Mi a pálya? (2004. február) Van az a játék, hogy „a két azonosnak tűnő képen tíz apró különbséget rejtettünk el. Keresse meg, melyek ezek!” Szerkesztőségünk e kedves időtöltést fordított előjellel játssza. Mi az, ami azonos a két, látszólag össze nem függő ügy között? Kollektívánk éberségpályázatának győztes munkatársa is így tett, amikor ősi rutinból – az a gyanús, ami nem gyanús alapon – a hírfolyamot szkennelte végig okos tekintetével. Íme a megtalált értékes leletek: Első hír Március 12-től matricás az M5-ös. Medgyessy Péter miniszterelnök a döntéssel kapcsolatban elmondta: az M5-ös március 12-től bekerül a matricás rendszerbe, amelynek során áremelésre nem kerül sor… A kormány szerdai ülésén felhatalmazta Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert, hogy haladéktalanul kezdjen tárgyalásokat az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. részvényeinek kivásárlásáról – mondta Gál J. Zoltán kormányszóvivő. (MTI, január 7.)
Második hír Az MSZP elnöksége azt javasolja, hogy március 12-re, Szegedre hívják össze a párt kongresszusát, amely véglegesíti a jelölteket. (Kossuth Krónika, január 21.) Igen, a dátum: március 12. Mintha az MDP 1951 februári kongresszusán lennénk. A baloldali csapat épp arra készül, hogy utólagosan áldását adja a gazdasági iránymódosulásra, miközben Gerő Ernő az első ötéves terv eredményeiről és szocialista népgazdaság előtt álló nehéz, de szép kihívásokról értekezik. Meghirdetik a „nagy ugrás” néven elhíresült fejlesztési programot, noha az ország már romokban hever. A munkaverseny ezalatt rendületlenül hömpölyög. Pióker Ignác, a legszorgalmasabb elvhű topon van, szőnek, fúrnak, építenek, mert az elvtársak jelezték, illendő a kongresszus napjára valami értékes felajánlással előrukkolni.
A történelem ismétli önmagát. Alig több, mint 50 év telt el, s az egykori titkosügynök miniszterelnök világos igényt fogalmaz meg: miniszter elvtárs, ezt még intézze el gyorsan mielőtt végképp leáldozna a csillaga. Nehogy már az összes központból érkező fontos embernek Szeged felé suhanván mélyen a zsebébe kelljen nyúlnia. Megmondtuk, mindenkinek takarékoskodnia kell! Ezzel nem férnek össze ezek a magas kifizetések! És a tárgyalások felgyorsulnak. A francia–osztrák konzorcium képviselője talán még erőtlenül felveti, hogy a Schamschula úr megígérte, a jó magyarok fizetni fogják extra profitjukat az idők végezetéig függetlenül az autópálya kihasználtságától, de Csillag úrral nem lehet majd kukoricázni. Kongresszusra matricás autópálya kell. Persze, hogy kell. Tegyék matricássá az utat. Talán Botka polgármester úréhoz fogható lenne az örömünk, csak ne tapadna hozzá ez a fémes mellékíz, ez a kaján politikai haszonlesés. Mostanság azonban minden fontos döntéshez tapad. Mint Pióker Ignác említett sztahanovista fémgyalushoz a Kossuth-díj.
|