Budapest underground •Tesco-gazdaságos zenekar
Aluljáróérzés (2004. április) „Rooogán Antal, Rooogán Antal, Rooogán Antal” – visszhangozta a Kálvin téri aluljáró március 12-én este. No nem ifjú polgári körösök szimpátiatüntetése zajlott, és nem is fiatal fidelitaszosok kórusa köszöntötte a frissen kinevezett választókerületi elnököt, hanem a Bëlga lemezbemutató koncertjének közönsége énekelte az új album egyik slágergyanús számát, a Képviselő Boogie-t. A „Szarunk a farmra” –hozzáállású rapzenekar annak ellenére, hogy már hat éve zenél, csak most kezd igazán befutni. Sikerüket a tavaly kiadott „Majd megszokod” című első albumuknak köszönhetik, jóllehet az Ovi rap, a BKV-s vagy a Barna macis számuk ismerete már 4 éve kötelező belépő volt a Ráckertben és környékén. De nem rohantak előre a világhírnév felé vezető úton, jóllehet a mindenre kész, a nyugati kasszasikereket jól ismerő producerek a magyar Eminemet vagy a második Rapülőket akarták belőlük faragni. De nem sikerült, mert hál' istennek a nagyrészt a buddhista főiskolán edződött zenészek ellenálltak a csábításnak. Amikor egy nem-multi kiadó 2002 tavaszán kiadta a lemezüket, az egész pesti könnyűzeneértő közvélemény (hogy hadd használjak én is ilyen álszociológiai kifejezést) padlót fogott. Olyan zenefelfogással szembesültünk, amilyenhez azelőtt nem volt szerencsénk. A Bëlgának tökéletesen mindegy volt, kibe rúg, ezért rúgott mindenkibe, ám ez nem azzal járt, hogy senki se vette komolyan. Talán a bohócnak mindent szabad elv is ott volt a háttérben, de valószínűbb, hogy a szociológiai látlelet sikerült pontosra. Kapnak az árvalányhajas pogánykeresztények (na most képzeljük el, amikor a Nemzeti hip-hop c. szám azért vezeti a Pannon Rádió slágerlistáját, mert a szerkesztőknek nincs humorérzékük…), a műgengszter nyócker-repperek, a BKV-ellenőrök, utasok és hajléktalanok vice-versa, az egyesGolf-kettesGolf-hármasGolf-evolúciós ívet végigjáró balatoni nyaralók, és tulajdonképpen mindenki, aki még ráfért az első lemezre. A második album számain hallani ugyan, hogy nem értek három-négy évet, amíg lemezre kerülhettek. De a felvezető kampány és a lemezbemutató annyira jól sikerült, másrészt a Bëlga olyannyira koncerten-élő zenekar, hogy minden megbocsájtva. A körítés szokatlan: hetekig díszelegtek a TESCO-gazdaságos címkék plakáttá kinagyítva az utcán. A TESCO-gazdaságos felirat alatt ennyivel: ZENEKAR. Gondoltuk: most ebből lesz per vagy nem… És tényleg, nem kamu: a Jön a Gólem című album valóban a Tesco áruházlánc kereskedelmi támogatásával jelent meg. Egy kósza Párizs–Texas-sörözés után támolyogtunk le a Kálvin-aluljáróba: hát nem a Bëlga ingyenes lemezbemutatója zajlott? Itt aztán egymásra talált a nyakkendő és a napszemüveg, a pulóver és a szájpirszing. A körszakáll pedig egyenesen státuszszimbólumnak számított. A jobb sarokban a képzősök, a balban félrészeg turisták, a lépcsőkön pulcsis gimnazisták csápoltak, de lejött a rác és a szimplakert törzskara is, hogy a borzalmasan rossz hangosítás ellenére részt vegyen ezen az őrült kabátbulin. Mindeközben a Kálvin tér éjszakai lakói, a hajléktalanok biztos üzleti érzékkel fésülték át a terepet, üres sörösüvegek után kutatva. Nem hiába. Miközben ez a kétezres nagy nászi sereglet táncolva követelte: „Magyar nemzeti hipp-hoppot, magyar nemzeti hipp-hoppot, magyar nemzeti hipp-hoppot!”, vagy rapelte, kabátban, sört és cigit markolva, kicsit fázva, aluljárósan, mosolyogva ezen az egészen, hogy „Mi választottuk őket, minket képviselnek!”. Röhögve lázadva. Mert nem szeretik Stohl Bucit és Tillát, nem érdekli őket a realitymajmok popója és hogy BB-Évi pszichó lett, nem akarnak toleranciakampányt, de a polgári körözésbe sem folynának bele, nem kívánnak fogyni három hét alatt húsz kilót és nem nyomnak 120 kilóval fekve, nincsen véleményük a tőzsdebummról, és azt sem tudják, hogy hány szelepes a legújabb BMW modell. Ők undergroundban nyomják és trendik. Ahogy a Bëlga is az lett. Most már csak egyre kell vigyázni zenekarnak és közönségének: hogy felnőve és megöregedve, semmi esetre se legyenek müllerpéterek. Mert a csábítás kígyója, akár Friderikusz Sándor képében – lásd Szólás szabadsága-interjú az MTV-n – a sikerrel együtt hamar megkörnyékezi majd őket.
|