Két Depardieu egy vásznon
Apázás (2004. május) Megint egy francia film, elvégre frank filmhetek vannak. Úgy is indíthatnánk, hogy megint itt egy Depardieu. De egyrészt rögtön kettő van itt, másrészt ez most jó, nem úgy, mint a múltkori Pofa be c. rémség. Tényleg az. Mindkettő. Bizony, két Depardieu, hisz a baj sem jár egyedül: ezúttal nemcsak a nagytestű Gerald, de anorexiás fiacskája is főszerepet kapott. Guillaume különben nem rossz színész, és ez jó, viszont nem is jó, ez meg elég rossz akkor, ha kimondottan tehetséges apja fiát kéne frankón eljátszania. Valóságos apja nemcsak színművészként zseniális, hisz a történet szerint most igazi írósztárt alakít, aki a világ zajártalmától távol, ráadásul ködös hajnalok hajnalán és két talicska tehénszar villázása közben értesül Svéd Királyi Akadémia nagy döntéséről. Ja, igaz is, nekünk ma már más fogalmaink vannak íróról, sztárról, Nobel-díjról, öltönyről, gigabogú nyakiról, ujjpárral hátrazsírozott ősz varkocsról. De itt, a filmen se esik jól, hogy a rusztikus-kúl Leo Sheperd íróember e hírre rögtön otthagyja az eke szarvát, hogy finomítsak kissé. Vánnyadt lányával (Sylvie Testud) hazafutnak, és térkép elő, nagymotor kitolva, és a friss világhíresség csökönye áthatol a féltő családon: márpedig így megy ő, két keréken-kompon jut el Stockholmba. Közben feltűnik egy nagyvárosi irodaház üvegacél kulisszája, az ikszedik emeleten Guillaume emészti magát, nyilván rosszban van apukával, de hát betyárbecsületből csak gratulálna neki. Hugi ezt nem engedi: még cókmókol az írómaci a mocira, de kis barátnőnk nem hagyja létrejönni a beszélgetést. Ő a papa szemefénye, pályájának cerberusa, manágere – mindene csak azért nem, mert ott téblábol egy titkár és mellesleg az író sokadik barátnője, egy szomorú szemű, nemrég elhervadt, öntözetlen, tört derekú asszony is. Minket nem zavarna, a lányzót annál inkább. Mindegy, a motort berúgják, a kiscsaj majd dönget apja után harmadnap kocsival, bőröndökkel. Papa viszonylag hamar nagyot taknyol egy Svájc-szerű vidéken, körülötte járőröző dandy fia veszi fel, és innen nem mondjuk tovább, úgyis klasszikus road movie kerekedik belőle. Pr-szövegek szerint „… összezárva, szenvedélyesen egymásnak feszülve régi sebek tépődnek föl. Az angol regényíró, John Berger fia, Jacob Berger személyes tapasztalatait írta meg az egymás iránt bizalmatlan, egymással kommunikálni képtelen „szörnyeteg” apa és a „nagy ember” fia kapcsolatról. A főszerepeket játszó két színész, Gérard Depardieu és fia, Guillaume zavarba ejtő és megrázó párviadalt mutatnak be.” Papa viszonylag hamar nagyot taknyol egy Svájc-szerű vidéken, körülötte járőröző dandy fia veszi fel | Nos, párviadalukban az öreg kiütéssel (meg egy szájszélhez suhintott fahasábbal) győz: balesettől zakkant, aztán magára találó, aztán összeroskadó, aztán egy habszőke szőke látványától megint korhadt IQ-Don Juanná váló arcait tanítani kellene. Guillaume ezzel szemben végig és szimplán, kábé két gesztussal ideges, ami érthető is. Ha faterom ekkora színész volna, én is apáznék a bajszom alatt egész forgatáson. A mellékszereplők elnagyoltak, ezt mindig dehonesztálólag firkantják le a szakképzett filmturkálók. Mivel mi nem vagyunk azok, meg be is látjuk, hogy a főszereplők azért azok, mert velük történik a lényeg, ők így eleve árnyaltabbak, szóval mi csak annyit kérdünk, hogy pl. miként jut haza hazájába a kitüntetett író szakállas kiadója, aki alól a nyegle hugi apuci-üldözés céljából kikapta a Saabot? (Miért, Önök nem szoktak fennakadni a laza autókölcsönzések filmes megoldásain?) A helyenként drámai feszültségű, tehát igenis élvezhető film vége nem egészen világos, ki-ki önmaga dominóján pakolgathatja a szereplők helyi értékeit. Egy biztos: a kezdőreggelen kitolatlan maradt talicska szarvasmarha-kaka már hiába várja a Nobel-díjast. Micsináljunk? Ha máshol nem is, hát a végén csak beköszön a rögrealizm.
|