„Bíbornoki talárban garázdálkodó kémek”
Egyházpolitika anno (2004. február) Ötvenöt esztendeje, 1949. február 3–8-a között zajlott le az a koncepciós per, melyben Mindszenty Józsefet, Magyarország prímását, esztergomi érseket életfogytiglani börtönre ítélték. A kirakatper azért érdemel különös figyelmet, mert e kampányban a diktatúra felvonultatta mindazokat az eszközöket, melyeket a történelmi egyházak ellen egészen 1990-ig alkalmazott. A szovjet csapatok mögött Magyarországra érkező kommunisták tanultak a Tanácsköztársaság idején elkövetett „hibáikból”. Hiszen 1919-es minimális vidéki támogatásukat – az erőltetett kolhozosítás mellett – döntően primitív egyház- és vallásellenességük okozta. Az egyházakkal kapcsolatban Rákosi Mátyás 1945. november 22-én a Központi Vezetőség ülésén úgy fogalmazott: „…óvatosan kell dolgozni és nekünk nagyon meg kell nézni hogyan és milyen formában támadunk.” Így a párt propagandája pusztán „demokratizálásról”, az állam és egyház szétválasztásáról, a provokációkra adott kemény válaszokról harsogott. Igaz, akkor már provokációnak minősítették az esztergomi érseki széket 1945 októberében elfoglaló Mindszenty Józsefnek a szabadságjogok korlátozása elleni határozott fellépéseit. Ráadásul a kommunista hatalom az újonnan beiktatott érsek körlevelének káros következményének tudta be, hogy az 1945. november 4-i választásokon a reméltnél sokkal gyengébben szerepeltek. A hatalom kezdetben csak „mellékhadszíntereken” lendült akcióba: 1946 áprilisában letartóztatták a kereszténydemokrata ifjúságot szervező Kiss Szalézt. Az év végén kivégzett szerzetest azzal vádolták, hogy a gyóntatószékben szovjet katonák meggyilkolására bujtogatott. Ugyanez év nyarán két szovjet katona holttestének előkerülése szolgáltatott ürügyet arra, hogy Rajk László belügyminiszter közel másfél ezer vallási szervezetet betiltson. (Az állítólagos gyilkosnál „megtalálták” egy katolikus egyesület, a közel félmilliós taglétszámú KALOT tagsági igazolványát.) Számos részletkérdést mindmáig nem sikerült pontosan tisztázni, mivel a per dokumentumainak jelentős részét 1957-ben megsemmisítették | Az 1948. júniusi ún. Pócspetri-ügyet – az egyházi iskolák államosítása elleni tüntetés során oszlatni kívánó rendőr meghalt – követő statáriális eljárásban már nyomon követhető a későbbi koncepciós per, hiszen elsőrendű vádlottá a középbirtokos egykori segédjegyzőt tették, akit „társával”, a katolikus pappal halálra ítéltek. (Különösen visszataszító, hogy a perről „beszámoló” Szabad Nép zárójelben közölte az elítéltek eredeti, németes hangzású nevét, jelezve: itt idegenekről van szó. A lap később ugyanezt teszi antiszemita éllel, miután a terror az ötvenes évek elején eléri az ÁVH vezetését is.) 1948 őszére az egyházakat leszámítva szinte minden „veszélyes” szervezetet sikerült felszámolni vagy társutassá tenni. Ravasz László református püspök lemondatása és az evangélikus Ordass Lajos letartóztatása után a kormánysajtó már a „mindszentyzmus” elleni harcról harsogott, s ennek hogyanját előrevetítette Zakar Andrásnak, a bíboros személyi titkárának novemberi elrablása. Miután a Politikai Bizottság megtárgyalta „A klerikális reakció elleni harc” című javaslatot, november 27-én Rákosi Mátyás a Magyar Dolgozók Pártjának Központi Vezetősége előtt mondott beszédében világosan összefoglalta a készülő per koncepcióját. Széles népmozgalom követeli – állította – hogy a párt szüntesse be türelmes politikáját „…a katolikus egyház reakciós és fasiszta vezetőivel, elsősorban Mindszentyvel szemben”, s ítélje el „bíbornoki talárban garázdálkodó kémeket, valutacsempészeket, a Habsburgok visszahívóit…” Beszédében Rákosi szólt az érsek elleni támadás aktuális okáról, a küszöbön álló kolhozosításról, ahol a „kulák” legfontosabb szövetségeseként írta le a katolikus egyházat. A szovjet tapasztalatokkal példálózva leszögezte: az 1929-30-as kollektivizálás „sikeréhez” – mely becslések szerint 7-8 millió halálos áldozatot követelt – hozzájárult, hogy addigra „az egyház gerince meg volt törve”. A december 23-án az esztergomi prímási palotában megtartott házkutatás már közvetlenül megelőzte az érsek „stílusosan” karácsony másnapjára időzített letartóztatását. A koncepciót különféle eszközökkel kikényszerített tanúvallomások voltak hivatva igazolni. Miután a vád többek között horthysta/legitimista – egyszerre mindkettő! – összeesküvés volt, ennek megfelelően válogatták össze a többi vádlottat. Így lett a perben összeesküvő-társ az érseket személyesen alig ismerő Esterházy Pál hercegből, egykor Magyarország leggazdagabb földbirtokosából. Számos részletkérdést mindmáig nem sikerült pontosan tisztázni, mivel a per dokumentumainak jelentős részét 1957-ben megsemmisítették. S az már a sors fintora, hogy az 1990-es felülvizsgálat során olyan „szavahihető tanúk” megnyilatkozása alapján állapította meg a Legfőbb Ügyészség, hogy a vádlottakat „nem bántalmazták”, mint Péter Gábor, az ÁVO egykori vezetője, vagy Décsi Gyula ezredes, a vizsgálati osztály irányítója. Azt azonban tudjuk, hogy Rákosi Mátyás személyesen olvasta és rendszeresen véleményezte a kihallgatási jegyzőkönyveket, utasítva a „nyomozó” szerveket, még mit kell a vádlottakkal beismertetniük. Így lett valutázás a nyugati segélyek összegyűjtéséből és kémkedés külföldi egyházi és világi vezetőkkel való találkozásából. Mindszentyről és rajta keresztül a keresztény egyházakról az állampártnak a propaganda-brosúrákban, az oktatásban és a „szakirodalomban” sikerült rendkívül negatív képet bevésnie. Mindmáig tartja magát például az a nézet, hogy egy simulékonyabb, „politikusabb” alkat talán többet elérhetett volna az akkori hatalomtól. Ezt a – talán nem véletlenül terjesztett – állítást élesen cáfolják a tények. Nevezetesen, hogy a bíboros elítélését követően sem állt meg a keresztények és az egyházak elnyomása, s egészen a hetvenes évek végéig ültek hitük miatt börtönben papok és civilek egyaránt.
|