Csatlakozás helyett csalatkozás? • A jövő év nyertesei a bölcsődések • Még több házimozi
A bank mindent visz! (2003. december) Baljós előjelekkel terhelve lép Magyarország az első uniós esztendőbe. A 2004-es költségvetés úgy ad, hogy közben elvesz; január 1-től a nyolcvanas éveket idéző áremelkedésekre kell számítani; az EU-csatlakozás pedig napirenden kívüli, kiszámíthatatlan mértékű drágulást hozhat. A bankárkormány a helyén van. A 2003-as esztendő jelképes figurájaként bízvást lehet Gyurcsány Ferencet megjelölni; a 2004-es év szimbolikus alakja pedig – hogy a cím a családban maradjon – minden bizonnyal Gyurcsány Ferencné szül. Dobrev Klára lehet. A nej 2002-ben a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások Hivatalának elnökhelyettese lett. Olyan intézményben húzta meg eddig magát, melynek léte kevesek ingerküszöbét lépte át – jelentősége azonban az uniós csatlakozáskor felértékelődik. Apró Antal (a Kádár-diktatúra vezető politikusa) unokája így jövőre vagy 160 milliárd forintnyi EU-támogatás közelében töltheti hétköznapjait. Bizonyára gondoskodik majd róla, hogy ha más nem is, legalább övéi nagy kanállal lakomázhassanak az uniós kondérból. Az ugyanis, hogy az első, félig már „odabent” töltött év nem csupán kellemes meglepetéseket tartogat a magyaroknak, már most látható. Elég, ha felütjük az idei országjelentést, melyben az EU alaposan leteremti édes hazánkat, mert nem építettük ki az uniós pénzek fogadásához szükséges intézményrendszert. A brüsszeliták szemöldökráncolása persze nem őszinte; amint elfordulnak, jót kacagnak a markukba – hiszen annál több marad nekik a központi forrásokból. Vegyük csak példának Franciaországot. Ha valaki, akkor az EU egyik alapító tagjának polgára el tud igazodni a strukturális és kohéziós alapok, a különféle támogatások igénylésének rendszerében – gondolhatjuk. Ebben nem is tévedünk nagyot, ám jó, ha tudjuk: a francia gazdák a nekik szánt támogatásoknak még így is csak a hetven százalékát tudják leszívni – miközben naponta órákat töltenek a számítógép előtt, és Brüsszellel vagy a regionális központjukkal kommunikálnak. Most egy pillanatra hunyjuk be a szemünket, és próbáljuk magunk elé képzelni az egyszeri magyar földművest ugyanebben a szerepben. Csoda-e, ha többen már temetni jönnek, s nem dicsérni a magyar mezőgazdaságot?
Önsorsrontó palimadarak A nagy uniós csatlakozásból könnyen lehet hát csalatkozás – s a borúlátásra nem cáfol rá a magyariak kormánya sem. A szeptemberi felmérések szerint országunk népének nagy része őszre úgy találta, pénztárcája vékonyabb, mint júliusban volt; noch dazu, nem sok reményt látnak a következő egy esztendőre sem. A jóléti rendszerváltozást és a hagyományos jóléti állam végét – sajátos paradoxonként – jószerivel párhuzamosan meghirdető kormányerők pedig olyan csapdában vergődnek, melynek hálóját ígéreteikből, a gazdaság helyzetéből, az uniós csatlakozásból és a külső körülményekből szőtték. Csoda-e, ha a 2004-es költségvetés nemhogy nem turbózza fel a csatlakozás által leginkább veszélyeztetett rétegeket, de még el is vesz tőlük? „A jövő évi költségvetés sarokszámai mögül mintha hiányozna vagy legalábbis nem lenne felismerhető egy hosszabb távra tekintő, konzisztens jövőkép és cselekvéssorozat” – írja a GKI Gazdaságkutató Rt. egyik munkatársa. Szerinte „a jelenlegi elképzelések zömmel olyan megszorításokat tartalmaznak, amelyek nem, vagy nem kellő mértékben javítják a magyar gazdaság nemzetközi versenyképességét”. Persze ne tegyünk úgy, mintha a 2004-es büdzsé előzmények nélkül, váratlanul húzna a nadrágszíjon. Már korábban látni lehetett, hogy