Min ülsz, apukám?
Blamadeus (2004. január) Azt mondta a főszerkesztő, lehet személyes élményeket is. Az olyan hiteles. Legalábbis hihető. De amit én mesélek, még rosszabb, mert az igaz is. Egy magyar megyében járunk, Mozart-kamaraopera hangzik el vagy hússzor, mindig máshol. Ahány ház (iskola), annyi szokás, bár szívem szerint most cseréltem volna a szóközi hangzót. Annyi dráma, maradjunk ennyiben. Ott ül tehát a gyerkőc az osztrák zseni A színigazgatójának előadásán, szorongatja a hangversenybérletét, amelyen nemcsak a cím, de az énekesek neve és képe is sorakozik. Ott ül tanára is, a tantestületi néptelen sarkok pókharapója, a diákok által mindig megalázott, a kollégái által jelentéktelennek nyilvánított énektanár. Ezek az alkalmak elhozzák éves nagy pillanatait. Ő a téma szakértője, nyilván két hete készíti fel a diákjait. Lemegy a szpíker az iskolai, néha középiskolai B-középbe, és cédéket (!) tétül téve fel, kérdezősködik. Kicsit ciki is, milyen szájba rágottakat tudakol, hisz az egész jelen kisopera Salzburgban játszódik, elmondják a város nevét ezerszer. Ilyen kontextusban a Hol született Mozart? kérdésre a következő válaszok érkeznek: Auschwitz (!), Szeged (!), Bécs (…), néha Salzburg. Soroljon fel három Mozart-operát! Vivaldi, Beethoven, Kis éji zene! És a vezércsel: írt-e Mozart öregkorában darabokat? S ha igen, mit? No, persze gonoszkodással vegyes érdeklődés ez, de külön öröm, hogy akcióba lendül a tanerő, a szakember. Ő, aki az öltözőnek átadott énektermi tablóra csak egy mozartos cikk felét teknokolozta fel, bátran elviselve, hogy elválasztójellel ér véget a kiollózott hasáb a Nők Lapjából, vagy honnan. Tehát kartársnő nekiáll súgni. A mellette ülő fiúgyerek – nyilván libling – jelentkezik, majd azt harsogja: „nem kapták kézhez!” A színpad felől jövő értetlenkedés miatt oldalra néz, a tanárnő újra mond valamit, és a srác már megbátorodva dörgi: Nem kapták kézhez! Tudva tudván, hogy az UFI felvilágosult olvasóit nem kell tájékoztatnunk W. A. Mozart nevű zeneszerző korán bekövetkezett haláláról, még megemlítem, hogy egy fantaszta iskolásleány – ráutaló kérdésre – elkezdte ecsetelni a komponista öregkori arcképét. Hab a tortán, A színigazgató-előadás slusszpoénja, és még az edzett arcú műsorvezető is kivillantja foga sárgáját, amikor vérrel-verítékkel összegyűlik a háromból két Mozart-opera már. A varázsfuvola, jó, Figaró, jó, de mondj még egyet! Kezedben a bérlet, hát min ülsz most, apukám? Igen, azt vágta rá.
|