OFFLINE | interjú |
Pápai Lajos püspök a keresztény értékek válságáról és a reményről
Magyarország félhomályban
(2003. december)
Lapunknak adott exkluzív interjújában a győri egyházmegye püspöke beszélt a több irányból felerősödött keresztény-ellenességről, az Európai Alkotmányról, elődjének, a mártírsorsot vállalt Apor Vilmos püspök örökségéről, és arról, hogy milyen lelki állapot jellemzi 2003 végén az országot.

– „Azt sze­ret­ném, hogy az em­be­rek az ut­cán köz­le­ked­je­nek, a temp­lo­mok­ban imád­koz­za­nak, és a par­la­ment­ben po­li­ti­zál­ja­nak” – mond­ta Medgyessy Pé­ter ta­valy, két ut­cai MSZP-s szó­ró­lap-kam­pány kö­zött. Püs­pök Úr! Mit gon­dol er­ről a ki­je­len­tés­ről?
– A szo­ci­a­liz­mus­ban úgy ér­tel­mez­ték a val­lás­sza­bad­sá­got, hogy sza­bad a temp­lom­ban imád­koz­ni. A ke­resz­tény em­ber szá­má­ra vi­szont ter­mé­sze­tes, hogy hí­vő­ként a min­den­na­pi élet bár­mi­lyen te­rü­le­tén meg­je­len­het, részt vesz a nem­zet éle­té­ben. Te­hát ha va­la­ki úgy ér­ti az idé­zett ki­je­len­tést, hogy a ke­resz­tény em­ber csak a temp­lom­ban le­gyen hí­vő, ak­kor az el­fo­gad­ha­tat­lan szá­munk­ra.
– A ta­va­lyi vá­lasz­tá­si kam­pány óta pe­dig fel­erő­sö­dött a kor­mány­párt­ok­nak azon igé­nye, hogy az egy­há­zak ne po­li­ti­zál­ja­nak.
– Nyil­ván­va­ló, hogy az egy­ház tag­jai kö­zött ilyen ér­te­lem­ben van kü­lönb­ség, te­hát pa­pok­nak vagy püs­pö­kök­nek nem kell párt­po­li­ti­ká­val fog­lal­koz­ni. Az egy­ház elő­ír­ja, hogy a pa­pok ne tölt­se­nek be olyan fel­ada­tot, amely köz­ha­ta­lom gya­kor­lá­sá­ban va­ló rész­vé­tel­re jo­go­sít. De ez nem ál­la­mi tör­vény, hi­szen az Al­kot­mány alap­ján ne­kem er­re ép­pen an­­nyi jo­gom len­ne, mint bár­ki más­nak, ha­nem egy bel­ső, egy­há­zi ön­kor­lá­to­zás. Azért lé­te­zik ez a sza­bály, mert egy püs­pök­nek vagy egy pap­nak több­fé­le szel­le­mi moz­ga­lom­hoz tar­to­zó hí­vei is le­het­nek. Az egy­ház ve­ze­tő­i­nek ak­kor kell meg­szó­lal­ni­uk, ha min­den­kit érin­tő er­köl­csi alap­el­vek vagy az em­be­ri jo­gok fo­rog­nak koc­kán. Ak­kor vi­szont fel kell emel­niük a sza­vu­kat.
– Egyik elő­adá­sá­ban azt ta­ná­csol­ta a fi­a­tal hí­vő ér­tel­mi­ség­nek, hogy „mer­jen ön­ma­ga len­ni és vál­lal­ja, hogy ő más”. Mit ér­tett ezalatt?
– Ál­ta­lá­ban a „más­sá­got” ar­ra szok­ták al­kal­maz­ni, hogy egy na­gyobb tö­me­gen be­lül egy ki­sebb rész­nek a más­sá­gát je­löl­jék meg ve­le. A hi­tü­ket tu­da­to­san vál­la­ló fi­a­tal ke­resz­té­nyek­re is nyu­god­tan le­het ezt a ki­fe­je­zést al­kal­maz­ni, ugyan­is ki­sebb­ség­ben van­nak. S mint ki­sebb­ség, vé­le­mé­nyem sze­rint meg­ér­de­mel­nék a po­zi­tív meg­kü­lön­böz­te­tést.
