Gyurgyák János a nómenklatúráról, a megértés hatalmáról és a dacos kuruckodásról
Identitások és ellenkultúrák (2003. november) Stílus, műveltség és színvonal nélkül nem lesz életképes magyar konzervativizmus – nyilatkozta lapunknak Gyurgyák János eszmetörténész, az Osiris kiadó főszerkesztője és igazgatója, akit azért kerestünk föl, hogy a magyar konzervativizmus múltjáról, jelenéről, a baloldal megújulásáról kérdezzük. A két éve megjelent A zsidókérdés Magyarországon című monográfia szerzője úgy véli, hogy a magyar–zsidó együttélés az identitások erőssége miatt olyan bonyolult probléma, a Gutenberg-galaxist pedig még nem temetné. – A magyar közéletet kicsit is figyelemmel követő érdeklődő két nagy, eszmeileg és kapcsolati hálóját tekintve is világosan különböző politikai tábort különböztethet meg. A mai magyar baloldal genezisét, gyökereit általában körbe tudjuk határolni, mi a helyzet a magyar konzervatívokkal? – Messziről kell kezdenem, hogy a kérdésükre pontosan tudjak válaszolni. Minden konzervatív politikai gondolkodásnak az alapja a hagyomány megőrzése, a múlt tisztelete, továbbá az értékek továbbadása. Azonban a magyar konzervativizmus esetében már ennél a kiindulópontnál súlyos nehézségekkel kell szembenéznünk. Milyen hagyományra lehetne ugyanis támaszkodni negyvenévnyi elnyomás és lefojtás után, amikor a magyar konzervativizmus kulcsfiguráiról, intézményeiről, hagyományairól még csak szó sem eshetett? A magyar konzervativizmus tehát sajátos önellentmondással küszködik, mert bizonyos értelemben a rendszerváltozás után nem megőriznie, hanem újrateremtenie kellene saját eszmerendszerét. Van azonban két fogódzónk, amikor az esélyekről beszélgetünk. Az egyik a mégiscsak valaha létezett konzervatív magyar hagyomány, a másik a külföldi konzervativizmus öröksége. Van tehát hova nyúlni, még akkor is, ha a magyar konzervatív múlt nagyon is sokféle. Ebben a múltban rendkívül sok áramlat keveredett, de mégis – némi leegyszerűsítéssel – két egymástól markánsan elütő hagyományt lehet megkülönböztetni. Egyfelől az Asbóth János-Tisza István–Szekfű Gyula-fémjelezte szabadelvű-konzervatív, másrészt az ettől jobbra álló, s egymástól is nagymértékben elütő konzervatív gondolkodók, mint például a századfordulón Károlyi Sándor, vagy később Gömbös Gyula. Ez utóbbival egyébként a hazai konzervativizmus vészesen közel került a magyar jobboldal (nota bene: a kettő korántsem azonos fogalom!) másik irányzatához, a radikális, szélsőjobboldali és alapvetően antiszemita jobboldalhoz. Történelmileg persze az egészet vállalni kell, hiszen mindkettő a magyar múlt része, akár szeretjük ezt, akár nem. De ideológiai szempontból nekem aligha lehet bármiféle közöm az utóbbihoz, viszont a már említett Asbóth–Tisza-Szekfű-féle tradícióhoz – néhány ponton fenntartásaimat sem elhallgatva – igenis közel érzem magamhoz. – A konzervatív kiáltvány szerzője, Lánczi András filozófus nemrégiben egyik hírlapi cikkében úgy vélte: hibát követ el a magyar konzervatív tábor, ha gondolkodásának kezdetének és végének, a cselekedeteit irányító minden mozzanat alapjának a nemzeti kérdést teszi meg. Egyetért ezzel a megállapítással? – Nagyon is, és nemcsak azért, mert Andrással annak idején egy csapatban futballoztunk a KSI-ben. A tréfát félretéve: úgy gondolom, hogy a magyar konzervativizmusban nagy szerepe van és lesz a jövőben is a nemzeti kérdésnek, hiba volna azonban a magyar múlt problémáit vagy akár a nemzeti retorikát abszolutizálni. Van annyira sokszínű és eleven a honi konzervatív gondolkodás, hogy szilárd nemzeti alapokon állva érvényesen tudjon szólni a mai világ és Magyarország – a nemzeti kérdésen túlmenő – problémáiról is. A magyar történelem elvesztett csatáit talán nem a mai politikai lapok hasábjain kellene megnyerni… – Biztos ebben? Sokan látják úgy, hogy a magyar múltat meghamisították az elmúlt évtizedekben és a magyar jobboldal legsürgetőbb feladata – egyfajta „nemzeti történetírás” révén – visszaadni a nemzeti öntudatot… Szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy a magyar társadalom a végletes atomizáltság állapotában él. Olyan állapotban, amikor nemhogy elitkultúrával, de semmiféle nagy közösségi céllal nem szólítható meg | – Természetesen