Kóserszilva, tonik, Dsida, Rózsi • Last train to Székelykocsárd
Nyitott ajtókkal nem indul (2005. április) Rettegtem a vasúttól. Hajnali indulásokra emlékszem, ágyból való ólmos kikecmergésre, és bár sose késtünk, vagy ha igen, arról nem tudtam, mivel nem ismertem az órát, mélyből jövő ösztönös, zsigeri félelemmel utáltam a vonatot. Utazás előtti napokon többször rosszul voltam. Álmaimban beúszott néha a szerencsi állomás zsúfolt peronja (egy méter húsz centi széles murvasziget valójában), ahová irtózatos hangzatok, füstfelhő közepette begördül a gőzmozdony, majd pontosan homlokom magasságában megjelenik a vagon első lépcsője. Oda kellett volna felmászni. Indult a személy Újhely felé. A félelemnek egyszerű oka volt: nem a mocsok vagy az ismeretlenekkel való találkozás; a vonat személytelenségét féltem. A vonat ugyanis nem vár, mint arra a költő igen helyesen rámutatott. Az autó akkor indul, amikor mi szeretnénk, villamosból jön másik, de ha a vonatot lekéssük, akkor jó esetben délután van még egy, lekéssük nagyi tízóraiját, a boltok nyitvatartását, az újhelyi csatlakozást. S mint ahogy a nem kellőképpen ismert Bajor Andor írta, ha az ember Stockholmból Fokvárosba utazik, Székelykocsárdon mindenképpen vár vagy három órát. Ez így is van: bár néha az ember hatot vár. Dsida Jenő Nagycsütörtökjéről csak azt tudjuk, hogy zseniális vers, egyúttal azonban jelentős vasútlélektani tanulmányokról is tanúságot tesz. Kocsárdon ötven évvel később is ugyanúgy hunyorogtak a várótermi lámpák, a bundabekecsekből iszonyatos szagok áradtak, nagykalapos cigányemberek huzakodtak, fullatag sötét volt, és Péter aludt, János aludt, Jakab aludt. Várni azóta is gyűlölök. A túlzásba vitt Krúdy-kultusznak nem vagyunk hívei, hiszen Gyula bácsi is meg-megbotlott életében, tapsikolt például Károlyi Mihálynak, de nyomában kénytelenek vagyunk elismerni: a vasút volt az utolsó értelmes találmány az emberiség történetében a randivonal.hu előtt. Ennek igazolására elég annyi, hogy repülőgépen szokásban van megtapsolni a pilótát, ha leteszi a gépet. Én sohasem teszem: egyfelől az érdek közös, a pilóta is élni akar, csak a dolgát teszi. Ha a jegyre az volna írva, hogy az út végén a gép esetleg oda lesz csapva a teherterminálhoz, és lángoló ruhájú emberek ugrálnak ki a vészkijáratokon, akkor gondolkodnék a tapson, de addig nem. Ez is mutatja, hogy az embernek természetellenes állapota a repülés, közben szorong és az út végét egyúttal a lidércnyomás végének is érzi. A masinisztát bezzeg senki nem tapsolja meg, pedig megérdemelné. Az intercici ugyanakkor nem alkalmas a magyar múltban való megmártózásra, az csak egy gyorsvillamos, amelyben mindig elromlik a légkondicionáló. És bár Gyurcsány miniszterelnök úr ígéretéből kifolyólag jó okunk van remélni, hogy akár húsz év múlva másfél óra alatt érünk Pécsre, én elküldtem őt, hogy jöjjön vissza akkor, ha ugyanez idő alatt Harkányba érünk. (Viszonylag friss élmény: Párizs–Brüsszel egy óra húsz perc, félóránként egy vonat, három embernek úgyszólván szarért-húgyért.) A személyvonat az igazi. Tessék kipróbálni – amíg van – a Siófok–Kaposvár vonalat (Tabon, nem Fonyódon keresztül, hahó!), későtavaszi napon, ráérősen. 100 kilométer, három óra, és végig kéjes sikongatás. Előtte tankoljunk fel csécsi szalonnával, veresborral, kenyérrel ott az állomással szemben. További ajánlott útvonal: Igló–Lőcse, ahol az ámuló utasoknak egykoron bemutattuk a Három Holovác híres halálkörét: kóserszilva plusz dugó, tonikos üveg plusz kupak, s mindezt úgy ütemezve, hogy a négy tárgy pillanatnyi szünet nélkül vándoroljon a hat kézben, hiszen a legkisebb torlódás is súlyos balesettel járhat. S amikor a vonat füttyentett a lőcsei állomás előtt, épp kiürült mindkét üveg és az utazóközönség spontán tapsban tört ki. Szorongtak, biztosan. Vác–Balassagyarmat vagy Kecskemét–Bugac, ahol a föld egyik legcsinosabb kalauzlánya volt szolgálatban tizenöt évvel ezelőtt, és a kedvünkért megállította a vonatot a gerőmajori bekötőútnál. A vasutasok, minden híresztelés ellenére nem borzalmas alakok, sok taplóval találkoznak, az megkérgesíti a szívüket. Egy valamikor nagy presztízsű szakma („álmában tiszta kötényt hordott, a postás olyankor köszönt néki”: na, olyan) lenézett és rosszul fizetett hősei ők, akikben ugyanakkor megvan az ügyszeretet. Örök emlékem lesz az a villányi pénztároskisasszony, akinek könyörtelen jogtudattal rendelkező pajtásunk igyekezett elmagyarázni, hogy az ő Heidelberg–Pécs jegyéhez olyan pótlék kéne, amelyben az IC ára már benne van, a helyfoglalás viszont nem. Sikerült, de a kisasszony tekintete azóta is kísért, amikor számlát kérek a postán. A vonat közben kint sípolt, én pedig idegességemben százötven kilós virágosdézsákat borogattam fel. S ahova minden magyarnak el kell mennie – ehhez csak Szombathely felé kell venni az irányt –: Tokorcs–Forgalmi kitérő; a vasút a maga pőre szépségében, sallangok és fűzők nélkül. Mostanában családunk új ura, Mimó (ez mozgalmi neve), érezve modernizáció, európaiság és vaspálya összefüggéseit, rendszeresen „Volatot” felkiáltással jelzi, hogy a játszótér fülledt kollektivizmusa helyett merre látja a nemzet jövőjét. Megyünk tehát trénszpottingolni. Az álló vonat nem érdekes: jöjjön vagy menjen, ha pedig elment és jött, akkor éles „Mászikat!” kijelentés jelzi, hogy a konzumálás világa már egy kétévesre is hatással van. Mimó láthatóan már ismeri a sebes és a gyors közötti különbséget, a tolatómozdonyokat világosan el tudja választani a V43-asoktól, és már gépállásban is járt. Kifésült utasellátós zsömlét még nem követel, de közel az idő. Így növekszik a magyar.
|