– Ho­gyan?
– Ha va­la­ki­ről ki­de­rül, hogy va­ló­di ke­resz­tény éle­tet él, rend­sze­re­sen gya­ko­rol­ja a val­lá­sát, ak­kor gyak­ran egy­faj­ta lenézéssel szem­be­sül. A szo­ci­a­liz­mus, mint hi­va­ta­los ide­o­ló­gia ugyan meg­vál­to­zott, pél­dá­ul a ka­pi­ta­liz­must már nem bí­rál­ja, de az egy­ház- és val­lás­el­le­nes­ség meg­ma­radt. Ko­ráb­ban szisz­te­ma­ti­ku­san folyt az egy­ház ki­szo­rí­tá­sa, el­né­mí­tá­sa, de ar­ra azért ügyel­tek, hogy a mé­di­á­ban ne le­gye­nek nyílt tá­ma­dá­sok el­le­nünk. Ma pe­dig tény, hogy éven­te több­ször meg­gya­láz­zák a ka­to­li­kus te­me­tő­ket. A mé­dia pe­dig el­ba­ga­tel­li­zál­ja ezeket az ügye­ket.
– A saj­tó ál­ta­lá­ban egy­sze­rű ron­gá­lás­nak ál­lít­ja be az ilyen és az ehhez hasonló ügye­ket.
– Ha tény­leg csak ron­gá­lás­ról van szó, ak­kor Mécs Lász­ló köl­tő so­ra­i­val él­ve el kell mon­da­nunk: „E fi­ú­kért va­la­ki fe­le­lős.”
– De nem­csak a te­me­tő­ben le­het ron­gál­ni, ha­nem a köz­élet­ben is. Pár éve egy „mű­vé­sze­ti” ese­mé­nyen disz­nó­vér­be már­tot­tak ke­resz­tet, idén pe­dig egy „mű­vész­fil­met” hir­det­tek úgy, hogy a ke­reszt ho­rog­ke­resz­tet for­mált a pla­ká­ton.
– Bi­zo­nyos li­be­rá­lis kö­rök nem elé­ged­nek meg az­zal, hogy ők úgy gon­dol­kod­nak, ahogy akar­nak, ha­nem szin­te bosszant­ja őket, hogy van, aki más­ként gon­dol­ko­dik. Ezt a tényt nem tudják elfogadni, és úgy re­a­gál­nak rá, hogy a hi­vők szá­má­ra szent jel­ké­pe­ket te­szik gúny tár­gyá­vá.
– Ke­resz­tény­el­le­nes han­go­kat azon­ban mos­ta­ná­ban nem­csak a kor­mány­párt­ok ol­da­lá­ról le­het hal­la­ni, de egy-két han­gos, ma­gát jobb­ol­dalinak tar­tó cso­port irá­nyá­ból is.
– Az egy bi­zo­nyos ol­dal­ról ér­ke­ző tá­ma­dá­sok már nem lep­nek meg ben­nün­ket, mert azok ter­mé­sze­té­vel tisz­tá­ban va­gyunk. De min­den­kép­pen fá­jó, ami­kor azt ta­pasz­tal­juk, hogy má­sutt is akad­nak olyan erők, akik szisz­te­ma­ti­ku­san tá­mad­ják a ke­resz­tény­sé­get, csök­ken­te­ni akar­ják an­nak ha­tá­sát a ma­gyar tör­té­ne­lem­re és vis­­sza­sír­ják a po­gány idő­ket. Vád­ja­ik­kal szem­ben Ma­gyar­or­szá­gon a ke­resz­tény­ség el­ter­je­dé­se egy alul­ról jö­vő moz­ga­lom­ból in­dult el, Szent Ist­ván in­kább csak már az in­téz­mé­nyi ke­re­te­ket hoz­ta lét­re.