jó ideje lassabban döcög a magyar gazdaság; a 2,5 százalékos növekedés miatt ugyan még egyetlen pénzügyminiszter sem dőlne kardjába, a folyamatos lejtmenet miatt azonban okkal vakarhatnák a fejüket. Az egyetlen vigaszt csak az jelenthetné, ha tudnánk: a gazdaság „növekedése” 2003 első félévében elérte mélypontját, s lefelé már nem vezet út. No, ez az a kérdés, melyre ma még udvari gazdaságkutatók sem mernének mérget venni. De nézzük az adószabályok változását – hisz jövőre leginkább ez érinti bukszánkat. A személyi jövedelemadó-tábla módosítása (a jövőben az eddiginél alacsonyabb, 18-26-38 százalékos szja-kulcsskála szerint nyögjük a közterheket) nyomán összesen 187 milliárd forinttal marad több a zsebünkben. Hurrá! Hurrá? A nyugdíjjárulék adókedvezményének eltörlése ugyanakkor összességében 88 milliárd, a befektetési adóhitel megszüntetése 14 milliárd, a lakáshitelhez kapcsolódó kedvezmények átalakítása pedig 25 milliárd forintot varázsol ki a házi malacperselyekből. És akkor még nem szóltunk egyes termékek és szolgáltatások áfa-kulcsának emelkedéséről (a nullából öt százalék lesz, ami 12 százalék volt, 15-re nő). Ennek révén 210 milliárd, más adóváltozásokkal pedig további százmilliárd forinttal többet csengetünk be az államkasszába. Ja, hogy néhány termék és szolgáltatás áfa-tartalma csökken? Remek. Gazdasági szakkönyvekben a „Ritkán előforduló, önsorsrontó palimadarak” fejezetcím alatt taglalják azon vállalkozókat, akik e nyereséget nem nyelik le, hanem a megtakarítást áraikban érvényesítik, s hétfőtől olcsóbban számítják meg a cuccot. Persze vannak jó hírek is. Ezek közé tartozik, hogy szerkesztőségünk kiderítette: a jövő év nyertesei minden kétséget kizáróan a bölcsődések lesznek – a kormány ugyanis 2004-től a rászoruló gyerekek ingyenes étkeztetését rájuk is kiterjeszti. De vajon naponta hány forint közpénzt zabál fel egy bölcsis?
Manifeszt cinizmus „Aki árt mond, mondjon bért is. Mi úgy kezdtük a kormányzást, hogy bért mondtunk” – írta november végén a szakszervezeteknek Medgyessy Péter. Az, hogy a minisztertanács – jelen idő szerint kapitalizmusban utazó – elnöke idejét látta egy jó kis munkásmozgalmi szlogennel nosztalgiázni, nem lep meg bennünket. Az viszont már manifeszt cinizmus, hogy a költségvetési intézmények dolgozóinak hat, a központi intézmények alkalmazottainak tíz százaléka arra számíthat: a kirúgása után megtakarított bérből emelik majd kollégái fizetését. S hogy a maradék közalkalmazottak se érezzék jól magukat, arról az a rendelkezés gondoskodik, mely szerint 13. havi fizetésüket jövőre nem decemberben, hanem csak 2005 elején kapják meg. (Az önkormányzatok ezen az áron kaphatnak plusz tízmilliárd forintokat a költségvetéstől – mely összeg viszont, bár a többletpénz jól hangzik, korántsem fedezi a települések tényleges szükségleteit.) A késleltetett fizetés tervét a kormány egyébként a nyugdíjasok idén először esedékes 53. heti juttatásával akarta megvalósítani. Ez az ötlet azonban élemedett korú, ergo: többségükben szocialista szavazó honfitársainknál kicsapta a biztosítékot. Lett nagy botrány, a Köztársaság téri pártház függönye kettéhasadt, Kovács Lászlóék megszaggatták ruhájukat, hamut szórtak a fejükre, és visszavonták az egészet – hogy azzal hamarosan egy kisebb érdekérvényesítő képességű társadalmi csoportnál kellemetlenkedjenek. Jut eszünkbe, érdekérvényesítés. A költségvetés eredeti tervezete szerint jövőre a fogyatékosok szervezeteinek is pénzfogyatkozást kellett volna elszenvedniük, amennyiben támogatásuk csaknem negyede ugrott volna. A kormány élő lelkiismeretének kinevezett Lévai Katalin