OFFLINE | puncs | sport
Áj em szél­ing • Vitorlázni jó!
Nagy hob­bi kis pénz­bõl
(2003. szeptember)
Mit te­gyél, ha már unod az imázsépí­tés szem­pont­já­ból el­en­ged­he­tet­len, ti­zen­öt éves BMW te­te­mes költ­sé­ge­it? Add el, és ve­gyél raj­ta egy vi­tor­lást! E be­ve­ze­tő so­rok üze­ne­tét ta­lán so­kan mél­tat­lan­nak gon­dol­ják a vi­tor­lá­zás szel­le­mi­sé­gé­hez. Iga­zuk van. A vi­tor­lá­zás egy na­gyon szép és ös­­sze­tett sport­ág. Tech­ni­kai tu­dást, fi­zi­ku­mot és in­tel­li­gen­ci­át egy­aránt igé­nyel. Aki eze­ket bir­to­kol­ja, és le­mond az öreg BMW-jé­ről, az át­él­he­ti azt az él­ményt, amit a szél és a víz ere­jé­vel szem­be­ni küz­de­lem és győ­ze­lem je­lent­het. Ma­gyar­or­szá­gon egy da­ra­big még nem lesz be­lő­le tö­meg­sport, ám költ­sé­gei egy­ál­ta­lán nem el­vi­sel­he­tet­le­nek, és nem­zet­biz­ton­sá­gi át­vi­lá­gí­tá­son sem kell át­es­nünk az en­ge­dé­lyek és egyéb pa­pí­rok be­szer­zé­sé­hez. Sőt. De ve­gyük sor­já­ban.

Elő­ször is, a ma­gyar jog­sza­bály­ok ér­tel­mé­ben a hat mé­ter­nél rö­vi­debb és tíz négy­zet­mé­ter­nél ki­sebb fe­lü­le­tű vi­tor­lá­sok ve­ze­té­sé­hez nem kell sem­mi­lyen en­ge­dély és mű­sza­ki vizs­ga. Ez a gya­kor­lat­ban akár egy há­rom fel­nőtt szál­lí­tá­sá­ra al­kal­mas vi­tor­lást is je­lent­het! Az em­lí­tett ha­tá­rok fe­lett ún. „kishajóvezetői en­ge­dély­re” van szük­ség. En­nek meg­szer­zé­sé­hez tan­fo­lyam, és egy vi­szony­lag könnyen ab­szol­vál­ha­tó vizs­ga szük­sé­ges; költ­sé­ge cir­ka hat­van­ezer fo­rint. De mind­ez meg­úsz­ha­tó, ha kez­det­nek meg­elég­szünk az ama­tőr stá­tus­­szal, és a két vad­ka­csa kö­zé negy­ven­öt fok­ban tör­té­nő halzolást (hát­szél­ben va­ló for­du­lást) át­en­ged­jük az UFI-t mé­lyen meg­ve­tők egy­re zsu­go­ro­dó tá­bo­rá­nak.
Az alap­ve­tő ma­nő­ve­re­zés vi­szony­lag kön­­nyen meg­ta­nul­ha­tó, sze­ren­csés eset­ben a ma­gyar ten­ge­rek min­den sze­lét, csín­ját-bín­ját is­me­rő ba­rát­tól vagy is­me­rős­től, de leg­rosszabb eset­ben is egy ok­ta­tó­tól egyé­ni ok­ta­tás ke­re­té­ben kö­rül­be­lül tíz-ti­zen­öt óra alatt. En­nek költ­sé­ge har­minc és negy­ven­ezer fo­rint kö­rül van.
Ha ezek va­la­me­lyi­kén át­es­tünk, az annyit je­lent, hogy tu­dunk nyílt ví­zen köz­le­ked­ni egy vi­tor­lás ha­jó­val, sok­kal töb­bet vi­szont nem. Amen­­nyi­re kön­­nyű ugyan­is el­ér­ni a lel­kes ama­tőr stá­tuszt, an­­nyi­ra ne­héz meg­sze­rez­ni a ru­tint. Úgy­hogy föld­kö­rü­li utat ab­ban az év­ti­zed­ben még ne ter­vez­zünk, sőt a ten­ge­ri (mond­juk ad­ri­ai) vi­tor­lá­zás­tól is még két-há­rom év­re le­szünk.
Ha meg­sze­rez­tük a hob­by­-szin­tű tu­dást, ak­kor be­in­dul­hat a ma­gyar vi­zek meg­hó­dí­tá­sa. Szen­ve­dé­lyünk fo­ká­tól füg­gő­en en­nek több szint­je le­het. Kez­det­ben bé­rel­he­tünk ma­gunk­nak vi­tor­lást. A két-há­rom fel­nőtt szál­lí­tá­sá­ra al­kal­mas, ún. „ka­lóz” órán­ként ezer­öt­száz-ezer­hét­száz fo­rin­tért bé­rel­he­tő a Ve­len­cei ta­von, a már ka­jüt­tel is ren­del­ke­ző „amfóra” (en­nek ve­ze­té­sé­hez már kell a jog­si) va­la­mi­vel ket­tő­ezer fo­rint fe­lett van, vi­szont ne­gyed­ma­gunk­kal él­vez­het­jük a hul­lá­mok csap­ko­dá­sát. Sze­rin­tem nem olyan vé­sze­sek ezek az árak.
Kö­vet­ke­ző lép­cső­fok­ként tag­sá­got vált­ha­tunk egy vi­tor­lás egye­sü­let­ben. En­nek dí­ja húsz és har­minc ezer fo­rint kö­rül van.