súlyos gondok vannak a magyarság nemzeti öntudatával, ez azonban nem menthet fel bennünket a kíméletlen igazmondás alól. Nem új a probléma, érdemes elolvasni Szekfű Gyula 20-as, 30-as években írt publicisztikáit. Ő már ekkor felhívta a figyelmet a frusztrációból és a kisebbrendűségi érzésből fakadó dacos, kurucos múltkutatás veszélyeire. Nem vitatom, hogy sok alapvetően jóindulatú ember véli úgy, hogy a magyarság dicsőségét emeli az, amikor példának okáért a magyar őstörténetet több ezer éves szerves egészként mutatja be. Hibának tartom azonban, ha ezek a történetkutatás alapvető szabályait még távolról sem ismerő emberek úgy vélik, hogy minden igaz és jó, ami a kommunista diktatúra alatt tiltott gyümölcsnek számított. Vagy – egyébként a román történetírás eljárásaira kísértetiesen hasonlító módszerek segítségével – valamiféle kizárólagos, az ősmúltból táplálkozó magyar világnézetet kell teremtenünk; akár a kereszténység nélkül, vagy annak ellenében is. A magyar szabadelvű konzervativizmus katasztrófájának tartanám, ha összeadná magát ezzel az egyre terjedő ellenkultúrával. Mindent meg lehet persze tenni, csak éppen ennek beláthatatlanok a következményei. Féligazságokból, melldöngetésből, délibábos múltkergetésből, műveletlenségből és frusztrációból nem lehet érvényes és hiteles történetképet alkotni. Márpedig stílus, műveltség és színvonal nélkül nem lesz életképes magyar konzervativizmus. Németh László szavaival élve az „idétlen turánkodók” szerény véleményem szerint legalább annyi kárt okoznak a magyar konzervativizmusnak, mint a baloldali történethamisítók. Persze nagy a mulasztása a magyar történettudománynak, hiszen – tisztelet a kivételnek – a magyar történészek sem tettek meg mindent, hogy szembeszálljanak ezekkel a tévtanokkal. Ezekkel a nézetekkel persze elsősorban a hiteles, magukat konzervatívnak tartó történészeknek kellene szembeszállniuk, de a lövészárok-mentalitás miatt (ami önmagában is egyike a legnagyobb mai őrületünknek!) sokan inkább csendben maradnak. – Központi kérdése a rendszerváltás óta eltelt időszaknak nemcsak a magyar konzervativizmus magára találása, hanem a magyar baloldal megújulása is. Van-e esély arra, hogy az MSZP levetkőzze állampárti múltját? – Számomra világos és egyértelmű, hogy a nómenklatúrának előbb-utóbb mennie kell. Ezt már csak az MSZP egyes csúcsvezetői nem látják. Csak akkor beszélhetünk ugyanis hiteles magyar szociáldemokráciáról, ha a diktatúra anyagi-kapcsolati előnyeit élvezők lelépnek a porondról. Ezzel együtt rossz taktikának tartom, hogy a magyar konzervatívok egy kalap alá veszik a teljes magyar balodalt. Látni kell ugyanis, hogy például a Hiller István vagy Szili Katalin nevével fémjelzett szociáldemokrata irányvonal hitelesen próbál szólni nemzeti kérdésekben, még ha csak a kezdeti lépéseknél tartanak is. Magyar állampolgárként igenis örülnék, ha ez a szemlélet válna uralkodóvá. Más kérdés, hogy jelenleg még minden fontos kérdésben (például a határontúli magyarok ügyében) az uralkodó pártelit internacionalista ihletettségű érdektelensége diadalmaskodik. – A magyar közéletben a másik neuralgikus pont az antiszemitizmussal való folyamatos vádaskodás. A zsidókérdés Magyarországon címmel két évvel ezelőtt Ön egy nagyszabású munkát tett le az asztalra, amelyben megpróbálta feldolgozni a magyarság és a zsidóság egymáshoz fűződő viszonyát. Sikerült-e véghez vinni azt, amit eltervezett? – Alapvetően három célom volt ezzel a könyvvel. Egyrészt szerettem volna megérteni a magyar–zsidó viszonyt. Ezt – legalábbis azt gondolom – elértem. A könyv megírása előtt öt éven át naponta tíz órás kutatómunkát végeztem ennek érdekében, mindent elolvastam e tárgyban, amit lehetséges. Ebből a szempontból tehát elégedett vagyok. A második szempont egy intellektuális kérdés. Vajon sikerült-e átadni az olvasóknak azt, amit én már megértettem? Ennek eredményét azonban nem nekem kell megítélni, de azért titokban bízom abban, hogy ez is sikerült. A harmadik szempont pedig, hogy a ma is élő görcsök oldásához és a mai gondok megoldásához mennyiben járult hozzá ez a könyv? A válaszom erre a kérdésre egyértelműen az, hogy semennyire. – Mi volt az, amit megértett a könyv írása során? – Talán azt értettem meg