Listák kora • Kik az igazi bűnösök? • Cinkos Európa
Szocia-listák (2005. április) Az ügynöklisták eddig jobbára csak elterelték a figyelmet a diktatúra működtetőiről. Az alábbiakban az ő lelkivilágukba próbálunk belegázolni, javaslatot teszünk egy amnesztiatörvényre, és apró kételyünket fejezzük ki az Európai Unióval szemben. Listák korát éljük. Az utóbbi hetekben készültek már névsorok az 1990 előtti állambiztonsági szolgálatok zsoldjában álló besúgókról, a Belügyminisztérium III-as főcsoportfőnökségének hivatásos gazembereiről, a külföldi kémszervezetek szolgálatába szegődött magyarokról. Töredékes voltuk és kétes eredetük mellett e lajstromok közös jellemzője, hogy a létező szocializmusnak becézett embertelen rendszer végrehajtóiról rántják le a leplet – talán éppen az egykori megbízók megrendelésére, de legalábbis megelégedésére. A diktatúra ma is élő fenntartói és haszonélvezői azonban továbbra is az ügynöklisták árnyékában sunnyognak, s elzárkóznak személyes felelősségük megállapítása elől. Pedig – nagycsoportos óvodástól felfelé – minden ép erkölcsi érzékkel rendelkező ember tisztában van vele: ha az gáz volt, amit az egykori „árulkodó Júdások” elkövettek, akkor az maga a szemenszedett ősbűn, amit azok műveltek, akik a munka piszkosabbik részét – szépszerével vagy zsarolással – megrendelték.
A kádermegmaradás törvénye Ez a gondolat járhatott két hetilap szerkesztőinek a fejében is, midőn március végén a rendszer működtetőiről tettek közzé meglehetősen beszédes lajstromokat. A sort a Heti Válasz kezdte, amikor honlapján a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi és Politikai Bizottsága, a párt szervezetei, a Minisztertanács, a Kommunista Ifjúsági Szövetség, a Magyar Úttörők Szövetsége, a parlament és a megyei tanácsok egykori vezetőit és tagjait feltüntető névsort tett közzé. Néhány napra rá a HVG állt elő a maga listájával, és weboldalán ismertette annak a több tucatnyi állampárti vezetőnek a nevét, akik az állambiztonsági szolgálat jelentéseit megrendelték vagy felhasználták. A két lista összesen vagy ezer nevet tartalmaz. A nyolcszázezer párttag országában ez a kivonat nyilvánvalóan a jéghegy csúcsa; mégis, az összegzés hű képet fest közállapotainkról. A névsor ugyanis híven igazolja a kádermegmaradás törvényét, mely szerint Magyarországon kommunista nem vész el, és sok esetben még csak át sem alakul. Se szeri, se száma azoknak az egykori tisztségviselőknek, akik a mai rendszerben is megtalálják számításaikat a politika vagy a gazdaság világában; ahogy a Medgyessy-kormány megalakulásakor szólt a mondás: az MSZMP Politikai Bizottsága minden további nélkül ma is érvényes ülést tarthatna. Persze tudjuk jól, hogy a fenti búsongás felett sokan Antall József „Tetszettek volna forradalmat csinálni!” megjegyzésével térnek napirendre. Nos, mi úgy gondoljuk, hogy ez a mondat egyedül az első szabadon választott kormány miniszterelnökének állt jól, s állandó hivatkozásként mindenki más szájából álságosan hangzik. Antall ugyanis ezzel a kijelentéssel próbálta radikálisabb híveinek elmagyarázni, hogy ez volt a vértelen rendszerváltás ára; hogy a demokráciában hívő magyarok úgy köszönik meg a diktatúra fenntartóinak, hogy a kilencvenes években nem lövettek közéjük – pedig, istenuccse, megtehették volna –, hogy nem firtatják viselt dolgaikat. Sokáig lehetne vitatkozni, hogy ki járt jobban ezzel az alkuval; ám Antall bizonyára tudta, hogy milyen kényszereknek engedelmeskedve kell megkötnie ezt a hallgatólagos paktumot. Az 1990 utáni másfél évtized tehát úgy telt el, hogy a társadalom előtt nem sikerült tisztázni, mit is kell gondolnunk a szocialista diktatúra fenntartóiról és haszonélvezőiről. Az utóbbi években ezzel kapcsolatban két, egyaránt elfogadhatatlan szélsőséges vélemény volt forgalomban. Az egyik szerint „mindenki szem a láncban”, tehát a pártvezetőktől a leghétköznapibb emberig mindenki a rendszert szolgálta – ha mással nem, hát azzal, hogy nem próbálta megdönteni a diktatúrát. A másik véglet képviselői úgy tartják: senki sem bűnös, hiszen mindenki csak túlélni igyekezett, s – mint Karinthy Frigyes novellájában – az emberek Pilátus kérdésére egyenként kivétel nélkül Jézust akartak mondani, aztán a tömeg közfelkiáltással valahogy mégis Barabás szabadon bocsátása mellett szavazott.
