Koszovói szakítás
Balkáni játékok (2004. április) A csaknem három tucat halálos áldozattal és több ezer szerb elűzésével járó márciusi koszovói zavargások nyomán öt éve, a tartomány nemzetközi ellenőrzés alá helyezése óta először hangzott el hivatalos tisztségviselő – a finn Harri Holkeri, az ENSZ-közigazgatás vezetője – szájából az az egyébként szinte mindenkinek evidenciaként ható felismerés, miszerint többé nem tartható a soknemzetiségű Koszovó koncepciója. A tartomány jelenlegi faramuci jogi státusza messze nem tükrözi a realitásokat. A NATO légi akcióját utólag legitimizáló 1999. júniusi 1244-es ENSZ Biztonsági Tanácsi határozat a Jugoszláv Szövetségi Köztársaság (és nem Szerbia) részeként definiálta a tartományt, egyben a KFOR által biztosított nemzetközi ellenőrzés alá helyezte, kizárva a belgrádi szövetségi szuverenitás gyakorlati érvényesülését. Bár a közigazgatást formálisan azóta a nemzetközi közösség működteti, a védnökség a gyakorlatban a koszovói albán állam választások által is legitimált létrejöttét jelentette. A már az 1999-es háború előtt is mindössze a lakosság kb. 10%-át kitevő s azóta részben elmenekült szerbség mostanra szinte teljes egészében a tartomány egyébként ércbányászata miatt stratégiai fontosságú északi csücskébe szorult vissza – ahol többségben maradt –, s a két etnikai entitás gyakorlatilag hermetikusan elvált egymástól. (A mostani zavargások egyik színtere, Kosovska Mitrovica, a tartomány második legnagyobb városa, éppen e vonalon fekszik.) A két közösség álláspontja a jövőt illetően kibékíthetetlen: az albánok független, egységes – és kimondatlanul: a szerbektől megtisztított – Koszovót akarnak, a szerbek pedig egy szervesen Szerbiához tartozó, etnikai alapon enklavizált/kantonizált tartományt. (A realitások talaján állva utoljára Milosevics álmodozhatott a kétmillió albántól megtisztított Koszovóról, erre a kísérletére azonban ráment a vágy tárgya és ő maga is.) A realitásokhoz közelítő, optimális megoldás természetesen Koszovó függetlensége lenne a szerblakta területek Szerbiánál hagyásával | Ezzel szemben a nemzetközi közösség mind a mai napig egy „soknemzetiségű, demokratikus” Koszovóról vizionál, amelynek létrehozása mindazonáltal nemcsak azért lehetetlen, mert mindkét közösség elutasítja a multikulti eme helyi változatát, hanem azért is, mert minden további lépést megelőzően először döntést kellene hozni Koszovó államjogi státuszáról. S mivel meghaladott alapelvei („határok sérthetetlensége”) felmondásának következményeitől való félelme rabjaként nem meri vállalni a realitás – az elszakadás – elismerését, a szerb szuverenitás pedig nyilvánvalóan anakronisztikus, Koszovó eufemisztikusan megfogalmazott „végső státuszáról” majd valamikor a ködös jövőben szándékozik dönteni. A csodavárás „stratégiája” ez: hátha megszeretik, vagy legalább megszokják egymást az albánok és a szerbek. Ezért ragaszkodott a külföld a JSZK jogutódlásához, s kellett Montenegró vonakodása és szabotálása ellenére létrehozni hároméves próbaidőre az egyébként szinte egyáltalán nem működő Szerbia-Montenegró nevű valamit. (Enélkül az utolsó jogi fügefalevél is lehullana Koszovó valódi hovatartozásáról.) Ezt a projektet kezdték megunni az albánok, akik ráadásul úgy látták, hogy mindenféle „útitervekkel” meg „bizalomerősítő lépésekkel” (pl. energetikai rendszerek helyreállítása és összekapcsolása) vissza akarják őket édesgetni Szerbiához. A nyilvánvalóan szervezett és katonás pontossággal lebonyolított márciusi albán etnikai tisztogatás arra irányult, hogy az északi tömbön kívül élő szerb szórványokat felszámolja, s kész helyzetet teremtve gyengítse a „multikulturális” Koszovó melletti érveket. A realitásokhoz közelítő, optimális megoldás természetesen Koszovó függetlensége lenne, a mára élessé vált etnikai választóvonaltól északra fekvő szerblakta területek Szerbiánál hagyásával. Erre azonban a három szereplő közül egyelőre egyik sincs felkészülve.
|