Nemet mondanak az asszimilációra
Elkendõzve (2004. március) A francia nemzetgyűlés pár hete elsöprő többséggel első olvasatban jóváhagyta a közoktatás vallási semlegességének – jó egy évszázados – köztársasági alapelvét megerősítő laicitási törvényt, amely tiltja, hogy a tanuló állami iskolákban felekezeti hovatartozását „tüntetően” jelző szimbólumot, öltözéket viseljen. Az egyértelműen a muzulmán lányok iskolai kendőviselése elleni fellépésként értelmezett jogszabály elfogadását a francia közélet a republikanizmus győzelmeként ünnepelte. Az abszurd „kendőháború” azonban legfeljebb csak arra jó, hogy leplet borítson a bevándorlással kapcsolatos, egyre égetőbb, valódi kérdésekre. "Törvénnyel vagy anélkül, a kendőnket nem hagyjuk!” – skandálták tüntetők Párizs és számos nagyváros utcáin pár nappal a kormányzó jobbközép uniópárt és az ellenzéki baloldali tömb ritka konszenzusát felvonultató nemzetgyűlési döntést megelőzően. Mi tagadás, sokan nem értik, miért is sérti állam és egyház szétválasztásának elvét a hidzsáb viselése, amely önmagában – csupán a tanuló vallási hovatartozásának kifejezése lévén – nem bontja meg az állami oktatás laikus jellegét. Figyelemreméltó, hogy tizenöt évvel ezelőtt még éppen ez utóbbi tényre hivatkozva állapította meg határozatában az Államtanács egy, az iskolai öltözékre vonatkozó általános tiltó rendelkezés szükségtelen voltát. (Most tekintsünk el attól az „apróságtól”, hogy az iszlám eleve nem ismeri állam és egyház szétválasztásának Franciaországban különösen kőbe vésett princípiumát, amely körülmény egyébként a nyugati muzulmán közösségek sikeres integrációjának egyik Achilles-sarka.) Ráadásul a par excellence nyilvános – tehát a magánéletbe vissza eleve nem szorítható – kendőviselet a nők nagy részénél nem valamiféle fundamentalista „tüntetés”: hagyományról van szó, amely mindazonáltal kitűnően megfér a rugalmas, „light” iszlámmal, hasonlóan ahhoz, ahogy a ramadánkor követendő szabályokat is csak kevesen tartják be szigorúan. S bár a törvény a mi-litáns iszlámnak kíván gátat szabni a világiasság fokozott megkövetelésével, sokak szerint ellenkező hatást érve el éppen a radikálisok malmára hajtja a vizet, akiknek újabb érvet szolgáltat az elgettósodott külvárosok bevándorlótömegei előtt annak bizonyítására, hogy a francia nemzetállam a kirekesztésükre törekszik. Persze nagyjából érthető a ragaszkodás az egységes és oszthatatlan asszimiláló nemzetállam – immár – fikciójához. Franciaországot szerény becslések szerint is csak az ötmilliós muzulmán bevándorló közösség magasabb népszaporulata választja el a társadalmi ellátórendszerek összeomlásával kísért demográfiai katasztrófától, amely tény azért Le Pen látványos utálata ellenére a politikai elit nagyobb részében – leszámítva néhány elvetemült trockistát – aggodalmat kelt. Sokak szerint elérkezett az a kritikus szint, amikor a másod- és harmadgenerációs bevándorlók között már nem az asszimiláció, hanem a saját közösségi öntudat megerősítése a cél, s minderre kitűnő lehetőséget teremt az iszlám nemzetek feletti integráló közössége, az umma. Pár évvel ezelőtt egy barátságos Franciaország–Algéria futballmeccsen nagy botrányt keltve Chirac elnök füle hallatára fütyülték ki a „francia” szurkolók a Marseilleaise-t, a mostani (egyik) „kendőtüntetésen” pedig az volt a szervezők legnagyobb gondja, hogy távolmaradhatnak a résztvevők, mert a demonstráció éppen egybeesett az Afrika-kupa Tunézia–Marokkó mérkőzésével. (Végül a tüntetés alatt hangosbemondón a meccset is közvetítették.) Bár nem szeretik bevallani, a francia nemzettudat már régóta defenzívában van a „fordított gyarmatosítással” szemben: az állampolgári jogegyenlőség eszméjén alapuló jakobinus francia „nemzettest” etnikai, vallási csoportokra töredezése – a francia közbeszédben még mindig szitokszónak számító communautarisme jelensége – már valóság. Jó tíz éve például – nem kis részben éppen a „maghrebizálódás” ellensúlyozásaképpen – törvényt hoztak a francia nyelv államnyelvi státuszának megerősítéséről, létrehozták az eufemisztikusan elkeresztelt „oktatási prioritást élvező körzeteket” a szintén politikailag korrekt módon „nehéz helyzetű városnegyedeknek” nevezett etnikai gettókban. A mostani tiltó jogszabály is ebbe a vonulatba illeszkedik. Franciaországot szerény becslések szerint is csak az ötmilliós muzulmán bevándorló közösség magasabb népszaporulata választja el a társadalmi ellátórendszerek összeomlásával kísért demográfiai katasztrófától | Mindemellett racionális indokok mentén egyre többen követelik a merev szekularizáció oldását, mert a struccpolitika kellemetlen meglepetésekkel is szolgálhat. Csak egy praktikus példa: mivel a francia állam egy eurocenttel sem támogatja a vallási oktatást, Franciaország csaknem összes imámját külföldi pénzből és külföldön (Észak-Afikában és a Perzsa-öböl menti államokban) készítik fel szolgálatra, ami a fundamentalista iszlám terrorizmus terjedése okán súlyos nemzetbiztonsági kockázatokat is felvet. Az ilyen és ehhez hasonló veszélyek persze állami szerepvállallás mellett szűrhetőek lennének, és óvatosan állítólag erre törekszik a magyar származású Nicolas Sarkozy belügyminiszter is: a Muzulmán Hit Franciaországi Tanácsának (egyfajta konzultatív szereppel bíró kisebbségi önkormányzatnak) nemrégiben történt életre hívásával rést ütött a XIX. századi antiklerikalizmus hevében kialakított, mára viszont anakronisztikussá kövült francia állam – egyház viszonyon – éppen a radikalizmus visszanyesése érdekében. Hogy a Galliát hónapokon át lázban tartó „kendőtörvény” ebbe az irányba mutatna, az jelenleg igen kétségesnek tűnik.
|