esélyegyenlőségi miniszter tiltakozásként nem hogy nem verte két kézzel az asztalt, de még csak nem is sikkantott a hír hallatán; aztán a megnyirbálás ötletét valamiért mégis ad acta tették. A megaláztatást azonban, hogy a fogyatékosoknak valósággal kuncsorogniuk kellett az idei összegért, Medgyessyék valószínűleg nehezen tudják feledtetni. Arról pedig, hogy nagy lehet a baj, a költségvetés egy másik tétele árulkodik. Eszerint a gyermekek kormánya 2004-ben az ideinél 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami támogatást ad az önkormányzatoknak szociális és gyermekjóléti feladatokra, s négymilliárddal kevesebbet szán a gyermekvédelmi szakellátásra. Persze – miként az ősi kalmármegfigyelés mondja – ahol nincs pénz, ott nincs pénz. Ámbár a Magyar Nemzeti Bank egykori hírhedt alelnökének, a ma Medgyessy Péter atyai barátjaként és látens üzlettársaként ismert Fekete Jánosnak volt egy ötlete. A minap felvetette a miniszterelnöknek: mit vacakol annyit, vegyen fel államkölcsönt – aztán utána az özönvíz. Igaz is, ahhoz mindketten értenek, még a nyolcvanas évekből, hogyan kell eladósítani egy országot.
Az avokádó ára És a rettenetek sora ezzel még nem ért véget. A közeli jövőben ugyanis nem az év eleji áremelés lesz az egyetlen drágulás. És még csak nem is arra a szokásra gondolunk, hogy az euróra való áttéréskor majd – miként az eddigi európai gyakorlat mutatja – az élelmes kereskedők az új pénznemben felfelé kerekítik az árakat. Ez legyen a 2008-as év gondja – ha ugyan a valutacsere nem tolódik későbbre. Előbb még számolni kell az uniós csatlakozás után menetrendszerűen esedékes áremelkedésekkel – melyek mértékét ma még lehetetlen megsaccolni. A korábbi példák azonban nem sok jóval kecsegtetnek. Mielőtt Portugália és Spanyolország belépett az unió elődjébe, az Európai Közösségbe, a két ország árszínvonala a közösség átlagának 60, illetve 72 százaléka volt – hamarosan azonban elérte annak 71, illetve 87 százalékát. Magyarország fogyasztói árszintje jelenleg az EU-országok átlagának 46 százaléka. „Megalapozottan feltételezhető, hogy a csatlakozás után a magyar árszínvonal EU-átlagtól való lemaradása is csökkenni fog” – írja Losoncz Miklós közgazdász; a nyakatekert kijelentés magyarra így fordítható: az uniós Magyarországon drágább lesz az élet. A hazai élelmiszerek például 35-40 százalékkal olcsóbbak az uniós átlagnál – e körben a marhahúsért és a cukorért a magasabb közösségi árak miatt nagy valószínűséggel jóval többet kell majd fizetni. S tévedünk, ha azt hisszük, ez minden: a cukor drágulása ugyanis továbbgyűrűzhet, s a konzerv-, a sütő- és a csokoládéipari termékek árának növekedéséhez is vezethet. Kincstári optimisták persze ezúttal is találnak ellenpéldát. Egyes vámok megszűnése miatt olcsóbban juthatunk hozzá bizonyos sajtokhoz, halakhoz és gyümölcsökhöz – mondják. Igazuk lehet. Sejtésünk szerint az idehaza méltán népszerű Fontainebleu sajt, az avokádó és olyan tömegtermékek, mint vörös sügér ára csökken majd. Losoncz Miklós szerint az integráció ebből a szempontból (is – a szerk.) ugrás a sötétbe, amennyiben a folyamat bonyolultsága, az áralakulásra ható nagy számú tényező miatt még csak modellezni sem lehet, hogy az EU-csatlakozás után milyen mértékben változik a magyarországi árszínvonal. „A különféle tényezők mérlegelése alapján legfeljebb az a következtetés vonható le, hogy az élelmiszerek, a közszolgáltatások és a ruházati cikkek többségének az ára számottevően emelkedni fog, míg sok műszaki cikk esetében inkább árcsökkenés várható”. Nagy ügy – tehetjük hozzá. Legfeljebb több házimozit, és kevesebb zsemlét veszünk.
|