Kis magyar reklámkultúra
Vámház körút 9. (2003. november) Trend-szakértői szemünkkel a nagyvárosi élet sűrűjét fürkészve nem tudtuk nem észrevenni, hogy bizony újra a retro a divat. Most mégsem a Tisza cipő és a csehszlovák mackófelsők világába kívánjuk kalauzolni a nyájas olvasót, nem is az NDK gyártmányú, design centerbe kívánkozó tárgyak gyűjteményét méltatjuk (azokat a Centrális galéria úgyis már közszemlére tette). Hanem a képi megjelenésében még a szocialista termékcsaládokra is jócskán rátromfoló hi-tech kreativitásnak fityiszt mutató (javarészt a gagyitévékben, illetve a Napkeltében megjelenő) reklámoknak állítunk emléket emitt. Szögezzük le, a buherálás folyamata nem egyéb, mint a funkcionalitás diadala a praktikummal, esztétikummal, súly és méretszempontokkal… – gyakorlatilag minden egyébbel szemben. Az Európa innenső felén kifejlődő, ún. szocialista embertípus nemzetgazdasági szinten szokhatott hozzá a buheráláshoz, pszichéje sokkal elfogadóbb a gányolással szemben, mint az Axe hatása alatt tusolást orgiába oltó nyugati szomszédainké. Maradék önérzetünket nem kell raftingolás meg luxus- fogadás körítésével tovább rombolni. A reklámban tessék megmondani, hogy mit vegyünk, oszt' haladjunk. Feltehetőleg erre a lélektani állapotra éreztek rá a magyar reklámkészítők, amikor a kristálytiszta hegyi patakok helyett négy „jópofa” megjelenésű férfi szerepeltetésével kívánnak sört eladni például. És ezt a vonalat ki lehet húzni egészen a szélsőségekig. A vonalzó végén pedig ott üldögél asztalkája mögött maga Klapka úr (tudják, Vámház körút 9.) aki már nem is eladni akar nekünk, hanem ő vesz (ti. a jóember zálogházat üzemeltet). Maga a reklám olyan minimalista alkotás, mely a fogyasztói társadalom fonákját mutatja. Amikor a T. tévénézőnek már az ülepe is kinn a nadrágból, akkor jön a jó tündér képében Klapka úr és megment. A reklám közeli rokonságban áll Fásy Ádám mulatós műsorával, amennyiben mindkét produkció írója, rendezője, producere és főszereplője önnön maga. Klapka úr alkotása tökéletesen megfelel a takarékos állam filozófiájának is, hiszen még operatőrt sem kellett felfogadnia, csupán kitette a kamerát a szemközti asztalra, elindította, majd eléfutott, lehuppant a gondosan összeállított díszletei közé és mondani kezdte. Amikor pedig lassan emelkedni kezdett kezében felfelé a tábla, rajta a felirattal, hogy a reklám csúcspontjaként betöltse az egész képernyőt, nos akkor értettük meg, a digitális effektek kora lejárt.
|