– Töb­ben úgy gon­dol­ják kö­zü­lük, hogy nem­csak a ke­resz­tény­ség­gel szem­ben kell har­col­ni, de az ál­ta­lá­no­san el­fo­ga­dott ere­det­tör­té­ne­tünk­kel is.
– Nem a mi fel­ada­tunk, hogy tör­té­nel­mi kér­dé­sek­be be­le­szól­junk, ám a ma­gán­vé­le­mé­nyem az, hogy van va­ló­di tör­té­nel­münk, és nem szo­ru­lunk rá dákoromán jel­le­gű el­mé­le­tek­re, ami mi­att má­sok ne­vet­het­né­nek raj­tunk. Nem kell szé­gyell­ni az iga­zi tör­té­nel­mün­ket.
– Nap­ja­ink­ban éles vi­ta zaj­lik ar­ról, hogy az Eu­ró­pai Al­kot­mány­ban sze­re­pel­jen a kon­ti­nens ke­resz­tény ér­té­ke­i­re va­ló hi­vat­ko­zás. Mi­ért fon­tos ezen ér­té­kek meg­ne­ve­zé­se?
– Az Al­kot­mány preambulumának sem­mi kö­ze a mos­ta­ni jo­gok­hoz. Egy­sze­rű­en tény­kér­dés, hogy ha meg­em­lé­ke­zünk a gö­rög és a ró­mai ci­vi­li­zá­ci­ó­ról, vagy a fel­vi­lá­go­so­dás­ról és egye­bek­ről, ak­kor ne­vet­sé­ges vol­na a ke­resz­tény­sé­get ki­hagy­ni.
– Mi­lyen ha­tá­sa le­het az uni­ós csat­la­ko­zás­nak a hí­vő ma­gyar em­be­rek éle­té­re?
– Ez nagy­részt azon mú­lik, hogy egy uni­ó­ba be­lé­pő or­szág mi­lyen ér­dek­ér­vé­nye­sí­tő ké­pes­sé­gek­kel ren­del­ke­zik. Ha va­la­mit nem tu­dunk ki­har­col­ni, ak­kor azért most már csak ma­gun­kat hi­báz­tat­hat­juk. Sok függ at­tól, hogy emelt fő­vel csat­la­ko­zunk-e az Eu­ró­pai Uni­ó­hoz. Az is fon­tos szem­pont, hogy mi ma­gya­rok mi­vel tu­dunk hoz­zá­já­rul­ni az unió ke­resz­tény­sé­gé­hez, hi­szen az uni­ó­ban a ke­resz­tény ér­té­kek vál­ság­ban van­nak. Ezer év­vel ez­előtt, ami­kor Szent Ist­ván or­szá­ga az ak­ko­ri eu­ró­pai kö­zös­ség­be be­lé­pett, szin­tén mély­pon­ton volt az eu­ró­pai ke­resz­tény­ség. A mi be­lé­pé­sünk po­zi­tí­van vál­toz­tat­ta meg a hely­ze­tet.
– Me­lyek ma a ka­to­li­kus egy­ház leg­na­gyobb gond­jai?
– A pap­ság el­öre­ge­dé­se má­ra sú­lyos gond­dá vált. Még ha a je­lent­ke­zők szá­ma most nö­ve­ked­ne is, ak­kor is so­ká­ig tar­ta­na, hogy a ja­vu­lás érez­he­tő­vé vál­jon. A ke­resz­tény ér­tel­mi­ség ne­ve­lé­se te­rén szin­tén ne­héz­sé­ge­ink van­nak. A ré­gi rend­szer­ben na­gyon sok ér­tel­mi­sé­gi meg­őriz­te a hi­tét, de még­sem ne­vez­het­jük őket ke­resz­tény ér­tel­mi­sé­gi­ek­nek, mert a hi­tük nem állt ér­tel­mi­sé­gi szin­ten. Na­gyon fon­tos, hogy erős ér­tel­mi­sé­günk le­gyen. Hi­á­nyuk bel­ső bi­zony­ta­lan­sá­got ered­mé­nyez­het.
