OFFLINE | interjú |
Schöpflin György a változó Európáról és a nemzetek megmaradásáról
„Nem teljesül az, amit az emberek remélnek”
(2004. március)
Az utób­bi idő­ben fel­lán­golt a vi­ta az uni­ós vá­lasz­tá­sok­kal kap­cso­lat­ban. A la­punk­nak nyi­lat­ko­zó Schöpflin György po­li­to­ló­gus, a Fi­desz – Ma­gyar Pol­gá­ri Szö­vet­ség uni­ós par­la­men­ti kép­vi­se­lő­je­lölt­je nem tart­ja jó öt­let­nek a kö­zös lis­ta fel­ve­té­sét. Úgy vé­li, hogy Ang­li­á­ban ez el­kép­zel­he­tet­len len­ne.
– Né­met­or­szág – amely ed­dig a mo­tor­ja volt az uni­ó­nak – na­gyon ros­­szul áll – vá­la­szol­ta az unió gaz­da­sá­gi ki­lá­tá­sa­it fir­ta­tó kér­dé­sünk­re a ku­ta­tó, aki úgy látja, hogy uni­ós tag­or­szág kép­vi­se­lő­i­ként egy­sze­rűb­ben va­la­mint eredményeseben tud­nak lob­biz­ni és tá­mo­ga­tá­so­kat sze­rez­ni ha­zánk szá­má­ra a ma­gyar ér­de­ke­ket kép­vi­se­lők Brüs­­szel­ben.

– Má­jus 1-én Ma­gyar­or­szág - a töb­bi kö­zép-eu­ró­pai ál­lam­mal együtt – gya­kor­la­ti­lag má­sod­osz­tá­lyú tag­ként csat­la­ko­zik az Eu­ró­pai Uni­ó­hoz. Úgy tű­nik, hogy az Eu­ró­pa Exp­res­­szen ne­künk a fa­pa­dos sze­rel­vé­nyen ju­tott hely. Mit szól eh­hez?
– Egyet­ér­tek az­zal, hogy ez a tíz ál­lam ugyan be­ke­rül az uni­ó­ba, de pol­gá­ra­i­kat 2007-ig fé­lig-med­dig má­sod­ren­dű­ként ke­ze­lik majd. El­ső­sor­ban azért tör­té­nik ez így, mert a Nyu­gat­nak na­gyon ko­moly fenn­tar­tá­sai van­nak az egész bő­ví­tés­sel kap­cso­lat­ban. Szá­muk­ra az újon­nan be­lé­pők tel­je­sen is­me­ret­len tö­me­get je­len­te­nek, ez pe­dig lé­lek­ta­ni fé­lel­met ered­mé­nyez. Más­részt a nyu­ga­ti ál­la­mok a ju­go­szláv há­bo­rúk óta úgy gon­dol­kod­nak a tér­ség­ről, hogy „van va­la­mi, ami­hez jobb nem hoz­zá­nyúl­ni”.
– Még most is együtt ke­ze­lik Ma­gyar­or­szá­got mondjuk Szer­bi­á­val vagy Bosz­ni­á­val?