világosan, hogy a magyar–zsidó együttélés nem olyan egyszerű dolog, mint ahogy én azt eredetileg elképzeltem. Régen úgy hittem, hogy az alapvető konfliktusokat csak az asszimiláció elmaradása miatt nem sikerült feloldani. A tragikus XX. századi magyar történelem közbeszólt, de tovább kell haladni a megkezdett úton, és az asszimiláció előrehaladtával majd minden rendbe jön. – Ez nem így van? – Sokkal bonyolultabb a kérdés, mert a magyar és a zsidó nép esetében nagyon erős identitásokról van szó, amelyeknél ez a recept szerintem nem működik. Megkérdőjeleződött számomra az is, hogy a magyar zsidóság számára értelmes cél az asszimilációs út. – Miért? – Még egyszer hangsúlyozom, hogy mind a magyar, mind pedig a zsidó nemzeti identitás rendkívül erős. A konfliktusok nagy része pontosan abból eredt, hogy nem olyan egyszerű azt mondani, amit a magyar szabadelvűek javasoltak a hazai zsidóságnak: nevezetesen, megadjuk a benneteket megillető jogokat, de ti legyetek jó magyarok, hiszen mi veszélyeztetett helyzetben, s kevesen vagyunk. Ma már úgy gondolom, nagyon helyes, ha a magyarországi zsidóság megőrzi a saját zsidó identitását, mert ez érték, mint ahogy a magyar identitás is az, s mindez érték Magyarország szempontjából is. Nem lehet tehát szerintem az a célunk, hogy a magyarországi kisebbségeket olyan helyzetbe hozzuk, hogy anyagi vagy erkölcsi okok miatt azon gondolkodjanak, hogy megszüntessék a kisebbségi mivoltukat. A kisebbségek identitása, kultúrája, története nem szegényíti a magyar kultúrát, hanem éppen fordítva, gazdagítja azt. Tény, hogy kritikusaim – enyhén szólva – nem nagyon fogadták el ezt a gondolkodásmódot. – Nemrégiben láttunk az utcán egy ifjú hölgyet, kezében az Osiris kiadó „Én még olvasok… És te?” feliratú reklámyszatyrával. Adódik a kérdés: mennyire szorulhat vissza a könyvkiadás Magyarországon a digitális kultúra javára? – Nem tudjuk még, hogy a Gutenberg-korszakot teljesen felváltja-e a digitális korszak. Először azt hittük, hogy a könyvkiadásnak egyszer s mindenkorra vége. Ez volt a megrendülés pillanata, aztán kiderült, hogy ez mégsem így van. Az elmúlt tíz évben az információs társadalom szerepe folyamatosan nőtt, ha úgy tetszik az a bizonyos torta nem kisebb, hanem nagyobb lett. S ebből a folyamatból a magyar könyvkiadás, mint információ-hordozó is folyamatosan gyarapodik. Ma a harmadik fázisban vagyunk, ez pedig a bizonytalanságé. Nem tudjuk még, hogy a következő nemzedék hogyan viszonyul majd a könyvekhez. De nehezen tudom elképzelni – bár ebben lehet, hogy tévedek –, hogy még akár egy következő generáció idején is egyes műfajok, mint például a szépirodalom, a bestsellerek és a tankönyvek megszűnnének, és csak interneten lennének elérhetőek. Bizonyos műfajok, úgymint a lexikonok, a bibliográfiák és a tudományos folyóiratok a mai formáikban valószínűleg megszűnnek és digitálisan jelennek majd meg. Még a napilapok jövője nem egyértelmű ebből a szempontból. A számítógépek tömeges elterjedése után már nem biztos, hogy egyszerűbben találjuk meg a keresett információkat egy napilapban, mint az interneten. Érzéseim szerint tehát a digitális és a könyvkultúra tartós együttélésére számíthatunk. S hogy ebben hol lehet az Osiris helye? A mi kiadónk egy kifejezetten elitista, már-már arisztokratikus műhely, amely eddig is és a jövőben is a magyar és nyugati társadalom- és humántudományok, kisebb mértékben pedig a magyar szépirodalom legjavát adja ki. Mi persze csak a mai magyar társadalom egy szűk – és sajnálatosan egyre szűkülő – rétegét tudjuk megszólítani, de nem is ebben látom a legfőbb problémát. – Hanem? – Szembe kell néznünk azzal a ténnyel, hogy a magyar társadalom a végletes atomizáltság állapotában él. Olyan állapotban, amikor nemhogy elitkultúrával, de semmiféle nagy közösségi céllal nem szólítható meg. Itt visszautalok beszélgetésünk elejére. A hiteles magyar konzervatív gondolkodásnak ellenszert kellene találnia az össznépi tompultságra, s ugyanakkor meg kell fogalmaznia viszonyát a digitális korszak fentebb vázolt problémáihoz is. Gazdasági, gazdaságfilozófiai kérdésekben talán kicsit jobban állunk, de látnunk kell, hogy életképes gazdaságot sem lehet működtetni rossz szellemi állapotban lévő közösségekkel.
|