– Mi­lyen ál­la­pot­ban van az egy­há­zi ok­ta­tás hely­ze­te Ma­gyar­or­szá­gon? Ön a győ­ri egy­ház­me­gyé­ben igen te­vé­keny tíz évet tud­hat ma­ga mö­gött, hi­szen a tér­ség­ben nyolc ka­to­li­kus is­ko­lát ala­pí­tott.
– Nagy ered­mény, hogy lé­te­zik négy­száz ka­to­li­kus is­ko­la, lé­nye­gé­ben egy­sé­ges irá­nyí­tás­sal. A rend­szer­vál­to­zás óta az egy­há­zi is­ko­la­há­ló­za­tot tulajdonképpen ki­épí­tet­tük, és mos­tan­tól már an­nak mi­nő­sé­gét sze­ret­nénk ja­ví­ta­ni.
– Ho­gyan te­kint az egy­ház a fi­a­ta­lok­ra?
– Raj­tuk mú­lik az egy­ház jö­vő­je. Egyéb­ként az egye­te­mis­ta ko­rú fi­a­ta­lo­kat könnyeb­ben tud­juk meg­szó­lí­ta­ni, mint a negy­ven év­nél idő­seb­be­ket, akik már gyak­ran kö­zöm­bö­sek. A fi­a­ta­lok­ban még van egy ki­irt­ha­tat­lan vágy va­la­mi más után.
– Püs­pök Úr! Ön igen so­kat tett már­tír­ha­lált halt előd­je, az 1945-ben a szov­jet ka­to­nák ál­tal agyon­lőtt Apor Vil­mos győ­ri püs­pök em­lé­ké­nek ápo­lá­sá­ért. Mi­ért fon­tos Apor Vil­mos szel­le­mi örök­sé­ge?
– Apor Vil­mos elő­ke­lő szár­ma­zá­sa el­le­né­re na­gyon jól meg­ér­tet­te az egy­sze­rű em­be­rek gond­ja­it. So­kat tett a szo­ci­á­lis igaz­sá­gos­sá­gért, men­tet­te az ül­dö­zöt­te­ket. Ami­kor pél­dá­ul meg­hoz­ták a zsi­dó­tör­vé­nye­ket, ak­kor a szó­szék­ről tá­mad­ta meg az ak­kor bel­ügy­mi­nisz­tert, ké­sőbb fel­ke­res­te a győ­ri get­tót és még szo­ci­a­lis­tá­kat is búj­ta­tott. Tu­da­to­san vál­lal­ta a már­tí­rom­sá­got, ami­kor több száz lányt és as­­szonyt vé­del­me­zett a ré­szeg szov­jet ka­to­nák elől. Apor Vil­mos jel­lem­ző­en hu­sza­dik szá­za­di szent. Úgy lett vér­ta­nú, hogy meg­ta­pasz­tal­ta a ná­ci és bol­se­vik dik­ta­tú­rák elő­sze­lét. Élet­mű­vé­ről a rend­szer­vál­to­zás előtt ter­mé­sze­te­sen nem le­he­tett be­szél­ni. Az­óta vi­szont si­ke­rült azt is el­ér­ni, hogy 1997-ben a Szent­atya bol­dog­gá avat­ta Apor Vil­most.
– Mit szól ah­hoz, hogy a vá­ra­ko­zá­sok­kal el­len­tét­ben idén nem a pá­pa kap­ta meg a Bé­ke No­bel-dí­jat?
– Ez sem a Szent­atyá­nak, sem az egy­ház­nak nem je­len­tett sem­mi­fé­le tra­u­mát, leg­fel­jebb a No­bel-díj bi­zott­ság fosz­tot­ta meg ma­gát at­tól a meg­tisz­tel­te­tés­től, hogy a pá­pa hu­szon­öt éves fá­ra­do­zá­sá­ért egy ilyen ki­tün­te­tést ad­has­son.