– So­kan nem haj­lan­dó­k meg­kü­lön­böz­tet­ni Kö­zép-Eu­ró­pát Dél­ke­let-Eu­ró­pá­tól, ne­kik ez egy olyan kör­nyék, ahol „azo­kat a le­he­tet­len nyel­ve­ket be­szé­lik”. Ám nem­csak a Nyu­gat hi­bás. A kö­zép-eu­ró­pai né­pek nem na­gyon akar­nak szem­be­néz­ni a sa­ját iden­ti­tá­suk­kal. Az­zal, hogy az uni­ós tag­ság­gal együtt át kel­le­ne gon­dol­ni­uk: „kik va­gyunk, és mit aka­runk?” Egyéb­ként a volt szo­ci­a­lis­ta or­szá­gok uni­ós in­teg­rá­ci­ó­ja sok­kal ne­he­zebb fo­lya­mat, mint bár­me­lyik ko­ráb­bi bő­ví­tés volt. Most kö­zel száz­mil­lió em­ber lép be egy­szer­re, és rá­adá­sul ez a ha­tal­mas tö­meg elég sze­gény or­szá­gok­ban él. Ko­moly össze­ge­ket kel­le­ne át­cso­por­to­sí­ta­ni és eh­hez iga­zá­ból sen­ki­nek sincs kedve…
– Nem is cso­por­to­sí­ta­nak át szá­mot­te­vő pénzt…
– Va­la­mi van, nem le­het azt mon­da­ni, hogy sem­mit sem kap­nak az új be­lé­pők, de ke­ve­seb­bet, mint an­nak ide­jén a por­tu­gá­lok, a spa­nyo­lok vagy a gö­rö­gök. Eb­ből fa­kad­hat szá­munk­ra a má­sod­ren­dű­ség ér­zé­se. A nyu­ga­ti­ak szem­pont­já­ból vi­szont azt a kér­dést le­het fel­ten­ni, hogy „mit ug­rál­nak az újak? Mi dön­töt­tük meg a kom­mu­niz­must, örül­je­nek, hogy be­ke­rül­nek”. A ta­valy őszi csa­tá­ro­zá­sok alap­ján már most na­gyon ko­moly el­len­té­te­ket lá­tok. Pél­dá­ul az EU-alkotmány kap­csán ki­ala­kult vi­tá­ban a nyu­ga­ti­ak a leg­na­gyobb el­len­szenv­vel fi­gyel­ték a len­gye­lek vi­sel­ke­dé­sét.
– Te­hát az el­ső évek­ben ros­­szab­bul já­runk, mint a ré­geb­bi uni­ós ál­la­mok. És ké­sőbb? Mi­kor­tól le­szünk vég­re tény­le­ge­sen egyen­jo­gú­ak? Hi­szen már tár­gyal­nak a soron következő, 2007–2013-as költ­ség­ve­té­si idő­szak­ról is, amel­­lyel kap­cso­lat­ban szin­tén rossz hí­re­ket hal­lunk.
– Ez egy na­gyon kel­le­met­len kér­dés. Egy-két do­log­ban, mint pél­dá­ul a schengeni meg­ál­la­po­dás ese­té­ben 2007-ig vé­ge lesz en­nek a mai fe­le­más ál­la­pot­nak, te­hát va­ló­ban le­het majd út­le­vél nél­kül köz­le­ked­ni ez Eu­ró­pai Uni­ó­ban. Ami pe­dig a pénz­ügye­ket il­le­ti: az a gond, hogy Né­met­or­szág – amely ed­dig a mo­tor­ja volt az uni­ó­nak – na­gyon ros­­szul áll. Ezért azt mond­ták a né­me­tek, hogy ezen­túl nem fi­nan­szí­roz­zák Eu­ró­pát olyan mér­ték­ben, mint ed­dig. A má­sik alap­ve­tő prob­lé­ma az ag­rár­po­li­ti­ka. Min­den­ki tud­ja, hogy az ka­taszt­ro­fá­lis. A nyu­ga­ti­ak azt akar­ják, hogy a kö­zép-eu­ró­pai ag­rár­ter­me­lők „ne szok­ja­nak rá” az uni­ós ag­rár­tá­mo­ga­tá­sok rend­sze­ré­re.
–Elnézve a ma­gyar gaz­dák­nak já­ró uni­ós tá­mo­ga­tá­so­kat, ez alig­ha­nem si­ke­rül is nekik… Még­is, 2007-ig a hét­köz­na­pi éle­tünk­ben mi­lyen egyéb po­zi­tí­vu­mot hoz ne­künk az uni­ós tag­ság? Mond­juk azon kí­vül, hogy a re­pü­lő­te­re­ken vég­re nem az eg­zo­ti­kus or­szá­gok la­kó­i­val, ha­nem az eu­ró­pai ál­la­mok pol­gá­ra­i­val együtt ke­ze­lik út­le­ve­le­in­ket?
