Korlátozott magyar munkavállalás az EU-ban
Egyenlõk és egyenlõbbek (2004. április) „Zagyva kelet-európaiak a portyázó hunoknál is rosszabb bandái árasztják majd el az országot… Ravasz, de lusta népség, mindenféle szociális segélyt próbál kiügyeskedni magának, vagy elhappolja a brit munkahelyeket.” E kimért távolságtartással, és a mértéktartó újságírás által megkövetelt tárgyilagos hangnemben – hogy egy ismert kifejezéssel éljünk: modern európai stílusban – elemezte pár héttel ezelőtt a legnagyobb finn napilap londoni tudósítója a küszöbön álló EU-bővítésnek a brit munkaerőpiacra gyakorolt hatását. Csakhogy annak idején a derogáció alapelve a korlátozások konkrét indokaként szolgáló egyedi elbírálás, az egyes csatlakozó országok munkaerőpiacának egyedi elemzése volt. Akkor néhány kivétellel a Tizenötök arról tájékoztatták a magyar kormányt, hogy nem kívánják korlátozni a munkaerő szabad áramlását Magyarországgal szemben. Pár hónappal ezelőtt azonban az európai sajtó és a szakszervezetek minősíthetetlen hangvételű, idegenellenes, riogató kampányának hatására megváltozott a helyzet. A nem csak bulvárlapok hasábjain nyílt cigányozás és „keleteurópaizás” folyt, jókora adag hazugságokkal és csúsztatásokkal vegyítve a „megdöbbentő” jóslatokat a szociális rendszerek lerablásáról és a „helyszíni” beszámolókat az állítólagosan a bőröndjeiken ülő, május 1-jét türelmetlenül váró romákról. A közhangulatnak engedve az uniós tagállamok egymással versenyezve pár hét leforgása alatt kollektív diszkriminatív intézkedések érvényesítéséről határoztak Ciprus és Málta kivételével az összes csatlakozó országgal szemben, a valós helyzet felmérésének szükségességére és az egyedi elbírálás elvére fittyet hányva. Az azonnali liberalizáció ügyében ismerten elutasító német és az osztrák álláspont konzekvens volt; a felháborodást az okozta, hogy a csatlakozási tárgyalások alatt még szabad munkaválallást garantáló országok is bejelentették: korlátozzák munkerőpiacaikat. Ahogy nyugati lapok értelmesebb szerkesztőségi cikkei fogalmaztak: az éppen belépni készülő „keletiek” orra előtt egyszerűen becsapták az ajtót. A félelmek megalapozottságról annyit, hogy az Európai Bizottság friss tanulmánya mindössze egy százalék körülire jósolja az új tagállamokból a tizenöt jelenlegi EU-országba irányuló munkaerő-áramlás mértékét. Az 1986-ban jóval az uniós fejlettségi átlag alatt teljesítő Spanyolország és Portugália akkori csatlakozásakor sem bizonyultak megalapozottnak a „latin áradatról” szóló aggodalmak. Sőt: napjainkban az európai kontinens népességének mindössze két százaléka él és dolgozik más országban, mint ahol született. Ez az adat nem sokat változna a bővítés után sem, tekintetbe véve, hogy a kivándorlási szándékot nem csupán a fizetési szintek közötti különbség – mi több, a munkanélküliségi mutató mértéke sem egyenes arányban – motiválja. Érdekes az is, ahogy a kelet-európai cigányok emberjogi és szociális helyzetét olyannyira szívükön viselő és kioktató nyugati kommentátorokat már kevésbé zavarja a félig-meddig jogfosztott és szociálisan deprivált – a francia köznyelvben csak „utazó embereknek” nevezett – franciaországi romák helyzete. A felmérések szerint ráadásul a tipikus kivándorló egyetemi képzésben résztvevő, vagy már végzett fiatal, aki egyedül, kötöttségek nélkül él. Az új tagok tehát épp azzal szolgálhatják az európai gazdasági fejlődést, amire a kontinensnek a leginkább szüksége van: magasan képzett munkaerővel. A munkaerő szabad áramlása – nem mellékesen a négy uniós alapjog egyike – az Egyesült Államokkal való rivalizálásban a hőn áhított európai versenyképesség egyik alapfeltétele. A jelenleg megállíthatatlannak tűnő demográfiai hanyatlás következtében fenyegető tartós gazdasági recesszió árnyékában Nyugat-Európának égető szüksége van a bevándorlókra, hogy ki tudja tölteni a népessége elöregedése miatt keletkező munkaerő-piaci réseket. E szempontból tehát a bővítés épp hogy lélegzetvételhez juttathatná az EU-gazdaságokat. Ráadásul felmérések szerint a munkaerő szabad áramlása az agyelszívás veszélye miatt középtávon inkább az új tagállamok számára jelent kockázatot. Alapvetően tehát nem a magyar munkaerő előtti óriási lehetőségek lenullázásáról van szó, hiszen május 1-jétől aligha ostromolják majd a nickelsdorfi határátkelőt a magyar munkanélküliek és minimálbéren élők. Sokkal inkább – ismételten – a pozíciók egyenlősége a tét. Ismételten, mert a mezőgazdasági kifizetések és a szerkezeti támogatások csökkentett mértéke vagy akár az utazási szabadság időleges korlátozása után immár egy újabb szempont szerint rekesztenek bennünket kívül a körön, és leszünk, ha csak időlegesen is, másodrendű tagok. Veszélyes precedens ez: a nagy tagállamok által vizionált „többsebességes” Európában – ha megvalósul – meglehet, a „sebességhatárok” éppen a régi és az új tagállamok között húzódnak majd. S épp mikor azt gondoljuk, végre beléptünk az exkluzív klubba, már be is zárnak előttünk egy újabb ajtót. A fűtést pedig lekapcsolják az előszobában.
|