Mozdonygyógyítók (2004. február) Máthé Zoltán fotóalbuma véletlenül került kezembe. Nevezzük legalábbis véletlennek, de hát „normális” civil (vagy abnormálisan vasútérdektelen utas) hogy is keveredhetne másképp abba a helyzetbe, hogy a MÁV gőzmozdony-javító műhelyének ötven filmre égetett munkapillanatát nézegesse? Zoltán megszállott. Szeme mint gőzöskerék-forma retina, pályaudvarok, őrbódék mozdonyok képeit rejti. Vagy csak a francia bortól vizionálok, amivel hangolódnánk. Ő mosolyog, de biztos baromira unná, ha ezzel a vonatőrült szöveggel kezdeném. Haladjunk hát a szent celluloidművészet felől közelebb hozzá. – Mit hívsz fotóművészetnek? A könyvedet, például? – Ami a saját albumomat illeti, ha már kategorizálni kell, szerényebb lennék, inkább dokumentarista ábrázolásnak hívnám. – Miért? Te sem csak csettegtetsz. Akkor pedig ez művészi tevékenység, nem? – Persze, fényképnek hívjuk azt is, ha nyaralás közben egy digitális gépet sütögetsz el. Végül az is az adott pillanatot örökíti meg, tehát egyfajta „fényérzékeny cselekedet”. Ennél a koncepciózus fotózás se tud többet, hisz az is csak ugyanezt teszi. Mégis, ha kivonulsz egy komolyabb felszereléssel, előre jól körüljártad a témát, akkor magadban már előre el is képzeled a képet, a látószöget. Itt tehát a kép igazából már korábban megszületik. – Rendben, akkor viszont ne legyenek átmenetek, nevezzük el a fotózás két végpontját turistának és művészinek. – Egyébként elképzelhető, hogy olyan vád ér: csak lenyomtam a gombot. Szerencse biztos kell hozzá, anélkül semmi se megy, de a tehetséggel, vagy ahogy mondani szokták, a „jó szemmel” együtt se ér sokat, ha szakmailag nem vagy elég felkészült, elmulaszthatod a nagy pillanatokat. A szerencsédet. – Szakmai felkészültség? Vasúti vagy fotótechnikai? – Mindkettő. Egyszer volt egy bendzsóm, na azzal nem voltam felkészült, hiába lett volna szerencsém. – Neked most abban állt a szerencséd, hogy rátaláltál erre az istvántelki csarnokra? Ott fotózhattál, ahol más nem? – Dehogy. Rengetegen fotóztak már ott, viszont nem ilyen szemszögből. És én magam is ezer éve ismerem a javítót. Nálam, ebben az albumban ezúttal nem a mozdonyok, hanem az ott dolgozók voltak fontosak, a munkafolyamatok. És a melósokat is érdekelte, van-e tervem velük. És nekem volt, hiszen a gépeken, mozdonyokon kívül ők hordozzák ennek az egész különös világnak a lényegét magukban. – A bevezető, különben szintúgy parádés szöveg szerint egész 2001-es nyaradat áldoztad a szerelőcsarnokra... – Jó, igaz, de nem így volt teljesen, a könyvben mindenesetre jól jön ki. (A szöveg és a dizájn barátom, Nagy Tamás tanár munkája.) Tényleg hosszú időt töltöttem a csarnok környékén, voltak ennek intenzív és kevésbé intenzív szakaszai. Már a fotósvizsgámkor ez a téma járt a fejemben. Pedig azok a szakmunkások zárt világban élnek, eleinte bizalmatlanok voltak, akadt, aki később sem engedte, hogy képre kerüljön. Nekem pedig külön izgalmat adott, hogy az összes aznapi, dinamikusan mozgó szereplőkkel készített képről csak este derülhetett ki, vajon hogy mutat az előhívott filmen, papíron. – Na igen, és itt jön a kísértés, ugye. Másnap elmész megint, és lehet, hogy meg kell kérned arra a szakit, hogy mégiscsak álljon be úgy, ahogy tegnap nem sikerült. – Á, nem kérheted meg őket! Egyetlen esetre emlékszem, amikor Vas Bandit hatalmas bőrkötényével, vaskalapácsával állítottam a mozdonykerék mellé, de őt sem azért, mert ennyire meg akartam volna komponálni a képet, csak mert a vasszerkezet méretei így látszottak igazán. És Vas Bandi hihetetlen arc. Ő volt a csarnokban az én munkavezetőm. Neki tehát sokat köszönhetek, de Vas Bandi nem modell. És a képen csukva volt a szeme, ezért kénytelen voltam másnap megint odaballagni hozzá. – Felemelő érzés lehet, ha este kiderül, hogy potyára dolgoztál egy napot. Digitális gépen rögtön látnád, mi a baj… – Olyankor káromkodik egy nagyot az ember. Mégsem vinnék magammal digitális masinát. – És régi, már-már „antik” gőzgépeket fényképezni eléggé furcsa is lenne fájlokat képző csodagépekkel. Összekacsintanak a tárgyak, és… – Egyébként is, ha már a nyomda miatt úgyis digitalizálni kell, akkor is szebb, részletgazdagabb, ha a papírra előhívott fotót szkenneljük. – Azért is szereted a fekete-fehér fényképezést, mert elemeli a tárgyakat a valóságtól, vagy mert megöregíti a látást? – Szeretem a fekete-fehéret, bár nem osztom, hogy csak az volna a fénykép. Viszont a színek tényleg elviszik a témáról a figyelmet. Itt, a mozdonyjavítóban meg amúgy is színtelen a környezet, félhomály uralkodik. – És tényleg szeretnél egy elhagyott vasúti épületben lakni? Rég elzakatolt zakatolásokat hallgatni a kövekből? – Persze, renoválnám előtte! Ezek különben nem akármilyen épületek. Korabeli MÁV-szabvány típustervek szerint készültek, hogy ezer épületből is felismerhesse bárki a vasútállomást. Hát igen, egy ilyen otthont el tudnék képzelni magamnak. – Ma hány embert érdekelnek a gőzmozdonyok Magyarországon? – Sokat! És egyre több mániákus is akad. Gondolj bele, hogy mindenki átesik a „vasútbuziságon”, mindenki akar egy időben masiniszta lenni. És amint ez a téma, ez a világ több nyilvánosságot kap, egyre többen ismerik fel lappangó vonzalmukat iránta.
|