– Nem be­csül­ném le az ilyen lé­lek­ta­ni elő­nyö­ket. Negyven év természetellenes megosztottság után ezek a mozzanatok is sokat jelentenek az embereknek. Nem árt emlékezni arra a tényre, hogy Magyarországon az idősebb generációk mind a mai napig görcsöt éreznek magukban határátlépéskor. Va­la­men­­nyi­re jo­gi­lag egyen­lő fe­lek le­szünk. Emel­lett ne fe­lejt­sük el, hogy ezen­túl nem kí­vül­ál­ló­ként, ha­nem be­lül­ről, tag­ként vi­tat­koz­ha­tunk az unió „asz­ta­lá­nál”. Ez egé­szen más, mint ha kí­vül­ről meg­je­le­nik va­la­ki Brüs­­szel­ben, és azt mond­ja, hogy „ké­rek ennyi –meg en­­nyi eurót”, mint egy kol­dus. Más­részt a tag­ság az új tag­ál­lam­ok­ban meg­erő­sí­ti az ed­dig el­ért de­mok­ra­ti­kus vív­má­nyo­kat, és ezt nem iro­ni­ku­san gon­do­lom. Ha pe­dig konk­ré­tu­mok­ról kér­dez, ak­kor bi­zony ne­héz bár­mit is mon­da­ni. Sze­rin­tem nem tel­je­sül az, amit most az em­be­rek re­mél­nek, és eb­ből csa­ló­dott­ság lesz.
– Ta­nár Úr! Mint mond­ta: „va­la­men­­nyi­re jo­gi­lag egyen­lő fe­lek le­szünk”. Te­hát „egy ki­csit le­szünk csak ter­he­sek?”
– Egy-két ki­vé­tel­lel tény­leg lét­re­jön a jog­egyen­lő­ség, po­li­ti­kai szem­pont­ból azon­ban nem. A kis és nagy ál­la­mok kö­zöt­ti kü­lönb­ség alap­ve­tő­en most ke­rült elő­tér­be és ez is fe­szült­sé­get okoz a ki­bő­vü­lő Eu­ró­pai Uni­ó­ban.
–Mégis, ez az Eu­ró­pai Unió, amely­hez most csat­la­ko­zunk, nem egé­szen az, mint ami­nek 1990–1992 kö­rül lát­szott. So­kak sze­rint pél­dá­ul ez már alap­ve­tő­en a bü­rok­ra­ták uni­ó­ja.
– Egyet­ér­tek, az EU a bü­rok­ra­ták uni­ó­ja is. De az unió, mint kép­ződ­mény nem ka­te­go­ri­zál­ha­tó. Hi­szen nem nem­ze­ti in­téz­mény, nem szö­vet­sé­gi ál­lam, nem kon­fö­de­rá­ció, ha­nem egy kü­lön­le­ges ke­ve­rék. Ne­héz ró­la meg­ál­la­pí­ta­ni, hogy pon­to­san mi is. Az Eu­ró­pai Bi­zott­ság­nak ap­ró ha­tal­ma van. Ugyan­ak­kor a nem­zet­ál­la­mok­nak is van ha­tal­muk az unió fe­lett. Rész­ben po­li­ti­kai, rész­ben jo­gi ér­te­lem­ben.
– Nem ar­ról van szó, hogy a nem­zet­ál­la­mi szu­ve­re­ni­tás ro­vá­sá­ra erő­sö­dik az Eu­ró­pai Unió?

A kö­zép-eu­ró­pai né­pek nem na­gyon akar­nak szem­be­néz­ni a sa­ját iden­ti­tá­suk­kal. Az­zal, hogy az uni­ós tag­ság­gal együtt át kel­le­ne gon­dol­ni­uk: „kik va­gyunk, és mit aka­runk?”


– Nem le­het ab­szo­lu­ti­zál­ni a nem­ze­ti szu­ve­re­ni­tást. Ha egy or­szág be­lép egy nem­zet­kö­zi szer­ve­zet­be, szük­ség­kép­pen kor­lá­toz­za va­la­men­­nyi­re a moz­gás­te­rét. Tel­jes szu­ve­re­ni­tás pe­dig na­gyon rég­óta nem lé­te­zik. Egyéb­ként né­hány te­rü­le­ten ha­té­ko­nyabb a köz­pon­ti fel­lé­pés, ilyen pél­dá­ul a kör­nye­zet­vé­de­lem.
– A leg­fon­to­sabb nem­ze­ti ér­de­ke­ink ese­té­ben so­ká­ig kö­zö­nyös­nek mu­tat­ko­zott az EU. Itt van pél­dá­ul a nem­ze­ti ki­sebb­sé­gek ügye.
