, Németországban ugyanez a szám 50, Csehországban pedig 40 körül alakul). Ide kapcsolódik a kormány által sikerként elkönyvelt mérsékelt foglalkoztatottság-növekedés is, melynek komoly szépséghibája, hogy a bővülés 90%-át a költségvetési szféra adja, azaz a foglalkoztatottság javulását kedvezőtlen szerkezeti átalakulás kísérte.
Nővekvő államadósság Az államháztartási hiány 2002-ben a GDP 9,2%-ára rúgott, s a következő évben sem sikerült a tervezett szintre leszorítani (4,5% helyett 5,6% lett). Eközben az ország adósságállománya jelentősen emelkedett, 2002-ben még csak a GDP 51%-át tette ki, s csökkenő tendenciát mutatott, ma már 59% fölött jár, közel az euró bevezetésének maximum 60%-os kritériumához. Kedvezőtlen változás állt be az inflációban is, a Bokros-csomag óta folyamatos dezinflációs folyamat 2003-ban megtört, a pénzromlás a 2003. májusi 3,6%-os mélypontról idén februárra 7,1%-ra nőtt, az év végére 6% körüli érték várható. Az inflációs cél fontosságára vonatkozó nézeteltérés a kormányzat és a jegybank között is konfliktushoz vezetett. Az MNB az erős forintárfolyamot igyekszik felhasználni a pénzromlás ütemének lassítására, a kormányzat ugyanakkor az export számára kedvező gyengébb árfolyam híve. Több pengeváltást követően tavaly a nyár elején a jegybank és a kormány közös döntéssel sáveltolással gyengített a forint árfolyamán, ez azonban nem bizonyult szerencsés lépésnek, mivel novemberre a forint a kedvezőtlen gazdasági folyamatok hatására olyan mértékben gyengült, hogy a jegybank csak jelentős kamatemeléssel tudta stabilizálni az árfolyamot. A gazdaságpolitika bizonytalankodása a közös európai pénz tervezett bevezetésének időpontját sem hagyta érintetlenül: míg korábban a miniszterelnök is elkötelezte magát az euró 2008-as bevezetése mellett, ma már tarthatatlannak tűnik ez az időpont, jóval valószínűbb a 2009-es vagy még későbbi dátum.
|
Lakást hittel
Az Orbán-kormánynak a fiatalok életét leginkább érintő döntése az otthonteremtés támogatásának bevezetése volt. Az intézkedés előtt a kereskedelmi bankok 25-30 százalék körüli kamattal kínálták lakásépítési- és vásárlási hiteleiket. Ráadásul a 90-es évek vége felé bekövetkezett ingatlanboom két-háromszorosára növelte a lakásárakat. Mindemellett hátráltatja a fiatalok lakáshoz jutását az a magyar sajátosság is, hogy a lakások mindössze 8 százaléka bérlakás, szemben az EU-s 30-35 százalékkal. Az állam beavatkozása jótékonyan hatott minden piaci szereplőre, jól jártak a bankok, jól jártak a lakásépítők és vásárlók, de jól járt az állam is. Egyes gazdasági elemzők számításai szerint az állam minden lakásépítési kedvezménybe kiadott 100 forintjáért az adók, az illetékek és egyéb bevételek révén 110 forintot kapott vissza. Ennek hatása az építőiparban is hamar jelentkezett. A KSH adatai szerint az ingatlan- és pénzügyi ágazat termelte az elmúlt években a bruttó hazai termék mintegy húsz százalékát. Ez a szektor így a második legjelentősebb ágazat lett a GDP nagyjából 25 százalékát adó ipar mögött. Medgyessy Péter a 2002-es választások kampányában többször hangsúlyozta, hogy az otthonteremtési támogatás rendszerét nem szüntetik meg, sőt további kedvezményeket vezetnek be. A kormányprogram már így fogalmaz: „A jelenleg működő megoldásokat továbbfejlesztve, kiegészítve és igazságosabbá téve kíván a kormány eleget tenni” az otthonteremtés támogatásának. Várható volt tehát, hogy a Medgyessy-kormány büntetni fogja a támogatások jelentős részét felvevő, jórészt Fidesz-szavazó 18-35 éves korosztályt. A szigorítás két lépcsőben következett be. A kormány először 2003 nyarán a felvehető maximális hitelösszeget 30 millióról 15 millióra csökkentette, majd 2003 decemberében a használt lakásra 5 millióban maximálta a hitelplafont. Mindemellett a kamattámogatást is lecsökkentette, így a kamatok, bankoktól függően eltérő mértékben, de jelentősen megemelkedtek. A kormány drasztikusan – felére – csökkentette az addig 240 ezer forintban maximált adójóváírást, ráadásul ennek igénybevételét jövedelemhatárhoz kötötte.
Puritán köztársaságot építünk
A 2002-es kampány egyik fő motívuma volt a takarékos állam ígérete, egyes politikusok rutinszerűen számolták át lélegeztetőgépre bármilyen presztízsberuházás vagy kormányzati reklám kiadásait. Ahogy az már lenni szokott, kormányra kerülve egészen más kérdések kezdik el foglalkoztatni az embert, így jóval kevésbé érzékennyé válik a közpénzek felhasználására. Rendszerint az is ilyenkor derül ki, hogy mégsem az ördögtől való közbeszerzés nélkül 250 milliót költeni tűzijátékra, a piaci ár fölött, évi 240 millióért bérelni irodahelyiségeket a Miniszterelnöki Hivatal számára egy nem túl kapós irodaházban, vagy éppen a versenytársak kizárásával kötni 100 milliós szerződést a miniszterelnök tolmácsának cégével. A közszolgálati televíziónál is más szempontok kerülnek előtérbe a korábban követelt racionális gazdálkodás helyett, a világ legtermészetesebb módján lehet tízmilliókat kifizetni kormánypárti politikusok családtagjai vagy éppen a már minden kereskedelmi csatornáról kiszorult, de a hatalomhoz közel álló, csontfüggetlen médiaértelmiségiek műsoraira.
|