Igen randa dolgok Most viszont meglepő módon éppen Gyurcsány Ferencről példát véve lehetne ismét, ezúttal érdemben átgondolni a felelősség kérdését. Ha ugyanis a szocialisták új vezérének sikerül az, amibe tizenöt éve valamennyi kormánynak beletörött a bicskája, és végigveri a parlamenten a minden korábbinál szélesebb körű ügynöktörvényt, akkor éppen itt lenne az ideje, hogy az előző rendszer fenntartóiról is mondjunk néhány keresetlen szót. A kilencvenes években született ugyan jóvátételi jogszabály és a közszereplőkre vonatkozó ügynöktörvény, mely hellyel-közzel tartalmazott heveny utalásokat az állampárti diktatúra működtetőire, ám olyan törvény még nem készült, mely az előző rendszer egészét és annak felelőseit, úgy, ahogy vannak, elítélte volna. A diktatúra ma is élő fenntartói és haszonélvezői azonban továbbra is az ügynöklisták árnyékában sunnyognak, s elzárkóznak személyes felelősségük megállapítása elől | Most a rendszerváltozás tizenötödik évfordulója teremthetne kiváló alkalmat arra, hogy a parlament – nevek említése nélkül – törvényben vagy országgyűlési határozatban megállapítsa az előző rendszer fenntartóinak felelősségét, s ezzel a jog nyelvén is rögzítse a valós tényt: Magyarországon 1990 előtt diktatúra működött. Manapság, amikor boldog-boldogtalan szabadon lelkesedhet kiélemedett tömeggyilkosok és leszármazottaik diktatúrája iránt, szükség volna egy ilyen gesztusra, mellyel jelezzük, mit is gondolunk arról a négy évtizednyi diktatúráról, melynek – hívják bár a rendszert gulyáskommunizmusnak és a legvidámabb barakknak – még az utolsó évében is javában folyt a III/III-as ügynökök beszervezése. Ugyanezen törvényben/határozatban az érintetteket – szintén nevek nélkül – egyúttal közkegyelemben is kellene részesíteni, a miheztartás végett jelezve, hogy amit elkövettek, az demokratikus normák szerint elfogadhatatlan, ám a megváltozott körülmények miatt, és nem mellékesen: tudomásul véve az Antall József esetében említett kényszerpályákat, eltekintünk megbüntetésüktől. Valahogy úgy kellene tenni mindezt, ahogyan az 1990-es taxisblokád után Göncz Árpád javaslatára történt. Az akkori államfő közkegyelmi törvényjavaslatot terjesztett a parlament elé, mely kimondta: bár az útelzárók tettükkel vagy fél tucat jogszabályt sértettek meg – személyi szabadság megsértése, a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény, közérdekű üzem megzavarása, törvény vagy hatósági rendelkezés elleni izgatás, elöljárói intézkedés elmulasztása –, a rendkívüli helyzet miatt a törvényhozás, a cselekedetek elévülési idejétől függetlenül, amnesztiában részelteti őket. Persze nem lelnénk önfeledt örömöt abban, hogy jogi pecsétet üssünk a gyakorlatban – sajnálatos módon – már elfogadott tényre, s lenullázzuk a szocializmus vétkeseinek bűnét, de legalább azt elérnénk, hogy végre ne csak megveszekedett polgári gondolkodású magánszemélyek, hanem egy jogi érvényű szöveg is megállapítsa: ami annak idején történt, igen randa dolog volt.
