A csetnikek már a spájzban vannak? • Kísért a múlt
Radikális gyõzelem Szerbiában (2004. február) Háromdínáros kenyeret és csaknem Zágrábig nyúló Nagy-Szerbiát ígért kampányában a tavaly decemberi választásokon győztes Szerb Radikális Párt listavezetője. A hágai kényszerszabadságát töltő Vojislav Seselj csetnikvajda távollétében vezérkedő Tomislav Nikolics a teljesség kedvéért természetesen a gonosz magyarok által félholtra vert ártatlan szabadkai szerb gyerekek rémképét is felvillantotta. Három és fél évvel ezelőtt, Milosevics bukásának euforikus pillanataiban a világ nagyjából kipipálta és az elintézett ügyek listájára helyezte Szerbiát. Győzött a demokrácia, a többi majd magától megoldódik – írták a mindentudó kommentátorok. A radikálisok előretörése nyomán aztán most mindenki sopánkodik. Pedig Szerbia már vagy másfélszáz év óta alapvetően igen kiszámítható elvek mentén működik: virulens nacionalizmus, erőszak és mindent elöntő korrupció a repertoár legelőkelőbb elemei. Az elmúlt évtized ráadásul mindebből bőven hozott a konyhára, s a 2000 októberében hatalomra került Szerbiai Demokratikus Ellenzéknek (DOS) valójában nem sok esélye volt a szakadékból való kilábalásra. A sorozatban elszenvedett háborús vereségek sebei korántsem gyógyultak még be, a helyzet továbbra is gyúlékony. Hogy messzebbre ne menjünk, a háborúk eredményeképp Szerbiát elözönlő krajinai, boszniai és koszovói szerb menekültek tetemes részét éppen a magyarok által lakott területeken telepítik le. (Beszédes tény, hogy a kétmilliós Vajdaságba becslések szerint csaknem 300 000 menekültet irányítottak az elmúlt évtizedben, például a 150 000 krajinai menekült mintegy háromnegyedét.) A felfegyverzett, radikális nacionalista menekültek megbontják az etnikai egyensúlyt, atrocitásokat provokálnak magyar- és horvátlakta településeken, összeírják és birtokbaveszik a távol lévők ingatlanjait. Pillanatnyilag pedig megjósolhatatlan reakciókat válthat majd ki, ha a nemzetközi közösség a mostani halogatás után végre elszánja magát Koszovó státusának rendezésére – a függetlenség elismerésére –, s a szerb társadalomnak formálisan is szembesülnie kell a déli tartomány elvesztésével. Ami már csak azért is nehéz lesz, mert a mai mo-derált(abb) hangok ellenére a háborús kilencvenes években a most porondon lévő politikai erők szinte mindegyike kacérkodott a nagyszerb nacionalizmussal. Egy SRS–DSS koalíciónak viszont azonnali nemzetközi elszigetelődéssel kellene számolnia, s ezt Kostunica is tudja |
Mindemellett az egykor büszke „jóléti jugoszlávizmus” mára általános gazdasági lerongyolódásnak adta át helyét. Ráadásul 2001. szeptember 11-e után a Balkán végképp kikerült a világpolitika látóköréből, a talpraálláshoz ígért nemzetközi segítség pedig „integrációs” ígéretek szintjén rekedt. Az értelmiség és a fiatalok menekülnek az országból, amelyet minden szinten átfonnak a bűnszövetkezetek, a politika kriminalizálódása leküzdhetetlennek tűnik. S bár a népszerű Djindjics miniszterelnök tavalyi meggyilkolása sokakat megdöbbentett, a merényletek valójában hosszú múltra visszatekintő, integráns részét képezik a délszláv politikai „kultúrának”. A 2000-ben kormányra került ún. demokratikus erőket régóta feszítő személyi ellentéteket – így például a Djindjics–Kostunica párharcot – a hatalom szakadékká mélyítette. Először Kostunica tömörülése, a magát antikommunista nemzeti demokrata erőként definiáló Szerbiai Demokrata Párt (DSS) vonult ellenzékbe, majd kivált a G17 Plusz nevezetű, technokrata–közgazdász értelmiségi csoportosulás is. A mostani előrehozott választásokra azért került sor, mert a néhai miniszterelnök centrista Demokrata Pártja (DS) kisebbségben maradt a köztársasági törvényhozásban. Három év hatalom próbára tette a párt tekintélyét: korrupciós ügyektől megtépázva, sokak szerint a maffiák által lenyelve indult neki a vezérét vesztett párt a választásoknak. Amint a DS egyik alelnöke félig-meddig őszintén megvallotta: „A bűnöző klánokkal csak azért voltam kapcsolatban, mert azok olyan hatalmasok voltak, hogy nem lehetett az államot nélkülük megreformálni. Szerbia valószínűleg a legpiszkosabb állam a térségben, és én bepiszkítottam a kezemet, miközben megpróbáltam megtisztítani az államot.” Ilyen körülmények között nem csoda, hogy decemberben a rendet és nemzeti nagyságot ígérő radikálisok (SRS) a mandátumok 33%-át nyerték el, s ezzel a 250 főből álló parlament legnagyobb erejévé léptek elő. Második helyen Kostunica DSS-e végzett 21%-kal, s csupán harmadik helyen futott be – 15%-kal – az eddig kormányzó DS. Csaknem behozta ez utóbbit a G17 Plusz, amely elsősorban a városi értelmiség körében számíthatott szavazókra (13%). A mandátumok 9%-át nyerte a szerb ellenzékiség veteránja, Vuk Draskovics által vezetett Szerb Megújhodási Mozgalom, s ugyanennyi hellyel voltak kénytelenek beérni a szocialisták is, akik nem tudták kiheverni vezérük bukását. A radikálisok tehát előretörtek, de sem egyedül, sem a szocialistákkal nem tudnak kormányt alakítani. Kívülállónak természetesként hatna a felállás, de a „demokratikus tömb” koalíciós többsége valójában csak matematikailag létezik. A személyes sérelmek és az érdekellentétek -– Kostunica a „rablóbandaként” aposztrofált Demokrata Párt ellen építette fel kampányát – még egy, a DS által kívülről támogatott kisebbségi kormány felállását is valószínűtlenné teszik. Egy SRS–DSS koalíciónak viszont azonnali nemzetközi elszigetelődéssel kellene számolnia, s ezt az a Kostunica is tudja, akinek személyes meggyőződésétől, pártja erőteljesen nacionalista tradícióitól nem is állna olyan messze ez a megoldás – különösen úgy, hogy erre az esetre Nikolicsék felajánlották számára a kormányelnöki posztot. Jelenleg Szerbiának tehát nincs működőképes parlamentje, kormánya, s az elnöki pozíció is betöltetlen. Az általános viszonyok miatt azonban akkor is instabilitás vár déli szomszédunkra, ha csoda folytán sikerülne összetákolni valami kormányféleséget. A legtöbb elemző megismételt, de legalábbis előrehozott választásokat jósol a közeljövőben. Azok pedig a radikálisok további erősödését vetíthetik előre.
|