KUKK „r” – Filmből film (meg darab is)
Pikk(áns) asszó (2004. február) Ha nekik szabad ezt művelni a nagy festővel, akkor én is szabadon engedhetem szó-asszó-ciációim röstellni valóját. Ha viszont úgy akarom, még értelmet is kreálkodom neki: Alfredson, Danielsson valamint a magyar adaptálók, Méhes, Mikó és Horgas urak sok pikantér döfést belengetve vívnak meg a picassoi életművel. Végül leterítik, az igaz, de megpusztulunk bele a röhögéstől mi is. Aki látta a filmet, annak nem tudom, milyen. A széplány, aki a karfa túloldalán ül, ismeri már, látta valaha valami rongyosra tekert videokazin, mégis, sokat, szemérmetlenül sokat nevet. Tetszik, ahogy nevet (szemérmetlenül), és nehéz választanom, mit nézzek inkább, őt-e, vagy a színpadot. Ha bokszos pontozók figyelnének, jelenthetnék: az előadás győz. Nagy szó! Történelmi tablókon köszön ránk a huszadik század, benne az ösztönös zseni, aki viharok közepette is élet és élvezet szerelmese. Na, ennyit a szórólap plagizálásáról, most lábjegyzetelném a produkciót. Először is: Igó Éva az előadás időnként szétfutó, akár saját lábon is megálló jeleneteit mint gyöngyöket és kívánatos bizsukat fűzi fel akkurátusan, griberlis mosolyokkal a rezonőr Ingrid Guggenheim művészi damiljára. Magyarán úgy konferál, hogy produkció lesz belőle. A címszereplő, Gyuriska János nem a mű, illetve – erről tudok én mint színházlátogató beszámolni – nem az előadás dédelgetettje. Egyszersmind cím- és mellékszereplő, amely skizofréniát nem könnyű megélni a deszkákon, pedig, ha valóban ő kerül a fókuszba, egészen jól adja az individualista spanyol festőt. A fergetegesre írt párbeszédek ellenben annyi emlékezetes kabinetalakításra adnak módot a színésztársaknak, hogy a folyton jelen lévő, gyakran csak szemlélődő Pablóhoz képest a villamosszék-javító Fesztbaum kolléga, a kizárólag Schulze nevű közlegényekkel felszerelt, permanens házkutató SS-tiszt, tehát Hajdu kolléga mindig erősebbnek bizonyul. (De ezt tapasztaljuk a csitíthatatlan skandináv lokálénekesnő esetében is.) Fogy a hasáb, hát azonnal írni kell a szép szomszédról huzamos időn át figyelemelterelő videóbravúrról. Egészen elképesztő! Kifeszítve egy projektoros vetítővászon, amin film fut. Erdő, nagy fa, szereplők. Bonyolult mozgások, gesztusok, táncok, esések, nézések. Mindeközben az anyag holdsarló alakú réseken meghasad, kiesik pár színész a moziból a való deszkákra, a vásznon maradtak interakciókat hajítanak az eltávozottak után, azok alig követhető variabilitással ugranak vissza a filmre. Eközben repetitív, agyölő zene szól – világos, hogy ez a sziporka feszes ritmusa miatt másként nem kivitelezhető, csak tudnám, így is hogyan? Amit mi itt talán tíz percig látunk, az frenetikus, és a szakma csúcsa. A csodából és a poéntengerből mégis azt a képet viszem a villamosig a Pesti Színházból, amikor Picasso, a művész kétségbeesett helyben futással nem éri el ködbe tűnő szerelmét. Igazi komédia – dráma tehát. Tisztít és tanít. Pikánsul érzem magam. És jólesik végül a megállóban összecsókolni azt a lányt.
|