– Az Eu­ró­pai Unió szá­má­ra a ki­sebb­ség­vé­de­lem egy tel­je­sen új prob­lé­ma. Az unió ez­zel ed­dig nem fog­lal­ko­zott, csak az Eu­ró­pai Ta­nács. A ha­gyo­má­nyos nyu­ga­ti hoz­zá­ál­lás sok te­kin­tet­ben a sta­bi­li­zá­ci­ót he­lyez­te elő­tér­be és nem volt át­fo­gó gya­kor­lat a ki­sebb­sé­gek prob­lé­má­i­nak ke­ze­lé­sé­hez. En­nek kö­vet­kez­té­ben so­kan ódz­kod­nak a do­log­tól, tud­ják, hogy ez a kér­dés­kör „Pandora sze­len­cé­je” is le­het. De má­ra az lett a be­nyo­má­som, hogy az Eu­ró­pai Par­la­ment­ben ja­vul­hat a hely­zet, és egy­re in­kább le­het er­ről be­szél­ni. Van re­mény, hogy Eu­ró­pa fej­lő­dő­ké­pes, és szem­be tud néz­ni a ki­sebb­sé­gek gond­ja­i­val.
– Meg­le­pő, hogy egye­sek mi­lyen he­ve­sen el­len­zik a ke­resz­tény ér­té­kek meg­je­le­ní­té­sét az Eu­ró­pai Al­kot­mány­ban. Mi áll a vi­ta hát­te­ré­ben?
– Itt két té­nye­ző fe­dez­he­tő fel. Az egyik az isz­lám és a zsi­dó­ság je­len­lé­te Eu­ró­pá­ban. A bal­ol­dal úgy gon­dol­ja, hogy ha a ke­resz­tény­sé­get meg­em­lí­tik az Al­kot­mány­ban, ak­kor ez a töb­bi kö­zös­ség­gel szem­ben egy­faj­ta ki­zá­rás­ként ér­tel­mez­he­tő. Ez­zel nem ér­tek egyet, mert sze­rin­tem a ke­resz­tény­ség a kez­de­tek­től dön­tő for­má­ló­ja eu­ró­pai iden­ti­tá­sunk­nak. A má­sik gond, amit egy­ál­ta­lán nem sza­bad alá­be­csül­ni, az el­ső­sor­ban fran­cia tí­pu­sú szekuláris iden­ti­tás, egy­faj­ta „el­len­ke­resz­tény­ség”.
– Balliberális mé­dia­ér­tel­mi­sé­gi­ek ked­venc for­du­la­ta mos­ta­ná­ban, hogy „a nem­zet­ál­la­mok ko­ra le­járt és megint el­jött a bi­ro­dal­mak ide­je”. Igaz ez?
– Ez az „Em­pi­re Lite”, te­hát „a nem gyar­mat­tar­tó bi­ro­da­lom” el­mé­let na­gyon di­va­tos mos­ta­ná­ban. Az Egye­sült Ál­la­mo­kat te­kint­ve va­ló­ban ér­zek né­mi igaz­sá­got eb­ben, de ke­vés­bé az Eu­ró­pai Unió ese­té­ben, amely ugyan egy na­gyon ko­moly ke­res­ke­del­mi–po­li­ti­kai tömb, je­len­tős kul­tu­rá­lis ki­su­gár­zás­sal, ám ez a bi­ro­dal­mi jel­leg in­kább csak ki­fe­lé ér­vé­nye­sül, pél­dá­ul a Kö­zel­-Ke­le­ten, ahol az uni­ó­nak ko­moly po­li­ti­kai sú­lya van. Nem ked­ve­lem a „bi­ro­da­lom” fo­gal­mát, mert egy bi­ro­da­lom ele­ve nem le­het de­mok­ra­ti­kus, csak te­kin­tély­el­vű. Ab­ban pe­dig egy­ál­ta­lán nem hi­szek, hogy a nem­zet­ál­la­mok ko­ra le­járt vol­na. Sze­rin­tem a nem­ze­tek to­vább ­él­nek, az et­ni­ku­mok fel­vi­rág­za­nak és még fon­to­sabb sze­rep­hez jut­nak, mint mond­juk húsz esz­ten­dő­vel ez­előtt, mi­köz­ben az egye­te­mes szem­pont­ok gyen­gül­nek. Nem hi­szem hogy a „poszt­nem­ze­ti” vi­lág fe­lé tar­ta­nánk, ahogy azt a nyu­ga­ti bal­ol­dal té­ve­sen han­goz­tat­ja.
