Nem pite, bár ami
Széttépni János Pált? (2003. december) Ha az Olvasó tudná, hogy utálom az általánosítást mint nyelvi-gondolati slampot, megbocsátaná, hogy egy újságmellékletként piacra dobott DVD-ből, az NBC amerikai óriástévé élő mjúziksóinak legnagyobb dobásaiból ezt a címet bírom kihozni. Az alantas részletek alant. Maradva a címnél és a könnyed, körültekintés nélküli fogalmazásnál, tán maga a Jóisten se tudná már előszámlálni, hány DVD-tallózó lap, vagy annak látszó tárgy jelenik meg a standokon – különbséget tenni, egyedi jegyeket felfedezni pedig a többi párhuzamos világvallás összekapcsolt feljebbvalóival együtt se lenne képes. Mert mindegyik reklámoz filmeket, mindenhol ott vannak a legújabb dögös fotók, lehetőleg ugyanabból a kiadói reklámanyagból másolva, mindegyikben figyel retró-rovat, és mivel a hifi-magazinok is átmentek filmajánlásba, -szortírozásba és -kritizálásba, és a celluloidos meg videós lapok se hagyják ki már a kütyübeharangozást és -tesztelést, minden mindennel összeért és baromira ugyanolyan lett ugyanazon istenek összes egei alatt. Ebből nekünk van hasznunk: egymással versengve purcantják ki magukat a szerkesztőségek, hogy milyen valós filmmelléklettel rukkoljanak elő. Hál' (megint) Istennek, némelyek arra is ráébredtek, hogy jobb, mégis olcsóbb lemezekkel összecelofánozódva lesz több a kevesebb, mert lakatolódik a vásárlók leláncolása, magyarán az üzlet, mint olyan. És amikor egy ilyes tipikus, pszeudo-újsággal csomagolt szatyorban Tarantino neve virít egy tipikusan (jól) plakatírozott mozifilm sugárlemezéről, nem kis merészség, esetleg nagyobb adag naivitás, hozzá nem lövés kellhet ahhoz, hogy Best Of NBC címmel egy kimondottan ronda borítót állítsanak a startkőre. Tisztára, mint egy marketinget nem látott CD-ROM. Na, de belül! Teljes értékű kárpótlás! Kiderül, hogy odaát még vannak élő zenei műsorok – attól még, hogy show-nak hívják őket, nem okvetlenül széthízott-szürke csalogányok vagy háznyi trombitásromok uralják a képcsövet. A csalogányok arra nem (mindig) csalnak, ott biztos nem fordulna elő, hogy slágerénekesnő saját, húsz évvel korábbi dalának akkori kazettájára tátogjon. Mert mit is látunk itt? Pl. Claptont, igaz, egy '93-as műsorból kimetszve, ahol is eljátssza a Wonderful Tonightot, ő gitározza saját lassú kezével, ő maga is énekli a hangulatos raktár-próbateremnek maszkírozott stúdióban. Ugyanitt feltűnik Paul, igen, az a Paul: előbb csak pár másodpercre vágják be, amint egy ifjú parodista fisztulás dalába bemondja a pincemély refrén egy szavát, miként azt a felkonfjait jó színészi tehetséggel álkorrektúrázó műsorvezető is tette az imént, naggyon lazán, fel se tekintve papiruszai közül. Paul aztán elzongorázza a Hey Jude-ot, természetesen élőben kísérik Wings-es barátai, köztük az akkor még egészséges, vidám szőkeség, Linda. A dal beatlesesen se volt semmi, de energiája most is elképesztő – közben kiderül, mennyivel jobb kulissza a klub-hangulatra intimen világított belső tér mint hazai megfelelője, az udvarház műmuskátlival, munkalámpákkal, sörpaddal és borszörppel, hogy az erősítőkombók és a hangszerek, drótok egyáltalán nem zavarnak senkit, kivéve nálunk az antitálentumokat, s hogy a zene jobb, mint a pszeudó-dajdaj. Feltűnik a show-kban Aretha Franklin, elképesztően nagyot muzsikál egy kivétellel csupa afro session-zenészeivel, akire a válogatás összekötésére beültetett nyegle faszi azt a humort lövi, hogyha az énekesnő hajózna, akkor mindig zátonyra futnának a mellein (?!), akkorák. Ezt nem is értem pontosan (bár tényleg nagytüdejű a zseniális művész), mindenesetre combos bunkóság, egy Szulák-műsorban mi is mérlegbe állunk már vele. Nem ragozom tovább, ez a környezet, a taps-feliratok (vagy legalábbis azok érzete) nélküli stúdió Springsteennek és a Nirvanának ugyanúgy megfelel. Néha még Wayne idióta világa is feltűnik, nem hiszem el, mint a korabeli amcsi tévékukker se, de igaziból Madonna ágyán találjuk a két istenverte barmot, a művésznő harisnyatartóban hozza legjobb Monroe-formáját, majd valódi, igen hosszú csókot vált az egyikkel, miként azt Bartók is írja a Kékszakállú partitúrájában. Végére hagyom a csattanót: Sinead O'Connor művésznő füldugót húz, és a capella, magyarán ohne musik előad egy meglehetősen zavaros, előbb pacifistának, utóbb csak simán anarchistának tűnő számot, a Háború (háborodott?) címűt. A szpíker meséli, hogy a kamerapróbán végül a csaj egy kisgyermek képét mutatta fel. Élőben viszont a pápa színes fotóját rántja elő, és végignézhetjük a soha azóta le nem vetített felvételről, amint széttépi azt. Alig merem leírni, amit a kamera ezután befog: a nő nyakában arany Dávid-csillag csillog. Döbbenetem négy fekete lány oldja, akik alakját, mozgását se említeném egy lapon holmi Baby Sistersekkel, ahogy sötét ezüstöt énekelnek élőben, hibátlan koreográfiával, az meg nyomtathatatlan, pedig tűrné, csak a szavakat nem lelem. Aki ezek után se keresi a DVD-t, magára vessen, kölcsön ilyesmit nem adunk. Ha megtalálta, akkor csak annyit javasolnék, hogy a kettes trekket léptesse át. De előbb még a nejlont tépje szét. Semmiképp se János Pált.
|