Kik kapnak nyugdíjat? Gondoljunk csak bele, hány és hány gaztett, mennyi és mennyi politikai, gazdasági visszaélés maradt feltáratlanul vagy megtorlatlanul, melyek elkövetői ma is közöttünk élnek – sőt, visszaélnek a helyzettel. Vegyük példának a Kék fény című tévéműsor egykori, hírhedt vezetőjének tavalyi interjúját. Szabó László a Délmagyarország című lapnak a következőket nyilatkozta: „Egyszer egy nagy megye ismert Áfész-elnökét tiltott árubehozatalon kapták a gebines időkben. A Belügyminisztériumból leszóltak, hogy dolgozzam fel az esetet a Kék fényben. Miután elkezdtem foglalkozni az üggyel, láttam, így nem mehet adásba, mert agyaglábakon áll. A nagy megye pártbizottságának elnöke, a későbbi miniszterelnök, Grósz Károly is telefonált, ő azonban arra kért: ne tegyem be az anyagot, mert az Áfész-elnök a legeszesebb ember az egész megyében. Az eset végül nem került adásba. Az Áfész-elnök egyébként ma az egyik leggazdagabb vállalkozó az országban, szerepel a száz leggazdagabb magyar között.” Nos, ez csak egyetlen példa – valószínűleg az ártatlanabbak közül – arra, hogy egyes visszaélések jogi értelemben elévülhettek ugyan, ám az érintettek, korábbi előnyükből jelentős tőkét kovácsolva, mindmáig részt vesznek közéletünk alakításában. Ebből a szempontból tulajdonképpen hátborzongató a nemzetbiztonsági szolgálatok mostani vezetőjének, Tóth Andrásnak a karrierje. Mert mondjon valaki még egy demokráciát, ahol az a személy, aki a diktatúrában az állampárt közigazgatási és adminisztratív osztályának helyettes vezetője – vagyis az állambiztonsági szervek pártfelügyeletét végző MSZMP-részleg egyik irányítója – volt, ma jószerivel ugyanazt a munkát folytathatja, mint a rendszerváltozás előtt! Ebből a szempontból pedig felettébb kiábrándító, hogy az Európai Unió a minap mire hivatkozva halasztotta el Horvátország EU-csatlakozási tárgyalásainak megkezdését. Déli szomszédunk ugyebár azért kapott ilyen súlyos figyelmeztetést Brüsszeltől, mert nem adta ki egyetlen, háborús bűnökkel vádolt tábornokát a hágai nemzetközi bíróságnak. És most következzék az a magyarázat, melyet Nagy-Britannia Budapesti nagykövete a Heti Válasz kérdésére hozzáfűzött az ügyhöz: „Nem az jelenti a szakítópróbát, hogy Anta Gotovina tábornokot kiadják-e Hágának vagy sem, hanem az, hogy Horvátország megtesz-e mindent az elfogásáért. Gotovina ugyanis nyugdíjat kap a horvát államtól” – mondta John Nichols. Ha így állunk, akkor a helyzet európai szinten is meglehetősen súlyos. Mert ha a nagykövet úr tudná, hogy a már uniós tag Magyarországon egykori ávósoktól munkásőrökön át szimpla közéleti bűnözőkig ki mindenki kap nyugdíjat – nos, akkor nyilvánvalóan haladéktalanul hazánk kizárását kellene kezdeményeznie az EU-ból. Már ha valóban ez, s nem ilyen-olyan nemzetközi érdekek állnak a szerencsétlen horvátok kívülrekesztése mögött.
|