– Ön sze­rint mi­lyen mo­rá­lis, lel­ki ál­la­pot­ban van Ma­gyar­or­szág 2003 ad­vent­jén?
– Az or­szág mai lel­ki ál­la­po­tát leg­in­kább ah­hoz a fél­ho­mály­hoz, köd­höz ha­son­lí­ta­nám, ami­kor haj­na­li mi­sé­re men­nek az em­be­rek, de a temp­lo­mok­ban ra­gyog a fény, vi­lá­gos­ság ural­ko­dik. Úgy lá­tom, hogy a rend­szer­vál­to­zás­sal be­kö­vet­ke­zett sok új vál­to­zást az em­be­rek nem tud­ták fel­dol­goz­ni. A nem­zet er­köl­csi ál­la­po­ta is meg­ren­dült az el­múlt év­ti­ze­dek­ben. Az el­múlt évek­ben nyíl­tan hir­de­tett er­kölcs­te­len­ség a hely­ze­tet még sú­lyo­sab­bá tet­te. Eköz­ben az em­be­rek azt lát­ják, hogy bi­zo­nyos dol­go­kat meg le­het ten­ni anél­kül, hogy an­nak bár­mi­lyen kö­vet­kez­mé­nye len­ne. En­nek ered­mé­nye, hogy re­zig­nált­tá, kö­zöm­bös­sé vál­nak, s azt gon­dol­ják, hogy min­den mind­egy, úgy­sem le­het ten­ni sem­mit. A min­dent el­ön­tő, szür­ke köd passzív­vá te­szi az em­be­re­ket, s ez ha­tal­mas ve­szély. A ke­resz­tény­ség üze­ne­te ez­zel szem­ben az, hogy a tör­té­ne­lem­re ugyan min­dig jel­lem­ző egy­faj­ta fél­ho­mály, hi­szen a ré­gi vi­lá­got Is­ten or­szá­gá­nak meg­je­le­né­se nem vál­toz­tat­ta meg tér­ben és idő­ben, ha­nem azon be­lül ter­jedt el, de aki akar­ja és van sze­me hoz­zá, az a fél­ho­mály­ban is ész­re­ve­szi a ter­je­dő fényt. Ne­künk pon­to­san az a fel­ada­tunk, hogy ezt a fényt be­mu­tas­suk és fel­ra­gyog­tas­suk, kü­lö­nö­sen ka­rá­csony­kor.


Dr. Pá­pai La­jos me­gyés­püs­pök

Szü­le­tett: Győr, 1940. szep­tem­ber 6. Pap­szen­te­lés: Veszp­rém, 1963. jú­ni­us 21. Se­géd­lel­kész Nagy­ka­por­nak 1963–1965, Kiskomárom 1965–1966, Nagy­ka­ni­zsa II. 1966–1967, Sió­fok 1967, Ba­la­ton­fü­red 1967–1973, Teol. dok­tor Bu­da­pest 1969, se­géd­lel­kész Nagy­ka­ni­zsa IV. 1973. Ta­nul­má­nyi sza­bad­ság Strasbourg 1973–1975, vallástud. dok­to­rá­tus Strasbourg 1975. Sze­ge­den teol. ta­nár 1975–1977, Bu­da­pes­ten spi­ri­tu­á­lis a Köz­pon­ti Sze­mi­ná­ri­um­ban 1977–1985. Püs­pö­ki ta­ná­csos 1982. Plé­bá­nos Veszp­rém­ben a Re­gi­na Mundi plé­bá­ni­án 1985–1991. Győ­ri me­gyés­püs­pök 1991. már­ci­us 18. Püs­pök­ké szen­te­lés Győr, 1991. áp­ri­lis 27., a MKPK Is­ko­la­bi­zott­sá­gá­nak el­nö­ke 1995-től.



Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”