– Jú­ni­us 13-án eu­ró­pai par­la­men­ti kép­vi­se­lő­ket vá­lasz­tunk, de Ma­gyar­or­szá­gon so­kan po­li­ti­kai apá­ti­á­ban van­nak, és úgy gon­dol­ják, hogy az Eu­ró­pai Par­la­ment is csak egy só­hi­va­tal. Mit üzen­ne ne­kik?
– Azt, hogy kép­zel­jünk el egy olyan vi­lá­got, amely­ben nin­csen só! Az Eu­ró­pai Par­la­ment­nek több a be­fo­lyá­sa és a le­gi­ti­má­ci­ó­ja, mint a ha­tal­ma. Az EP az uni­ón be­lül elég fon­tos in­téz­mény, mert meg­tes­te­sí­ti a nép­kép­vi­se­le­tet.
– Nagy vi­hart ka­vart Medgyessy Pé­ter ja­vas­la­ta a par­la­men­ti pár­tok kö­zös EU-választási lis­tá­já­ról. Mit szólt vol­na a brit köz­vé­le­mény, ha mond­juk Tony Blair áll elő ha­son­ló ja­vas­lat­tal?
– Vagy han­go­san haho­táz­tak vol­na, vagy der­med­ten pszi­chi­á­te­rért ki­ál­tot­tak vol­na.
– Ön be­fu­tó he­lyen áll a Szö­vet­ség eu­ró­pai vá­lasz­tá­si lis­tá­ján. Mint le­en­dő EU-parlamenti kép­vi­se­lő­nek, mi­lyen ter­vei van­nak?
– Még nem va­gyok ott, ezért nem tu­dom pon­to­san, de va­ló­szí­nű­leg to­vább­ra is a ki­sebb­sé­gek­kel, kül- és bel­po­li­ti­ká­val fog­lal­ko­zom majd. Bí­zom ab­ban, hogy ered­mé­nye­sen tu­dom kép­vi­sel­ni a ma­gyar ér­de­ket és Eu­ró­pa ér­de­két. Sze­rin­tem ugyan­is lé­te­zik eu­ró­pai ér­dek is, amely a kis­ál­la­mok szá­má­ra sok­kal fon­to­sabb, mint a na­gyobb or­szá­gok­nak.


Schöpflin György

Sz. Bu­da­pest, 1939. Nagy-Bri­tan­ni­á­ban él 1950 óta. Jo­got vég­zett Glasgow-ban (1957–1962), poszt­gra­du­á­lis ta­nul­má­nyok, Európa-Kollégium Bruges, Bel­gi­um (1962–1963).
1963–1967 A lon­do­ni Ki­rá­lyi Nem­zet­kö­zi Kap­cso­la­tok Ku­ta­tó­in­té­zet­ének (Royal Institute of International Affairs) mun­ka­tár­sa;
1967–1976 a BBC mun­ka­tár­sa;
1976–2004 a Lon­don School of Economics (1993-ig) és a lon­do­ni egye­tem Ke­let-Eu­ró­pai In­té­zet ta­ná­ra, 1998-tól Jean Monnet pro­fes­­szo­ra.
Fő ki­ad­vány­ok: Politics in Eastern Europe 1945–1992 (Ox­ford: Blackwell, 1993), Nations, Identity, Power (Lon­don: Hurst, 2000), A mo­dern nem­zet (Bu­da­pest: Attraktor, 2003) (társ­szer­kesz­tő: Geoffrey Hosking köz­re­mű­kö­dé­sé­vel), Myths and Nationhood (Lon­don: C. Hurst, 1997), (társ­szer­kesz­tő Stefano Bianchinivel), State Bu­il­ding in the Balkans: the Dilemmas on the Eve of the 21st Century (Ravenna: Longo, 1998). Leg­újabb köny­ve, Az iden­ti­tás di­lem­mái 2004-ben je­le­nik meg ma­gya­rul és an­go­lul.
Fő ku­ta­tá­si te­rü­le­te: po­li­ti­ka-el­mé­let, ezen be­lül a na­ci­o­na­liz­mus, a nem­ze­ti mi­volt, ill. a nem­ze­ti ki­sebb­sé­gek kap­cso­lat­rend­sze­re.



Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”