Amen­­nyi­re kön­­nyű ugyan­is el­ér­ni a lel­kes ama­tőr stá­tuszt, an­­nyi­ra ne­héz meg­sze­rez­ni a ru­tint. Úgy­hogy föld­kö­rü­li utat ab­ban az év­ti­zed­ben még ne ter­vez­zünk

Cse­ré­be vi­szont je­len­tős (30-40%-os) ked­vez­mén­­nyel tu­dunk bé­rel­ni ha­jót. Sze­rin­tem vi­szont ér­de­mes ki­hagy­ni a má­so­dik lép­csőt, és vá­sá­rol­ni egy hasz­nált vi­tor­lást. Ha élel­me­sek va­gyunk és nem ije­dünk meg egy kis bar­ká­cso­lás­tól, ak­kor há­rom-négy­száz­ezer fo­rin­tért hoz­zá­jut­ha­tunk egy fel­újí­tás­ra szo­ru­ló sport­esz­köz­höz, mond­juk a ko­ráb­ban már em­lí­tett ka­lóz­hoz. A hob­by vi­szont ezek után ak­kor ma­rad költ­ség­kí­mé­lő, ha el­te­kin­tünk ha­jónk ki­kö­tő­ben tör­té­nő tá­ro­lá­sá­tól. A ki­kö­tői dí­jak po­ko­li­ak és a he­lye­ket jó­for­mán csak meg­örö­köl­ni le­het. Aki snassz­nak ta­lál­ja a vo­nó­hor­got az au­tó­ján és a ha­jó­ja al­kal­man­kén­ti ci­pe­lé­sét, an­nak in­kább a Ve­len­cei-tó va­la­me­lyik ki­kö­tő­jét ja­vas­lom, a ba­la­to­ni árak fe­lé­ért. Aki­nek vi­szont nem az, és költ egy le­puk­kant után­fu­tó­ra, va­la­mint an­nak át­ala­kí­tá­sá­ra (ma­xi­mum száz­ezer), az to­vább­ra is ala­csony költ­ség­szin­ten tud­ja űz­ni ezt a cso­dá­la­tos spor­tot.
A leg­fel­ső fo­kon a ver­seny­zés ta­lál­ha­tó. Itt már el le­het fe­lej­te­ni a költ­ség­kí­mé­lő meg­ol­dá­so­kat, ezek gya­kor­la­ti­lag nem lé­tez­nek. A sport­ág ezen a szin­ten na­gyon drá­ga, a ver­seny­zés ki­adá­sa­i­nak leg­ki­sebb egy­sé­ge a mil­lió fo­rint.
Sport­sze­re­tő csa­lád­apák­nak ja­vas­lom, hogy a leg­kö­ze­leb­bi nyá­ron küld­jék vi­tor­lás tá­bor­ba cse­me­té­jü­ket. Az egy­he­tes rész­vé­tel dí­ja tel­jes el­lá­tás­sal har­minc és negy­ven­ezer fo­rint kö­zött van a Ve­len­cei-ta­von. A vi­tor­lá­zást már gye­rek­ként is el le­het kez­de­ni, és tíz év múl­va meg­úsz­hat­juk az öreg BMW költ­sé­ge­it.



Így tetszett a cikk:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Felhasználónév: Jelszó:
Ha hozzá szeretne szólni regisztrált felhasználóként a felsorolt témákhoz,
de még nem regisztrált, kattintson ide!
ÚJ ÜZENET    

A hozzászóló neve
(nem regisztrált felhasználó esetén):    
Az üzenet tárgya:    
Az üzenet szövege:    
  

Szóljon hozzá a fórumban!

Szeptembertől Reakció néven jelenik meg az UFi. Mi a véleménye az új címről?
Az UFi jobb volt
Tetszik, de az UFi is jó volt
A Reakció jobb cím
Egyik sem tetszik
A szavazás állása
   Vadász János
   Népszabadság
   Wass Albertről
   Pörzsölő szeretet
   Lendületben a reakció
   Városba zárva
   
   
    Yann Martel: Pi éle­te
    Más a lelkem
    Érdekvédők
    Éles váltás
    Egy õszinte hang

    Kizökkent az idő
    Tisza István és az elsõ világháború
    Wass Albertről
    Pörzsölő szeretet
    „A két Huszár”