Európai realitások (2003. szeptember) „A magyar diplomácia nem foglalkozik a kettős állampolgárság kérdésével, figyelembe véve az európai realitásokat (…). Az Európai Unióban nem találkozna egyetértéssel, ha Magyarország foglalkozna a kettős állampolgárság kérdésével” – szólt július végén a Külügyminisztérium fölényes replikája a vajdasági felvetés kapcsán. Bár azóta az össztűzbe került kabinet kommunikációja gyakorlatilag összeomlott – mindenki nyilatkozott már mindent és annak az ellenkezőjét is –, szocialistáéknál továbbra is állandó eposzi kellék az „európai realitások” megidézése. Ideje hát megnéznünk, miről is beszélnek. Hogy a született köztársaságpárti rögdemokraták nem nyilatkoznak-e csacsiságokat, azt bizony mi nem tudjuk. Rögtön az elején szögezzük le: nincs EU-szintű szabályozás az állampolgárságok megállapítására vonatkozóan, ez a téma kizárólagos nemzetállami hatáskörbe tartozik. A csatlakozási tárgyalásokon lezárt bel- és igazságügyi fejezetben csupán annyit vállalt Magyarország, hogy az állampolgárság megszerzésének jelenlegi feltételei uniós tagságunk bekövetkeztéig nem változnak: hogy jövő május 1-je után mi történik ez ügyben, az már csak rajtunk múlik. A kérdésben egyébként általában az Európa Tanácsnak a magyar kormány által is sűrűn hivatkozott 1997-es, Állampolgárságról Szóló Európai Egyezményét tekintik irányadónak, amely a nemzetek közötti mobilitásra utalva kifejezetten megengedhetőnek tartja a többes állampolgárságot, az egyes országokra bízva a rendezést. Az már más kérdés, hogy a magyar kormány a szóban forgó egyezmény egy másik passzusát idézi előszeretettel, amely tiltja az állampolgárság megállapításánál az etnikai származáson alapuló diszkriminációt. Most menjünk el azon jelentéktelen körülmény mellett, hogy létezik olyan jogi megoldás, amely kifejezett etnikai diszkrimináció nélkül tenné lehetővé a határon túli magyarok számára a magyar állampolgárság vagy az útlevél könnyített megszerzését (mint ahogy a jelenleg hatályos 1993-as törvény is bizonyos fokig így tesz). Játszadozzunk el a gondolattal, hogy a magyar állam vérségi alapú válogatást végez a szomszédos országok polgárai között, ikszedfokú felmenőket kutatva. És láss csodát: hazánk még ekkor sem a leghátsó szégyenpadban ülne. Példának okáért ott van Németország, amelynek alkotmánya ismeri az ún. „népi német” kategóriát. Ennek minősül „az a külföldi állampolgárságú személy, aki szülőföldjén megszakítás nélkül a német néphez tartozónak, német nemzetiségűnek vallotta önmagát, s ezt bizonyos ismertetőjelek, pl. származása, nyelve, nevelése, vagy kultúrája igazolja”. E személyek az átlagos külföldihez képest jelentősen könnyebben juthatnak német állampolgársághoz. Idézhetnénk Írország állampolgársági törvényéből is, amely kimondja: ha a pályázó bizonyítani tudja, hogy legalább az egyik nagyszülője ír származású, akkor automatikusan megilleti az ír útlevél. Az pedig említésre sem érdemes, hogy az ír jog az Egyesült Királyság szerves részét képező Észak-Írország brit állampolgárait is automatikusan írként értelmezi, s ők kérelmezésre alanyi jogon ír státushoz jutnak. Olaszországban a kérdést a kilencvenes években olyan törvényekkel rendezték, amelyek alapján a hajdanán az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozó, illetve az 1947 után Jugoszláviához csatolt (isztriai, dalmáciai) területeken korábban születettek és leszármazottaik kaphatnak olasz állampolgárságot. Térségünkben is akad példa: Horvátország tíz évvel ezelőtt valamennyi határon túli horvátnak megadta a horvát állampolgárságot. Ráadásul a jogosultság megállapításakor kizárólag a vér szerinti horvát származást veszik figyelembe, s az útlevél mellé még választójog is dukál. Románia ez ellen nemhogy nem tiltakozott, de a legutóbbi horvát választások alkalmával szavazófülkék felállítását is engedélyezte a Resicabánya környékén egy csoportban élő bánsági horvátok számára, akiknek voksait így pár óra múltán már Zágrábban számolták. Apropó, Románia. A hatályos román állampolgársági törvény kimondja, hogy külföldi állandó lakhely megőrzése mellett is megszerezhetik a román állampolgárságot azok, „akik egykor Románia állampolgárai voltak, s viselkedésükkel a román állam és nép iránti elkötelezettségről tesznek tanúbizonyságot”. Ez a kitétel csaknem kizárólagosan Ukrajna és Moldávia polgáraira vonatkozik. Csakhogy Ukrajna alkotmánya jelenleg is, Moldáviáé pedig a legutóbbi időkig kifejezetten tiltja/tiltotta a kettős állampolgárságot. Ez azonban nemigen zavarta Bukarestet: a határ menti megyék rendőrkapitányságai ontják a román útleveleket a kérelmezőknek, a jogszabályt az egykori román állampolgárok leszármazottaira is vonatkoztatva. Becslések szerint egymillió, főleg moldáviai illetőségű személynek juttatott így Románia státust, fittyet hányva a nemzetközi jogra. Ennek ellenére nyilvánvaló, hogy Európa békéjére továbbra is a magyar irredentizmus jelenti a legnagyobb veszélyt.
|